Gå til innhold

Mulig å bygge fullstendig miljøvennlige fly?


Enceladus

Anbefalte innlegg

Er det mulig å bygge et fullstendig "grønt" passasjerfly? Da tenker jeg på et fly som har fullstendig miljøvennlig teknologi og som er miljøvennlig i bruk.

 

Jeg regner nesten med at det må bli et veldig annerledes og lite fly om noe slikt skulle fungert. Jeg antar at det heller ikke ville kunne fly så langt. Eller?

 

Men kan det gjennomføres med de riktige økonomiske betingelsene? Jeg forventer ikke at det skal være lønnsomt bare om det er mulig å bygge et?

 

Hva tror dere?

Endret av Mr. Gnom
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dagens mest miljøvennlige fly er seilfly. Men seilfly er avhengig av å finne og sirkle i oppvinder for å komme langt, og spørsmålet er om passasjerene hadde likt å bli med på stadige sirklinger i oppvinder. Hvis det i det hele tatt er mulig å bygge seilpassasjerfly.

 

Men kanskje man kunne kombinert teknologier og oppnådd et langsommere fly som i større grad kunne seilfly store strekninger underveis. Imidlertid måtte man da hatt sterkere og mer fleksible styringsystemer for flykorridorer for å kunne gi optimale seilflygingsbetingelser.

Lenke til kommentar
En annen mulighet kan vel kanskje være å kombinere luftskip-teknologi og solceller for å drive elektriske motorer... Litt vanskelig å konkurrer med tradisjonelle fly på tid, men kunne kanskje vært noe for frakt-selskap? :hmm:

9427335[/snapback]

Luftskip er jo både raske og driftsikre? Tror også det er veldig begrenset hvor mye vekt de kan bære.

 

Jeg kan ikke så alt for mye om fly, men jeg vil vel tro at en flymotor kan bli miljøvennlig omtrent samtidig som når biler kan bli det. Kunne da bli en motor som baserer seg på hydrogen eller fisjonskraft, selv om jeg ser at dette er lite tenkelig i nærmeste fremtid.

Det kan jo også diskuteres hva som faktisk er miljøvennlig. Dersom flyet bruker et drivstoff som kun har CO2 og vanndamp som avfallsstoffer kan jo det betraktes som miljøvennlig, siden CO2 i seg selv ikke skader miljøet.

 

edit: burde lese igjennom før jeg poster gitt :D

Endret av Heatsink
Lenke til kommentar
Forskning må vel før eller siden gi oss et alternativt til fossilt brennstoff, også til fly....?

9428636[/snapback]

 

Jepp, ny teknologi vil nok tvinge seg frem. Tviler på at den dagen den siste bensindråpen renner ut av bensinspumpen så sier alle: "Jaja, det var moro så lenge det varte, men nå får vi børste støv av sykkelen igjen". :p

Endret av gaardern
Lenke til kommentar
Egentlig kan verken biler eller fly bli mijøvennlige. De kan kun bli mindre miljøskadelige.

 

Et drivstoff som kun betår av CO2 og hydrogen? Hva kalles det da? Lurium 2000?

9428605[/snapback]

 

Ikke akkurat. H+CO2 kan skape H2CO, Formaldehyd. Det brenner bra :p

Eller H2CO2, også kalt HCOOH, eller maursyre. Den brenner... øh.. ikke :p

 

MEn vi kan lage mye kult av hydrogen og karbondioksid. Bare å tilsette litt energi, så får vi lurium2000 :)

Endret av Mads-b
Lenke til kommentar

Du skal jo ha ganske så mye energi for at en skal kunne få nok kraft. Problemet er vel at Jet-A idag er det som gir nok energi. En kan liksom ikke frakte 50 % ekstra etanol fordi det må brennes mer etanol for å få samme kraft.

 

Men så NASA nettop hadde utviklet en Metan motor. Så en tank oppsamler i ethvert fjøs burde jo gjøre susen da ^^ :p

 

Men problemet er nok å få nok energi pr liter! ;)

Lenke til kommentar
Men så NASA nettop hadde utviklet en Metan motor. Så en tank oppsamler i ethvert fjøs burde jo gjøre susen da ^^ :p

 

Men problemet er nok å få nok energi pr liter! ;)

9441618[/snapback]

 

Haha... synes jeg ser det for meg: "Alle passasjerer oppfordres til å bruke toalettet på flyet. Middag under flyturen er ertesuppe og fiber..

Lenke til kommentar
Men så NASA nettop hadde utviklet en Metan motor. Så en tank oppsamler i ethvert fjøs burde jo gjøre susen da ^^ :p

 

Men problemet er nok å få nok energi pr liter! ;)

9441618[/snapback]

 

Haha... synes jeg ser det for meg: "Alle passasjerer oppfordres til å bruke toalettet på flyet. Middag under flyturen er ertesuppe og fiber..

9442221[/snapback]

 

:!:

Lenke til kommentar
Dagens mest miljøvennlige fly er seilfly. Men seilfly er avhengig av å finne og sirkle i oppvinder for å komme langt, og spørsmålet er om passasjerene hadde likt å bli med på stadige sirklinger i oppvinder. Hvis det i det hele tatt er mulig å bygge seilpassasjerfly.

 

Men kanskje man kunne kombinert teknologier og oppnådd et langsommere fly som i større grad kunne seilfly store strekninger underveis. Imidlertid måtte man da hatt sterkere og mer fleksible styringsystemer for flykorridorer for å kunne gi optimale seilflygingsbetingelser.

