NikkaYoichi Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Nå har jeg altså begynt å se meg om etter bil. Jeg er førstegangskjøper og har ca 50.000 i egenkapital nå. Det er nok ikke noe problem for meg å få låne litt penger siden jeg er i full jobb og kun har studielån fra før. Jeg kan ikke en dritt om bil. Vel, jeg kan kjøre bil, fylle bensin og peile olje, men der stopper det også. Derfor trenger jeg en bil som jeg kan stole på. Jeg har ca 5 mil hver vei, til og fra jobb, så ca 10 mil bare i kjøring til jobb hver dag. Kriteriene er altså: * Den må bruke lite drivstoff. Både for lommeboka og miljøet sin del. * Driftssikker! Siden jeg kan så lite om bil så må jeg kunne stole på at bilen ikke streiker helt plutselig og at dette koster flesk hvis så skulle skje. * Helst ha manuell gear box. * Merke spiller ingen rolle. Jeg trenger ingen penisforlenger, men ett fremkomstmiddel jeg kan stole på. Flott hvis noen som har peiling kan komme med noen gode råd, som gjerne er begrunnet. Alle anbefalinger mottas med takk. Lenke til kommentar
Swe Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Nå har jeg altså begynt å se meg om etter bil. Jeg er førstegangskjøper og har ca 50.000 i egenkapital nå. Det er nok ikke noe problem for meg å få låne litt penger siden jeg er i full jobb og kun har studielån fra før. Jeg kan ikke en dritt om bil. Vel, jeg kan kjøre bil, fylle bensin og peile olje, men der stopper det også. Derfor trenger jeg en bil som jeg kan stole på. Jeg har ca 5 mil hver vei, til og fra jobb, så ca 10 mil bare i kjøring til jobb hver dag. Kriteriene er altså: * Den må bruke lite drivstoff. Både for lommeboka og miljøet sin del. * Driftssikker! Siden jeg kan så lite om bil så må jeg kunne stole på at bilen ikke streiker helt plutselig og at dette koster flesk hvis så skulle skje. * Helst ha manuell gear box. * Merke spiller ingen rolle. Jeg trenger ingen penisforlenger, men ett fremkomstmiddel jeg kan stole på. Flott hvis noen som har peiling kan komme med noen gode råd, som gjerne er begrunnet. Alle anbefalinger mottas med takk. 9424849[/snapback] Hva med å titte på den nye BMW 118d, som ligger på rundt 4,4 l/mil (om jeg ikke husker helt feil...) og samtidig er både kjapp og underholdende? Dette er gjerne ikke noe godt alternativ dersom du behøver god bagasjeplass og/eller plass til passasjerer, men definitivt en bil jeg ville vurdert dersom jeg skulle ha en småbil som er billig i drift. BMW gir deg jo også fri service de første 3 årene / 80000 km. Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 (endret) 4,4 l/mil hørtes mye ut. Enten 0,44 l/mil, eller 4,4 l/10mil. Red.: Hvor mye kan du tenke deg å bruke da, trådstarter? En ny 118d kommer vel fort oppimot 300.000. Toyota er jo selve definisjonen på driftssikkerhet, så du kan jo lete litt der. Japansk generelt er det høy kvalitet på. Endret 5. september 2007 av OML Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 5. september 2007 Forfatter Del Skrevet 5. september 2007 Nå har jeg altså begynt å se meg om etter bil. Jeg er førstegangskjøper og har ca 50.000 i egenkapital nå. Det er nok ikke noe problem for meg å få låne litt penger siden jeg er i full jobb og kun har studielån fra før. Jeg kan ikke en dritt om bil. Vel, jeg kan kjøre bil, fylle bensin og peile olje, men der stopper det også. Derfor trenger jeg en bil som jeg kan stole på. Jeg har ca 5 mil hver vei, til og fra jobb, så ca 10 mil bare i kjøring til jobb hver dag. Kriteriene er altså: * Den må bruke lite drivstoff. Både for lommeboka og miljøet sin del. * Driftssikker! Siden jeg kan så lite om bil så må jeg kunne stole på at bilen ikke streiker helt plutselig og at dette koster flesk hvis så skulle skje. * Helst ha manuell gear box. * Merke spiller ingen rolle. Jeg trenger ingen penisforlenger, men ett fremkomstmiddel jeg kan stole på. Flott hvis noen som har peiling kan komme med noen gode råd, som gjerne er begrunnet. Alle anbefalinger mottas med takk. 9424849[/snapback] Hva med å titte på den nye BMW 118d, som ligger på rundt 4,4 l/mil (om jeg ikke husker helt feil...) og samtidig er både kjapp og underholdende? Dette er gjerne ikke noe godt alternativ dersom du behøver god bagasjeplass og/eller plass til passasjerer, men definitivt en bil jeg ville vurdert dersom jeg skulle ha en småbil som er billig i drift. BMW gir deg jo også fri service de første 3 årene / 80000 km. 9424934[/snapback] Hvis bilen bruker 4,4l per mil så er den ikke det jeg vil kalle billig i drift akkurat. Brukere en 0,44 så er det noe helt annet selvsagt og absolutt det jeg vil regne som akseptabelt. Det er en småbil jeg trenger ja og passasjerer kan få springe etter. Takk for tipset, skal se hva den har å by på. Lenke til kommentar
Swe Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Hvis bilen bruker 4,4l per mil så er den ikke det jeg vil kalle billig i drift akkurat. Brukere en 0,44 så er det noe helt annet selvsagt og absolutt det jeg vil regne som akseptabelt. Det er en småbil jeg trenger ja og passasjerer kan få springe etter. Takk for tipset, skal se hva den har å by på. 9430063[/snapback] Hehe, jeg mente jo naturligvis 0,44 l/mil, og hadde håpet å slippe å måtte oppklare denne lille skrivefeilen. Vi snakker tross alt om en småbil med dieselmotor! :!: Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Vel... du sier ikke så alt for mye om hvor langt du kan strekke deg rent økonomisk... men i følge dine kriterier, hadde jeg helt klart valgt en splitter ny Toyota Yaris med Diesel! Disse får du for rundt 200.000 kr. Gjennkjøpsverdi er også bra på disse bilene. Når det gjelder driftsikkerhet, så er det jo ingen hemmelighet at dette kanskje er Toyotas sterkeste kort. Da får du en splitter ny bil! Vannvittig billig i drift, da faktisk Toyota spanderer ALLE servicene de første 3 årene! Alternativt kan du jo gå for en Toyota Auris. Litt større bil og bruker kanskje LITT mer drivstoff og er derfor også 20-30.000 kr. dyrere. Jeg hadde ikke vert i tvil! Det største argumentet er at Toyota som sagt spanderer ALLE servicene på bilen de første 3 årene! Bare dette sparer du mange tusen på! Lenke til kommentar
Jens viking Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 men hvis dere leser, så ser dere kanskje at det står "låne litt penger". tror nok ikke trådstarter vil låne 150 000 for å få råd til en bil. Lenke til kommentar
Swe Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 men hvis dere leser, så ser dere kanskje at det står "låne litt penger". tror nok ikke trådstarter vil låne 150 000 for å få råd til en bil. 9431549[/snapback] Godt poeng, og trådstarter burde gjerne spesifisere litt bedre hvor mye penger han faktisk vil bruke. Jeg tok av en eller annen grunn utgangspunkt i at de 50000 skulle utgjøre egenkapital på ca. 20%, men så var jeg jo litt kjapp på avtrekkeren i innlegget mitt da. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Man får også en brukt Yaris 2007 mod. til rundt 130.000 kr. Men da må man klare seg med en 70HK'ers bensinmotor. Søk på finn.no.. og du skal finne Lenke til kommentar
otis Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Det kommer jo an på hvordan man ser på penger det da. 150.000,- til en helt ny bil er jo nesten ingenting. Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Ford Mondeo har alltid vært en bil som gir mye for pengene. Er du riktig heldig kommer du over en 1.8TD som ikke er for gammel eller dyr i drift. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 I følge kriteriene til trådstarter tror jeg ikke en Mondeo er det beste valget. Så lenge han gir blaffen i penisforlenger og bilens størrelse, er det bare å kline til med en bitteliten bil med en liten dieselmotor. På den måten får han også en billigere og nyere bil og kanskje derfor også en mer driftsikker bil. Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Hva med en Peugeot 206? De ligger rett over 150.000 med diesel, er greie å kjøre og bruker lite. Lenke til kommentar
Svenn9 Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 En av de tøffeste ungdomsbilene er honda civic coupe fra 90-tallet Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Hadde jeg kjørt 10 mil hver dag til jobb, ville jeg ikke hatt en småbil. Hadde nok gått for noe større enn 306, Yaris og andre småbiler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå