Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Kan jeg slippe KRL?

Anbefalte innlegg

Kan jeg på noen måte slippe KRL? Mine foreldre og jeg er ikke kristne, men har hller ikke en annen religion. KRL er bare så jævlig unødvendig fag. Man lærer ikke en eneste vettig ting i det faget og ingenting av det som står i bibelen er uansett sant.

Endret av oblivion_-__
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan jeg på noen måte slippe KRL? Mine foreldre og jeg er ikke kristne, men har hller ikke en annen religion. KRL er bare så jævlig unødvendig fag. Man lærer ikke en eneste vettig ting i det faget og ingenting av det som står i bibelen er uansett sant.

9424589[/snapback]

Tror ikke det , KRL lærer deg å oppføre deg , akseptere andre relgioner

+ det kan hjelpe snittet ditt opp :thumbup:

Det er jo et ganske lett fag også da..

Lenke til kommentar
KRL er ett allmenutdannende fag. Du lærer om religioner og fremmede kulturer. Du trenger ikke å være religiøs for å lære hvordan andre mennesker tenker. Tror nok ikke at du får fritak for KRL.

9424652[/snapback]

Du laerer om kristendommen og at Budda skrives Buddha.

Lenke til kommentar
Du kan få fritak fra KRL, med mindre faget er gjort om fra slik det var før.

9424671[/snapback]

Tenker ikke du på det som var "Kristendom" i ungdomskolen? Da Hadde man et fag, Kristendom, og de som søkte fritak fikk "Livssyn".

KRL står vel for "Kristendom, Religion og Livssyn" og er et VGS-fag.Det handler vel like mye om det folk har sagt før her som om Kristendom. Dessuten trenger man nesten ikke gjøre noe for å stå og nesten mindre for å få god karakter. :p

Endret av TwiiK
Lenke til kommentar

9424671[/snapback]

Tenker ikke du på det som var "Kristendom" i ungdomskolen? Da Hadde man et fag, Kristendom, og de som søkte fritak fikk "Livssyn".

KRL står vel for "Kristendom, Religion og Livssyn" og er et VGS-fag.Det handler vel like mye om det folk har sagt før her som om Kristendom. Dessuten trenger man nesten ikke gjøre noe for å stå og nesten mindre for å få god karakter. :p

9425609[/snapback]

Hvis ikke det har blitt endret det siste året, så er vell KRL et ungdomsskolefag. Da jeg gikk på VGS (ferdig i år) hadde vi et fag som het "Religion" i tredje klasse, men ikke noe KRL de andre årene. Kan være dette har blitt forandret i år, men KRL var i hvert fall et Ungdomsskolefag før.

Lenke til kommentar

9424671[/snapback]

9425609[/snapback]

Hvis ikke det har blitt endret det siste året, så er vell KRL et ungdomsskolefag. Da jeg gikk på VGS (ferdig i år) hadde vi et fag som het "Religion" i tredje klasse, men ikke noe KRL de andre årene. Kan være dette har blitt forandret i år, men KRL var i hvert fall et Ungdomsskolefag før.

9425691[/snapback]

yup. Med veldig mye fokus på kristendommen.

For mye fokus.

Lenke til kommentar

Krl er et fag både for barnetrinn, mellomtrinn og ungdomstrinn.... bare at i barneskolen er det ofte innebygd i de andre fagene, og barna har som oftest ikke egne lærebøker i faget.

Det kan IKKE søkes fritak fra, da set er et fag som skal ta for seg alle religioner og livssyn.

Før kunne faget som het Kristendom søkes fritak fra...

Jeg jobber i skolen, så dette bør jeg vite :)

Lenke til kommentar

9424589[/snapback]

Tror ikke det , KRL lærer deg å oppføre deg , akseptere andre relgioner

+ det kan hjelpe snittet ditt opp :thumbup:

Det er jo et ganske lett fag også da..

9424614[/snapback]

Det eneste vi har hatt om i KRL det siste året er om Bibelen.

KRL er ett allmenutdannende fag. Du lærer om religioner og fremmede kulturer. Du trenger ikke å være religiøs for å lære hvordan andre mennesker tenker. Tror nok ikke at du får fritak for KRL.

9424652[/snapback]

Synes jeg bare har om Kristendommen ikke andre religioner.

9424652[/snapback]

9425569[/snapback]

Hvorfor skal jeg ha noen intresse av å lære noe om kristendommen? Vet allerede at Budda skrives Buddha.

9424671[/snapback]

9425609[/snapback]

Ikke av min lærer. Vi får veldig mye lekser og har prøve hele tiden :( . Gleder meg til etter jul da KRL læreren min går ut i permisjon :) .

Jeg går VG1 og vi har ikke KRL :wee:

9425671[/snapback]

Gleder meg :) .

Krl er et fag både for barnetrinn, mellomtrinn og ungdomstrinn.... bare at i barneskolen er det ofte innebygd i de andre fagene, og barna har som oftest ikke egne lærebøker i faget.

Det kan IKKE søkes fritak fra, da set er et fag som skal ta for seg alle religioner og livssyn.

Før kunne faget som het Kristendom søkes fritak fra...

Jeg jobber i skolen, så dette bør jeg vite :)

9425865[/snapback]

:(

Endret av oblivion_-__
Lenke til kommentar

Da jeg gikk på ungdomskolen, hatet også jeg KRLfaget mer enn noe annet, men nå er jeg glad for at jeg hadde det, det har gitt en grunnleggende forståelse for kristendommen (og til en viss, men liten grad andre religioner).

Dette har gjordt så jeg lettere har vunnet diskusjoner mot teister, siden jeg vet hva de egentlig tror på.

Lenke til kommentar

9424652[/snapback]

9425569[/snapback]

Hvorfor skal jeg ha noen intresse av å lære noe om kristendommen? Vet allerede at Budda skrives Buddha.

Det jeg mente var at nesten alt handler om kristendommen, og veldig veldig veldig veldig ... veldig veldig lite om alt annet. Og derfor bare er dumt.

Lenke til kommentar

Da jeg gikk på ungdomsskolen hadde jeg ca. 1/3 kristendom i KRL-timene, noe som etter min mening er fullstendig akseptabelt (og nødvendig). Har merket at hvor mye kristendom du har i KRL-en avhenger sterkt av hvilken lærer du har, andre klasser på samme skole hadde kanskje dobbelt så mye som meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...