AndyF Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 matt=praktiskt ute i solys siden der reflekterer blank=bedre farger og klarere bilder lav oppløsning=ingen spesielle med tanke på at man bare kan sette ned oppløsningen på bedre skjermer Høyere oppløsninger=klarere og mer detaljerte bilder. praktisk når du skal skrive eller drive med bilder Lenke til kommentar
maets Skrevet 4. september 2007 Forfatter Del Skrevet 4. september 2007 (endret) Ok, så jeg bør bare drite i glossy altså å gå for oppløsning? men er 1280x800 skikkelig lite som gjør at desktopen blir stor, klumpete, stygg og vanskelig å drive med flere ting samtidig? (med vista) Endret 4. september 2007 av maets Lenke til kommentar
AndyF Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 persnolig synes jeg det, men det kommer litt ann på hvor godt syn du har og hva du er vant med fra før osv Lenke til kommentar
maets Skrevet 4. september 2007 Forfatter Del Skrevet 4. september 2007 (endret) Ok, har ikke brukt så mye laptop før, men er jo vant til matt fra før av ettersom min stasjonere lcd skjerm har det. men jeg surfet etter litt info om nemlig denne compal pcen! Fant denne nettsiden: http://www.powernotebooks.com/specs/Sager/2090specs.php hvor dette står om de forskjellige skjermene: 15.4" WSXGA+ (1680x1050) or WXGA (1280x800) Widescreen LCD w/PCI-e er 1280x800 widescreen bra? vil dette være annerledes fra vanlig etter som det er WS? Endret 4. september 2007 av maets Lenke til kommentar
Miniguru Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Fordelen med en høyere oppløsning er enkelt og greit at du får plass til mere på skjermen.. Desktop'en har plass til flere ikoner, du får plass til flere vinduer på en gang. Selv har jeg en sxga+ på min laptop (1400x1050) og på den forrige hadde jeg 1600x1200 noe som på en 15" var i meste laget, kanskje det skyldes at kvaliteten på skjermen ikke var den beste, er jo tross alt 5 år siden.. Lenke til kommentar
maets Skrevet 4. september 2007 Forfatter Del Skrevet 4. september 2007 Ok Men tror jeg har bestemt meg for å gå for 1280x800 widescreen glorry Lenke til kommentar
maets Skrevet 4. september 2007 Forfatter Del Skrevet 4. september 2007 Ditt valg... 9427475[/snapback] hørtes ikke særlig imponert ut nei :!: Lenke til kommentar
ventle Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 (endret) Hvis du allerede har kjøpt pc'en og den er på vei, er det jo ikke mer komplisert enn at du prøver den og eventuelt benytter angreretten hvis det viser seg å være håpløst... tror at WS (widescreen) konseptet er litt skrytt opp spør du meg. OT tankesprang: Det skal jeg skrive under på... (min mening) Endret 4. september 2007 av ventle Lenke til kommentar
Eclipsed Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Widescreen er noe tull! Det er forsåvidt også kontrastbelegget enkelte skjermer har... Masse refleksjoner og mindre digg for øyet. Lenke til kommentar
AndyF Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 hva er så tull med widescreen? det er jo bare bedre tilpasset øynene dine og bedre å se på. med mindre du skal sitte å surfe samtidig som du soler deg er vel ikke kontrastbelegget et problem. gir jo bedre farger og da er det jo bare mer digg for øyer Lenke til kommentar
maets Skrevet 4. september 2007 Forfatter Del Skrevet 4. september 2007 (endret) Hvis du allerede har kjøpt pc'en og den er på vei, er det jo ikke mer komplisert enn at du prøver den og eventuelt benytter angreretten hvis det viser seg å være håpløst... tror at WS (widescreen) konseptet er litt skrytt opp spør du meg. OT tankesprang: Det skal jeg skrive under på... (min mening) 9428208[/snapback] Får nesten ta å gjøre det om den suger ræva, men det tviler jeg særdeles.. det er jo en god skjærm! vil mye heller ha glossy skjerm fordi det jeg synes det er bedre. Det står da bare på oppløsninga, men skal jeg høyere blir det matt ! kan jo ta det, men.. vil ikke, tror at 1280x800 er bra. kan jo ikke ha spill noe høyere uansett:P Endret 4. september 2007 av maets Lenke til kommentar
ventle Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 kan jo ikke ha spill noe høyere uansett:P 9428386[/snapback] Det kan du så absolutt! Avhenger av hva slags spill det er, men jeg kjører i hvertfall C&C Generals (+Zero Hour), Command&Conquer 3 og Age Of Empires 3 glatt i 1400x1050 på min snart tre år gamle maskin... Lenke til kommentar
maets Skrevet 5. september 2007 Forfatter Del Skrevet 5. september 2007 men så spiller jeg mest fps spill da ;p bf2, cs(s), bf 2142, 1942 osv. og da skal man ikke ha så veldig høy oppløsning anyways ;p men så er jo glorry best til spill etter det jeg har forstått Lenke til kommentar
koks Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 Mange spill støtter 1680x1050 jo... tok et kjapt søk på "battlefield 1680x1050" på google: http://tweakers.net/benchdb/test/271 Men ettersom jeg husker er vel et krav for 0wn4ge i CS at man spiller på 640x480, eller var det bare i gamle dager? I så fall trenger du jo ikke skjerm med høy oppløsning Lenke til kommentar
maets Skrevet 8. september 2007 Forfatter Del Skrevet 8. september 2007 Er jo mange spill som støtter 1680x1050, men det er få spill man klarer å dra med den oppløsningen ! Klarer jo sikker spill som C&C 3, WC3 og andre strategi spill som kanskje ikke krever så mye som et fps spill. Poenget mitt var at man kjører jo feks bf2 ol. spill med lavere oppløsning for å få bedre fps slik at det ikke lagger Å istedet for å nedskalere skjermen (man mister kvalitet da), kjøper man en med nativ oppløsning som vil passe bedre til slike spill Lenke til kommentar
trallenils Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 Men du får jo WSXGA+ skjermer som er glossy også. Har brukt både WXGA og WSXGA+ endel, og ville helt klart valgt WSXGA+ hvis du har muligheten. Til spilling skalerer skjermene fint til 1280x800 uansett. Lenke til kommentar
Zoxc Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 (endret) Fordeler med WSXGA+: - Mer informasjon - Bedre oversikt - Mer detaljer Ulemper med WSXGA+: - PCen kan slite med spill i den oppløsningen - Ting kan bli smått Fordeler med WXGA: - Ting blir stort/normalt Ulemper med WXGA: - Mindre detaljer - Mindre informasjon - Dårligere oversikt Fordeler med glossy skjerm - Den er krystalklar - Det er fancy Ulemper med glossy skjerm - Refleksjoner! Fordeler med matt skjerm - Lite refleksjoner Ulemper med matt skjerm - Blir ikkje like krystalklar som glossy, men er fremdeles klart =P Selv har eg en matt 1680x1050 Dell 20.1" som eg elsker Endret 9. september 2007 av Zoxc Lenke til kommentar
maets Skrevet 9. september 2007 Forfatter Del Skrevet 9. september 2007 Lagde selv en slik for noen dager siden Fordeler med skjermen WSXGA+ (matt) +Fin oppløsning 1680x1050 Fordel til dekstop, div tekstbehandling og bilderedigering +God kvalitet +God innsynsvinkel Ulemper med skjermen WSXGA+ (matt) -Dårlig kontrast (mest pga at den er matt ikke blank) -Kan ikke brukes i nativ oppløsning på alle spill og må derfor muligens nedskaleres og dermed miste kvalitet -Liten skrift, kan være vanskelig for noen å lese. Blir rett og slett for smått. Smakssakene -+ Matt, noen liker det andre liker blank -+ Føler selv mere kvalitetsfølelse over blank skjerm. -+ Matt er bedre til arbeid ute, eller med en sterk lyskilde mot skjermen. -+ Her må det prioriteres om du skal bruke denne mest på skolen eller til entertainment. Matt med høy oppløsning er som regel en fordel til skole, mens blank vil mest sannsynlig treffe mer i smak på den andre siden. (takk til TheHead) -+ Vil ikke spille noen stor rolle på oppløsning om du er vant til den du velger. Er 1280x800/1024 din normale vil du neppe bli missfornøyd. Fordeler med skjermen WXGA (blank) +Fine kontraster og bedre farger +Kan bruke nativ oppløsning i spill (spesielt fps hvor 1280x800 er brukt mye) +Bedre å se film og spille ettersom skjermen er "crystal bright" +Ser bedre ut med blank skjerm fremfor matt, men det er en smakssak. Ulemper med skjermen WXGA (blank) -Kan gi gjenskinn om du har en sterk lyskilde eller er ute med den -Mindre oppløsning en wsxga+, men ulempene finner du stortsett bare med tekstbehandling, desktop og bilderedigering. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå