Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvordan lære spansk så fort som mulig?

Anbefalte innlegg

Etter 1 år uten å gjøre en eneste spansk lekse har jeg kommet til det punktet hvor jeg vet at jeg kommer til å stryke.

Siden det er det eneste faget jeg kommer til å stryke i, og det er et avgangsfag så må jeg klare å stå!

Så er spørsmålet, hvordan og hvor starter jeg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er VGS du snakker om nå?

Har du ikke allerede strøket dersom du ligger så dårlig an? :p Handler ikke standpunkt karakter om å jobbe gjevnt gjennom hele året?

Dersom det er skriftlig du skal lære deg så er det vel bare å pugge, skrive, skrive, skrive og skrive litt mer, oversette fra norsk til spansk, fra spansk til norsk, pugge, og pugge litt mer.

Er det muntlig så er det bare å se på innlegget over.

Lenke til kommentar
Er VGS du snakker om nå?

Har du ikke allerede strøket dersom du ligger så dårlig an? :p Handler ikke standpunkt karakter om å jobbe gjevnt gjennom hele året?

Dersom det er skriftlig du skal lære deg så er det vel bare å pugge, skrive, skrive, skrive og skrive litt mer, oversette fra norsk til spansk, fra spansk til norsk, pugge, og pugge litt mer.

Er det muntlig så er det bare å se på innlegget over.

9425336[/snapback]

Har allerede strøket. Men det teller ikke det første året. Nå er det siste året med spansk. Så nå MÅ jeg stå for å få studiekompetanse.

Det er skriftelig det er snakk om.

Når dere sier pugge og skrive så sier det meg ingenting. Trenger noe konkret oppskrift å gå etter.

Lenke til kommentar
Når dere sier pugge og skrive så sier det meg ingenting. Trenger noe konkret oppskrift å gå etter.

9425349[/snapback]

Du må pugge gramatikk. Du må pugge verb (både streke og svake). Husk at verbets form sier hvem som utfører handlingen, og noe om handlingen i seg selv. Bruk av preposisjoner er forskjellig fra andre språk. Gal bruk kan endre setningers betydning. Ingen vei utenom pugging. Ettersom der skriftlig du har problemer med må du også skrive, skrive og atter skrive. Men for å kunne skrive må leses slik at får inn setningsoppbyggingen, ordbruk og stavemåte. Her har du faktisk en fordel ved at spansk staving gjenspeiler uttalen (og omvendt).

Lenke til kommentar

Hva du tror da?

Skrive så skriver man tekster, historier, svarer på oppgaver osv.

Pugge så pugger man grammatikk.

- Du har vel en fagbok? Peis gjennom den.

- Har du ikke en fagbok? Kjøp en og peis gjennom den.

- Gidder du ikke bruke penger på en fagbok? Man sår som man høster.

Lenke til kommentar

For å ta den harde realitet først: Du har skaffet deg en hard utfordring.

Så over til saken: Å kun lære skriftlig spansk på kort tid vil jeg tro er svært vanskelig da den muntlige delen, og da spesielt ordforråd og forståelsen av ord, ofte henger sammen med muntlig tale. Hvis jeg var deg, ville jeg satt av et gitt antall timer daglig til til en effektiv spanskøkt. Deretter ville jeg, som tidligere foreslått, gått til anskaffelse av en lærebok i spansk dersom du ikke har det fra før. Denne leser du fra perm til perm, og du gjør alle oppgaver som eventuelt følger med boken. Dette krever disiplin og mye tid, men er det noe du vil klare dersom du jobber jevnt. Pugg grammatikk (Du finner det du må pugge på i læreboken og eventuelt på nett), og prøv etter hvert å oversett tekster fra spansk til norsk, og andre veien. Få også tak i en ordbok og pugg 5-10 utvalgte ord daglig. Gå til anskaffelse av et kurs på lydbok som du hører på bussen/toget/bilen eller istedenfor annen hygge/underholdning. Dersom du har mulighet så tar du også kontakt med en spansktalende venn/venninne i fritiden eller online, og prater med h*n så ofte som mulig; på spansk selvsagt. Det finnes ingen mirakelkur for å lære spansk, og læreren din har faktisk rett i at du må pugge og skrive for å lære. Det eneste som kan få deg gjennom er din egen innsats, og jeg vil anbefale deg å hente den frem for uten studiekompetanse kan etterutdanningen din bli hardere enn den behøver.

Lenke til kommentar

Læreren vil egentlig ikke at du skal ta omveier for å lære ting, derfor sier vi det samme som læreren.

Vil helst at noen med erfaring kan komme med en skikkelig oppskrift

Jeg kan med sikkerhet si at læreren din har null erfaring innen læremåter. :roll:
Lenke til kommentar

Den kjappeste måten er nok å dra på språkkurs et sted folk ikke snakker noe annet enn spansk. Ellers kan du jo søke litt rundt på nett, det finnes mange begynnerkurs som sikkert kan hjelpe deg til i hvert fall å fake nok kompetanse til å skaffe ståkarakter. Det skal vel forresten ikke så all verdens til for å stå i spansk?

Lenke til kommentar
For å ta den harde realitet først: Du har skaffet deg en hard utfordring.

Så over til saken: Å kun lære skriftlig spansk på kort tid vil jeg tro er svært vanskelig da den muntlige delen, og da spesielt ordforråd og forståelsen av ord, ofte henger sammen med muntlig tale. Hvis jeg var deg, ville jeg satt av et gitt antall timer daglig til til en effektiv spanskøkt. Deretter ville jeg, som tidligere foreslått, gått til anskaffelse av en lærebok i spansk dersom du ikke har det fra før. Denne leser du fra perm til perm, og du gjør alle oppgaver som eventuelt følger med boken. Dette krever disiplin og mye tid, men er det noe du vil klare dersom du jobber jevnt. Pugg grammatikk (Du finner det du må pugge på i læreboken og eventuelt på nett), og prøv etter hvert å oversett tekster fra spansk til norsk, og andre veien. Få også tak i en ordbok og pugg 5-10 utvalgte ord daglig. Gå til anskaffelse av et kurs på lydbok som du hører på bussen/toget/bilen eller istedenfor annen hygge/underholdning. Dersom du har mulighet så tar du også kontakt med en spansktalende venn/venninne i fritiden eller online, og prater med h*n så ofte som mulig; på spansk selvsagt. Det finnes ingen mirakelkur for å lære spansk, og læreren din har faktisk rett i at du må pugge og skrive for å lære. Det eneste som kan få deg gjennom er din egen innsats, og jeg vil anbefale deg å hente den frem for uten studiekompetanse kan etterutdanningen din bli hardere enn den behøver.

9435484[/snapback]

Tusen takk fargoth. Dette er det eneste i denne tråden som jeg ser har sett på som nyttig. Skal ha en fast time hver dag hvor jeg kun pugger spansk. Skal også begynne å sitte med spansk i friøktene istede for å trene så mye.

Lenke til kommentar

Faen. Det er så irriterende. Jeg prøver virkelig å sette meg ned å lære. Men jeg klarer det ikke, fagboka er så utrolig uoversiktelig.

Vi har prøve om 3dager og det står

"vi har fra kapittel 16til 18" Pugg også verbene vi har hatt om i det siste

I kapittel 16,17 og 18 står det

"Jeg skal lære:

-å snakke om ferieplaner

-å bruke spansk når du skal kjøpe klær og sko

-mer om å si hva du liker å ikke liker

-å si hva som passer og ikke passer

"

Hvordan burde jeg angripe dette? Burde jeg spesialisere meg i en ting, feks -å snakke om ferieplaner bare for å klare å stå?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...