Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

straff for lærekøyring uten L på bilen?

c-bool

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er derfor man enkelte ganger lurer på hvorfor biler vingler fra side til side og gjør merkelige ting i trafikken..

9425486[/snapback]

Endel eldre folk BURDE kjøre med L-skilt og ``pensjonist bak rattet`` skilt :p

Så senest på vei fra jobb idag en svart peugeot som gledelig brukte begge veibanene, uansett fart.

Greit at slalom kjøring er morsom, men når en fyr på minst 80 år sitter bak rattet får man sine tvil om teorien bak slik kjøring ^^

Lenke til kommentar

Hva om det skulle skje et trafikkuhell med en annen bil og føreren av den andre bilen skriver i skademeldingen det ikke var noen L på bilen og du ikke hadde lappen. Forsikringsselskapene elsker små grunner til å gi skylddeling og/eller avkortning i erstatningsbeløpet, jeg tror ikke jeg ville tatt sjangsen på at noen skulle fått øvelseskjøre med meg uten en L...

Lenke til kommentar
Hva om det skulle skje et trafikkuhell med en annen bil og føreren av den andre bilen skriver i skademeldingen det ikke var noen L på bilen og du ikke hadde lappen. Forsikringsselskapene elsker små grunner til å gi skylddeling og/eller avkortning i erstatningsbeløpet, jeg tror ikke jeg ville tatt sjangsen på at noen skulle fått øvelseskjøre med meg uten en L...

9425914[/snapback]

Man blir ikke fratatt ansvar fordi det var en stakkar som øvelseskjørte man kjørte på.

Selv om en "L" en kan gi et signal til andre trafikanter om at føreren kanskje kan ta noen valg som ikke er helt rasjonelle, så er det jo nok av andre dårlige sjåfører på veiene til at man egentlig bør regne med at samtlige billister kan finne på de mest idiotiske ting...

Lenke til kommentar

9425914[/snapback]

Man blir ikke fratatt ansvar fordi det var en stakkar som øvelseskjørte man kjørte på.

Selv om en "L" en kan gi et signal til andre trafikanter om at føreren kanskje kan ta noen valg som ikke er helt rasjonelle, så er det jo nok av andre dårlige sjåfører på veiene til at man egentlig bør regne med at samtlige billister kan finne på de mest idiotiske ting...

9426183[/snapback]

Jeg sa ikke akkurat at det var fritt frem for å kjøre ihjel øvelseskjørere uten "L". Fordi om det kanskje ikke alltid er så veldig straffbart juridisk sett å kjøre uten, så vet jeg at forsikringsselskapene elsker å finne grunner til å spare seg for utbetalinger hvis noe skulle hende. Hvis det skulle være tvil om hvem som hadde skylden så kan man tenke seg hvem som ville hatt mest troverdighet i en slik sak hvis "L" ikke var på bilen. Det koster jo så lite å sette på den lille lappen, men hvis du ville tatt sjangsen uten så samme det...

Lenke til kommentar

9425914[/snapback]

9426183[/snapback]

Jeg sa ikke akkurat at det var fritt frem for å kjøre ihjel øvelseskjørere uten "L". Fordi om det kanskje ikke alltid er så veldig straffbart juridisk sett å kjøre uten, så vet jeg at forsikringsselskapene elsker å finne grunner til å spare seg for utbetalinger hvis noe skulle hende. Hvis det skulle være tvil om hvem som hadde skylden så kan man tenke seg hvem som ville hatt mest troverdighet i en slik sak hvis "L" ikke var på bilen. Det koster jo så lite å sette på den lille lappen, men hvis du ville tatt sjangsen uten så samme det...

9426373[/snapback]

enig i det zmurfen :)

Lenke til kommentar

Det står også i papirene til de fleste forsikringer at den dekker _lovlig_ øvingskjøring. Dvs. at de kan i teorien kreve tilbakebetalt 100% av beløpet de må betale i erstatning ved evt. bruk av ansvarsforsikringen, samt nekte å bruke kaskoforsikringen i det hele tatt om det blir oppdaget ulovlig øvingskjøring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...