9426744[/snapback]

Eneste problemmet med seilfly er at man trenger et annet fly for å trekke det opp i lufta. Det blir vel også litt vanskelig å kontrollere hvor en går og hvor lang tid det tar. Dessuten er det vel begrenset hvor mye passasjerer en seilfly kan bruke, jeg vet det har blitt brukt ved fallskjerm angrep gliddefly med soldater som hadde en del folk i, men det blir langt mindre enn de vanlige jet som brukes.

 

Luftskip blir vel også ganske vanskelig å håndtere ved landing og når en tar av.

 

En kunne laget et fly av mer miljøvenlig matriale som tre. Mosiquto fra WW2 er av tre. Det ville ikke kunne gå like raskt som dagens fly

Lenke til kommentar

Flyenes aluminiumskall er minst like miljøvennlige som et treskall. Aluminium krever riktignok masse energi når det utvinnes fra bauxitt første gangen, men aluminium egner seg godt for resirkulering og det kreves også forholdsvis lite energi for å smelte det om. Tre kan kun brukes én gang og må deretter enten brennes/komposteres eller gjenbrukes som trefiberplater eller papir.

 

Å bruke metanol (eller etanol) som drivstoff burde gå ganske greit, men ulempen med biodrivstoff er at produksjonen av de legger beslag på svære landbruksarealer. Hvis alle biler i Norge skal gå på såkalt biodiesel må all dyrkbar mark i hele Europa settes av til produksjon av drivstoff til kun den norske bilparken. Med dagens store verdensbefolkning burde egentlig all dyrkbar mark på kloden være forbeholdt matproduksjon for å kunne sikre nok mat til alle. Sånn sett er biodrivstoff et klart blindspor.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Du skal jo ha ganske så mye energi for at en skal kunne få nok kraft. Problemet er vel at Jet-A idag er det som gir nok energi. En kan liksom ikke frakte 50 % ekstra etanol fordi det må brennes mer etanol for å få samme kraft.

 

Men så NASA nettop hadde utviklet en Metan motor. Så en tank oppsamler i ethvert fjøs burde jo gjøre susen da ^^ :p

 

Men problemet er nok å få nok energi pr liter! ;)

9441618[/snapback]

Vel bruk av metangass er ikke noe nytt

Metangass har vært brukt lenge, også kalt biogass.

http://www.npd.no/Norsk/Emner/Forskning+og...005_biogass.htm

En hvilken som helst stempel eller gassturbin kan problemfritt kjøre på metan like sikkert som på propan.

Å kjøre fly på sprit blir heller ingen problem utenom den ekstra mengden drivstoff som går med.

 

http://www.tettpaa.no/wips/1328390856/modu...gg%20Les%20Mer/[/url] ']Biodrivstoff som finnes i dag

Biodrivstoff kan deles i tre typer drivstoff: bioetanol/bensin, biodiesel og biogass/metangass. Det kan enten blandes inn i vanlig drivstoff eller brukes i ren form, dette avhenger av hva bilmotorene er gjort klare for.

 

    * Bioetanol lages vanligvis av sukkerrør som omdannes til alkohol, men kan også lages av mange andre planter med mindre miljøgevinst. Bioetanol i lavinnblanding (5-20%) kan brukes på alle bensinbiler, men de bør justeres om for høyere innblandinger siden etanol har et annet energi-innhold og oktantall enn bensin.

    * Biogass/metan dannes når biologisk materiale brytes ned med begrenset tilgang til oksygen - for eksempel på avfallsplasser og i ku-mager. Biogass kan også produseres i spesielle reaktorer, for eksempel av matavfall. Biogass kan som annen metan brukes i spesialbygde eller ombygde motorer.

    * Biodiesel lages i dag mest av oljevekster som (raps og rybs) og kan i prinsippet brukes i alle vanlige dieselmotorer.

Som sagt metan går under biogass og kan greit kjøres på biler konvertert til gassdrift.

Lenke til kommentar
Hva med et fly som utnytter luftstrømmene når flyet er i fart til å skape engergi? Flyet lagrer denne energien og bruker den sammen med ordinært drivstoff.

 

Skjønner dere hva jeg vil frem til? Eller er dette umulig?  :p

9450280[/snapback]

Å få tak i denne energien ville også brukt tilsvarende(?) like mye energi som det du får tak i, dermed står du på 0 igjen. Slik har jeg har forstått energiprinsippet, iallefall.

 

Det blir vel egentlig det samme som og si: Hvorfor kobler man ikke mange dynamoer til en bil, så får man hentet ut ekstra energi? Vel, da bruker bilen (motoren) ekstra energi på å drive de dynamoene.

Endret av different
Lenke til kommentar

det finnes jo sol celle fly som driver med høy høyde CO2 og Ozon målinger, men om det er mulig og få ett passasjerfly til og funke med feks kombinasjon av sol celler / brensel celler tror jeg ikke.

 

Men motorene blir jo stadig "grønnere", leste nettopp at de flyene Norwegian har bestillt er opptill 70% grønnere eller var det mere effektiv (?) en dagens fly motorer de har i flåten, om det gjelder bare drifstoff utslipp eller om det er både lyd utslipp og drivstoff er jeg usikker på

Lenke til kommentar

Regner med at det er snakk om bedre aerodynamisk designede vifteblar i kompressor/forbrenningskammer og eventuelt bedre forstøving av drivstoffet når det entrer motoren.

Vifteblarne fremst i motoren har også betydning for hvor effektivt motoren suger luft, designet på kompressorkamret betydning for hvor god flow og hvor bra trykk man får ut av det osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...