Fulgu Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Hva er egentlig betydningen bak disse definisjonene? Feks, ND4 og ND8, er det antall stops det er snakk om? Jeg vil handle ett par for å redusere styrken på studiobelysning, som skal brukes med så åpne blendere som mulig, slik at selv minste styrke på belysningen brenner ut bildet. Hvis jeg tar ett bilde med f/8 og 160s på ISO 100 nå, hvilken blender vil jeg kunne bruke med ett ND8 filter og oppnå samme eksponering? Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Hvis jeg ikke husker feil så er ND4 = 2 blendersteg og ND8 = 3 blendersteg. Tallet bak ND angir med andre ord lystapet (??) og ikke antall blendersteg. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 (endret) Hvis ikke jeg tar feil (det har jeg gjort før) så kan du blende opp 8 trinn med et ND8 filter. Så i ditt eksempel så vil den teoretiske blenderen bli f:0,ett-eller.annet. Så hvis ikke du er ute etter svært lange lukkertider, så vil jeg tro at ND4 holder i masse vis. Mvh EDIT: Når jeg så Nonsens sitt svar så ble jeg veldig usikker her. Kan godt hende han har rett. Spør en filterimportør eller en forhandler du. Da burde du være sikker på at de vet hva de snakker om. Og svarer de feil, så kan du gå tilbake og klage på det filteret du har kjøpt på det grunnlaget. Endret 4. september 2007 av fototim Lenke til kommentar
Gunderz Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 (endret) ND4 reduserer lukkertiden med 2EV og ND8 med 3EV. Hvis man tar et filter NDX er formelen gitt ved 2^EV=X hvor EV da tilsvarer reduksjon i EV med filteret. Endret 4. september 2007 av Gunderz Lenke til kommentar
fototim Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 ND4 reduserer lukkertiden med 2EV og ND8 med 3EV.Hvis man tar et filter NDX er formelen gitt ved 2^EV=X hvor EV da tilsvarer reduksjon i EV med filteret. 9425775[/snapback] Når jeg har fintenkt på dette, så kommer jeg fram til at jeg var helt på jordet. Mvh Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå