Ingeniørstudent Skrevet 23. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 23. juli 2008 Jeg er meget fortvilet over at pc'en hakker og lyden spraker etter 10-20 min med Warcraft 3. Tror jeg skal formatere, men jeg hakke peiling på hvordan jeg formaterer en PC. Har aldri (!) gjort det før. Med denne pc'en er det jo litt spesielt siden det er innebygd OS. Er det mulig å bare formatere stasjon //:C? For på stasjon //D: har jeg flyttet alle filer som video, musikk, dokumenter o.l. og det hadde vært synd hvis de også hadde blitt slettet. Så spørsmålet er: Hvordan formaterer jeg bare stasjon C og hvordan gjør jeg det? Trenger vel ikke noe CD siden partisjonen med recovery funksjoner er inne i pc'en? Håper noen kan lage en liten guide om hvordan jeg formaterer min Acer 5720ZG. Kan overhodet ikke mye om PC... PS: Har Vista, og har ingen planer om å bytte det med XP siden jeg bare spiller WC3 og bruker nettet. Lenke til kommentar
Niram Skrevet 23. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 23. juli 2008 Lydproblemet blir nok ikke borte med formatering, men en fresh install av XP hjelper litt (av egen erfaring). Lydproblemet er nemlig en feil fra Acer, som fins på fryktelig mange maskiner. Lenke til kommentar
Ingeniørstudent Skrevet 23. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 23. juli 2008 Lydproblemet blir nok ikke borte med formatering, men en fresh install av XP hjelper litt (av egen erfaring). Lydproblemet er nemlig en feil fra Acer, som fins på fryktelig mange maskiner. Men, har aldri hatt lydproblemer før det begynte å lagge på WC3. Problemet er hvorfor det lagger. PC'en skal jo være mer en god nok for det gamle spillet. Har søkt etter virus/spam o.l men ikke funnet noe spesielt. Og når du nevner XP så orker jeg ikke å installere det. Grunnen ser du i posten jeg skrev over. Det SKAL ikke være noe problem med vista og Warcraft 3 ! Krever jo like lite som Kabal - spillet. Lenke til kommentar
Niram Skrevet 23. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 23. juli 2008 Jeg har samme maskinen selv, og det er ingen tvil om at PC'n tilfredsstiller kravene WC3 stiller, uavhengig av hvilket OS man bruker. Poenget er at lyden generelt er fucka med de maskinene, og spesielt når man bruker Vista! Du kan jo prøve å oppgradere BIOS, samt oppdatere lyddriver. Uten at jeg tror at det vil løse problemet. Jeg var nemlig i samme situasjon som deg. Det endte med at jeg droppet Vista og la inn XP, og da fungerte lyden mye bedre. Ikke helt bra, men mye bedre. Dessverre har jeg Vista på den nå, ettersom det var forhåndsinstallert når maskinen / harddisken kom tilbake fra service. Kommer til å legge inn XP igjen snart. Er ikke nødvendigvis Vista sin skyld (har det på stasjonære maskinen min, og elsker det), men en feil på maskinen i forhold til Vista lyddrivere. Gjør som du vil, men som sagt så tviler jeg på at en formatering vil løse problemet ditt. Hvertfall på lang sikt. Lenke til kommentar
Ingeniørstudent Skrevet 23. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 23. juli 2008 Poenget er at lyden generelt er fucka med de maskinene, og spesielt når man bruker Vista! Du kan jo prøve å oppgradere BIOS, samt oppdatere lyddriver. Uten at jeg tror at det vil løse problemet. Jeg var nemlig i samme situasjon som deg. Det endte med at jeg droppet Vista og la inn XP, og da fungerte lyden mye bedre. Ikke helt bra, men mye bedre. Gjør som du vil, men som sagt så tviler jeg på at en formatering vil løse problemet ditt. Hvertfall på lang sikt. Ok, takk for et konstruktivt svar Jeg selv kan veldig lite om PC så jeg får vel ordne det slik at noen andre evt. formaterer pc'en min og/eller installerer XP istedet for Vista. Men siden jeg snart skal flytte (høgskole), så haster det litt og jeg tror ikke det akkurat går så veldig fort med en total omprogrammering av operativsystemet o.l. Men som du sier på lang sikt så er det kanskje verdt det. Jeg får se hva jeg gjør, men hovedproblemet mitt var først og fremst at spillet hakket etter en stund hver gang jeg spiller. Lyden holder seg faktisk bra, men ved unntak noen ganger spraker det i tillegg til lagg. Dessuten har jeg vel 1.års garanti på denne, så i verst fall får jeg levere den inn. Tiden vil vise. Ellers er jeg veldig godt fornøyd med min PC Lenke til kommentar
Niram Skrevet 23. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 23. juli 2008 Beklager sent svar. Var ute og klipte graset Enig i det du sier, er veldig fornøyd med maskinen selv. Fungerer upåklagelig til normal PC- bruk uten ekstreme krav til ytelse. Men det er utrolig irriterende at lyden skal være så dårlig! På min fungerer ikke lyden i det hele tatt nå, endeløs skurring kommer etter 10-15 sek av en sang. Irriterende, men regner med at det meste ordner seg når jeg får inn XP igjen. 5720ZG og Vista er begge svært gode, men de har et eller annet imot hverandre. Hehe. Det kan kanskje være en ide å sende den inn ja, men jeg er usikker på hva du får igjen for det. Hvis du ser litt før i tråden så er det et svært normalt problem at høyttalerne svikter, så er usikker på om Acer får gjort så mye med det. Skader ikke å spørre de da! Hvis du gjør det setter jeg pris på om du poster svaret i denne tråden etterpå : > Lykke til =) Lenke til kommentar
cfx86 Skrevet 24. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 24. juli 2008 du kjører igen programmer så har du 48 prosesser som går'? Windows starter med 45 prosesser. Det virker som om det en av de mange svchost.exe prosessene som lager oppstyr. Noen som har hatt eller har samme problem? Lenke til kommentar
sforum Skrevet 24. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 24. juli 2008 (endret) du kjører igen programmer så har du 48 prosesser som går'? Windows starter med 45 prosesser. Det virker som om det en av de mange svchost.exe prosessene som lager oppstyr. Noen som har hatt eller har samme problem? Min starter med 81 :S Pcn ble gjenopprettet via gjenopprettingsprogrammet for kort tid siden, og det eneste programmet jeg selv har satt til å starte opp når maskinen starter er X-lite. Skjønner ikke hvorfor det kjører så mange prosesser :S Endret 24. juli 2008 av shaaland Lenke til kommentar
Ingeniørstudent Skrevet 25. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 25. juli 2008 Hvis jeg skal formatere denne PC'en, hvor begynner jeg hen da? Aldri gjort det før. Hva gjør jeg først, og så deretter? Hva med drivere? Må jeg laste ned det igjen etterpå eller kan jeg komme til å "sitte fast" fordi drivere etc. til trådløst nettverk også er borte etter formatering? Aldri formatert før. Kan ikke noen som har formatert denne pc'en lage en bitteliten guide? Lenke til kommentar
JiGGe Skrevet 25. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 25. juli 2008 Hver gang jeg skrur på pcn så kommer det en ule lyd som varer i 20-30 sekunder før pcen kommer inn på vista. Noen ganger skrur pcn seg av automatisk også. Den ule lyden høres ut som en alarm. Lenke til kommentar
M-J Skrevet 25. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 25. juli 2008 Hvis jeg skal formatere denne PC'en, hvor begynner jeg hen da? Aldri gjort det før. Hva gjør jeg først, og så deretter?Hva med drivere? Må jeg laste ned det igjen etterpå eller kan jeg komme til å "sitte fast" fordi drivere etc. til trådløst nettverk også er borte etter formatering? Aldri formatert før. Kan ikke noen som har formatert denne pc'en lage en bitteliten guide? Trykk på start og gå inn på Acer eRecovery Managment nede i det hvinduet står det "innstaler på nytt" trykk der og velg gjennoprett systemet til fabrikkstandard. Derretter følger du bare innstruksjonene på skjermen Dette vil slette alt på C: discen. Og legge inn vista på nytt, og alle drivere vil bli lagt inn av seg selv. så pcn vil bli som dag 1 igjen Lykke til 1 Lenke til kommentar
Liddell Skrevet 25. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 25. juli 2008 M-J: Forsvinner alle Acer-drittprogrammene da eller? Lenke til kommentar
Programvare Skrevet 25. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 25. juli 2008 M-J: Forsvinner alle Acer-drittprogrammene da eller? Nei. Som han sa "pcn vil bli som dag 1 igjen", altså full av drittprogrammer. Lenke til kommentar
Ingeniørstudent Skrevet 25. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 25. juli 2008 Hvis jeg skal formatere denne PC'en, hvor begynner jeg hen da? Aldri gjort det før. Hva gjør jeg først, og så deretter?Hva med drivere? Må jeg laste ned det igjen etterpå eller kan jeg komme til å "sitte fast" fordi drivere etc. til trådløst nettverk også er borte etter formatering? Aldri formatert før. Kan ikke noen som har formatert denne pc'en lage en bitteliten guide? Trykk på start og gå inn på Acer eRecovery Managment nede i det hvinduet står det "innstaler på nytt" trykk der og velg gjennoprett systemet til fabrikkstandard. Derretter følger du bare innstruksjonene på skjermen Dette vil slette alt på C: discen. Og legge inn vista på nytt, og alle drivere vil bli lagt inn av seg selv. så pcn vil bli som dag 1 igjen Lykke til Tusen hjertelig takk! Men én ting. Jeg har vista og derfor ikke en knapp som heter "start". Men jeg tror jeg fant eRecovery Management alikevel ved å trykke på den logoen som er på desktop'en min. Nederst står det "Sikkerhetskopi" , "lag disk" og "installer på nytt". Jeg regner med at det var dette du mente jeg skulle komme frem til? Du sier også at det vil slette alt på C: disken. Betyr det at D: disken vil bevares? Isåfall trenger jeg jo bare å føre over filmer,musikk og sånt til D så jeg slipper å legge inn alt på nytt igjen? Kjempefint at du tok deg tid til å hjelpe meg! Lenke til kommentar
Programvare Skrevet 26. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 26. juli 2008 Etter jeg la inn XP har jeg begynt å få lydproblemer. Det skraper skikkelig etter rundt 10 sekunders intervaller. Er dette normalt? Lenke til kommentar
Liddell Skrevet 26. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 26. juli 2008 Jeg har vista og derfor ikke en knapp som heter "start". Det er jo Start-knappen i Vista da Lenke til kommentar
M-J Skrevet 26. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 26. juli 2008 Det som ligger på D: blir ikke borte nei. Du får vel et valg om du vil slette det som er på D: også mener jeg å huske. Men det svarer du seffølgelig nei på Lenke til kommentar
Ingeniørstudent Skrevet 27. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 27. juli 2008 Da har jeg formatert PC'en og alt så ut til å virke fint helt til jeg prøvde WC3 igjen. Samme gamle problemet dukket opp. Lyden spraket og bildet lagget. Det har altså ikke hjulpet noen ting. Nå begynner jeg å bli frustrert. Det eneste jeg ikke har prøvd er å oppdatere driverne og å installere XP i stedet for Vista. Jeg vil ikke ha XP, men å ordne med drivere burde jeg sikkert ha prøvd. Sikkert det jeg burde ha gjort først. Så hvordan oppdaterer jeg drivere? Acer sine sider? Lenke til kommentar
Ingeniørstudent Skrevet 28. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 28. juli 2008 Gikk inn på denne siden http://support.acer-euro.com/drivers/downloads.html Deretter valgte jeg "Aspire 5720" Hvorfor står det ikke 5720zg? Er jo den maskinene jeg har. Men det går vel kanskje for det samme. (?). Etter å ha trykr der kommer jeg inn hit: http://support.acer-euro.com/drivers/notebook/as_5720.html Velger da å søke i de tre øverste rubrikkene som har overskriften "MS Windows vista". Altså ikke SP1. Vet ikke om jeg har SP1.. Deretter valgte jeg å trykke i den rubrikken hvor det står "64-bit driver". Der fant jeg en driver som begynte med NVIDIA[..]. Tenkte at dette var den driveren jeg skulle ha for grafikkkortet. Lastet ned og skulle installere. Da fant jeg ut at den ikke funket fordi jeg har Windows vista 32-bit og ikke 64-bit OS. Men det er bare ett alternativ for NVIDIA der og det er 64-bit.. Så hva faen gjør jeg nå? Skjønner meg ikke på dette her jeg. Sender inn pc'en snart tror jeg eller gir opp.. Lenke til kommentar
Hjelptrengerjeg Skrevet 10. august 2008 Rapporter Del Skrevet 10. august 2008 ** Høyst uhøytidelig ** Leste at en eller annen her inne synset rundt det å bytte prosessor på denne.. Kikka litt rundt på nettet og fant noen prosessorer som ikke det var noen upris på. (dersom det var Intel socket 478) Dette er uansett ikke noen jobb jeg regner med å få til, men er så lei pc'n så vurderer å ha litt sadistisk morro med den før den går istykker av andre grunner (fly turer rundt i rom osv.). + at det hadde vært .... morro om jeg hadde fått det til. Hva av spec. må stemme overens for at det skal gå med et bytte evt. noen som har prøvd?? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå