archanios Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Hei. Var en liten tur rundt på fotobutikkar i Bergen i dag, for å sjå på litt utstyr som eg har lyst på, og som muligens kunne finne vegen til kamerabagen i løpet av neste mnd. Vurderer både Sigma og Tokina vidvinkel-objektiva til mitt Canon 30D, men er usikker på kva av dei eg burde velge. Las mellom anna en veldig lang tråd om dei to tidligare, men det gjorde ikkje at eg fekk så veldig klare svar av den grunn. Med Sigma'en så får eg sannsynligvis råd til å kjøpe ein blits i tillegg, er litt usikker på kva blits eg skal ha enda, og om eg MÅ ha master enda. Er begge desse meint berre for kamera med cropsensor? Hadde vore artig med enda meir vidvinkel på et analogt kamera eg har også, men det er det digitale som er viktig pr idag. Som student vil jo også pris vere ganske viktig, så di lenger pengane rekk di bedre er det. Er det nokon som har synspunkt på dette? Andreas Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Er begge desse meint berre for kamera med cropsensor? Hadde vore artig med enda meir vidvinkel på et analogt kamera eg har også, men det er det digitale som er viktig pr idag. Ja, begge disse er for crop. Sigma har en 12-24 som er for fullformat, men koster en del mer, rundt 6000 kr. Lenke til kommentar
archanios Skrevet 4. september 2007 Forfatter Del Skrevet 4. september 2007 Ja det var det eg syns eg fekk med meg under en hyggelig diskusjon på FotoVideo. Lenke til kommentar
flippant Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Jeg er fornøyd med min 10-20mm, men etter det jeg har forstått skal Tokinaen ha mindre forvregning ved ytterkantene (men til gjengjeld går Sigmaen helt ut til 10mm..). Denne diskusjonen er også verdt å linke til. Jeg er i samme leiren og majoriteten av bildene jeg tar med dette objektivet er 10mm, og resten er nesten alle 12 eller mindre. Vidvinkelen er til for å være vid Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Ja, du bør gå for en blitz i tillegg, for den innebygde blitzen kan ikke brukes ved "vide" brennvidder (med mindere du synes det er dekorativt med en stor fin buet skygge nederst på bildene ) Lenke til kommentar
archanios Skrevet 4. september 2007 Forfatter Del Skrevet 4. september 2007 Veit at ein vil trenge ekstern blits dersom ein treng det med så stor vidvinkel, men blitsen var meir tenkt som at dersom eg går for Sigma så har eg sannsynligvis råd til ein blits i tillegg. Det blir verre med Tokinaen. Klart at det kan vere greit å gå heilt til 10, når eg først skal ha. Då er det iallefall vidt nok i den enden, men det er uansett vanskelig å bestemme seg. Begge skal vere godt objektiv, men er det noko med Tokinaen som gjer at den forsvarar den høgre prisen? Lenke til kommentar
flippant Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Byggekvaliteten trekkes ofte frem. Det er greit nok at Tokinaen er bygd som en tanks, men EX-serien til Sigma er heller ikke noe å kimse av. Selv om de er lette har de en finish som gjør at de føles solide. Det er ingenting som knaker og du tenker virkelig aldri over at det er plastikk den er laget av. Bare ta deg en tur til en butikk lek deg litt med begge to. Lenke til kommentar
archanios Skrevet 4. september 2007 Forfatter Del Skrevet 4. september 2007 Har både kjent og prøvd begge to i dag, om enn på et Nikon.. Følte vel ikkje den aller største forskjellen sånn sett, men det blir vel en test til før eg evt bestemmer meg, for å kjenne litt meir på både zoom og fokusringar. Lenke til kommentar
CFD Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Hvordan er byggekvaliteten og bildekvaliteten på disse iforhold til Canon EFS 10-22 USM? Har selv 10-22 USM og har vurdert å nedgradere pga at jeg ønsker et nytt objektiv. Hvis noen er innteresert i et evt bytte og mellomlegg kan dere jo sende en melding.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå