Gå til innhold

Opprustning og nedrustning i europa

simen_gunnar

Anbefalte innlegg

Hei, jeg trenger info om opprustningen og nedrustningen i europa.. skal til sammen ha 4 sider, nå har jeg jeg 1!

DETTE ER DET JEG HAR TIL NÅ:

Opprustning

Fram til slutten av 1980 aarene skjedde det en vanvittig millitaer opprustning i Europa.

Det var for det meste USA og Sovjetunionen som opprustet mest. Mye av grunnen til denne opprustningen var nok pga atombomben. USA hadde lenge hatt overtaket ved aa ha en atombombe, men naar Sovjetunionen ogsaa fikk en slik bombe, sa var Sovjet igjen minst likte sterkt som USA, dermed startet denne enorme opprustningen. De var redde for at motparten skulle bli for sterk, og dermed gaa til krig. De to landene fikk etter hvert saa mye vaapen at de faktisk kunne utslette verden mange hundre ganger hver.

De brukte masse penger paa aa spionere paa hverandre.

Spede forsøk på nedrustning

Etter krigen var det ogsaa forsok paa nedrustning. Men det ble smaa resultater til tross for brennende onsker og store forhandlinger fra vanlige folk.

For forste gang paa lenge skjedde det noe godt i 1962. Endelig ble forholdet mellom USA og Sovjetunionen noe bedre. For å hindre ny krig ved en misforståelse ble det opprettet direkte telefonlinje mellom de to supermaktslederne, slik at de kunne snakke med hverandre i slike krisetilfeller.

Nedrustning

I 1980 ble Ronald Reagan president i USA. Han var en stor motstander av Sovjetunionen, som han kalte ”ondskapens imperium”. Mange fryktet at han skulle klare aa forverre forholdet mellom de to store maktene, USA og Sovjetunionen. Han satset enda mer enn tidligere presidenter på militær opprustning. Det virket som om Reagan ville ”ruste sovjet i senk” som mange sa. Mange undret seg om at kanskje russerne ville gaa til krig mot USA for det var for sent, i og med at USA hadde en storre opprustning. For det ble mer og mer tydelig utover 1980-årene at amerikanerne var overlegne, både når det gjaldt økonomi og teknologi. Sovjetunionen klarte ikke lenger å henge med i kappløpet, selv om de ga alt de hadde. Etter hvert gikk 40 % av sovjetunionens samlede ressurser til militærvesenet, mens resten av samfunnet forfalt. Det var stor fattigdom.

I 1985 kom Mikhail Gorbatsjov til makten i Sovjetunionen. Han ønsket en slutt på rustningskappløpet. Etter hvert ble sovjetunionen og USA enige om aa kvitte seg med mye av atomvaapnene. Samtidig ble tilliten mellom de to supermaktene større. I slutten av 1980-årene var den kalde krigen over. Da hadde den vart i over 40 aar, men naa kunne endelig folk puste rolig ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har du vurdert å se i noen andre bøker?

et enkelt søk ga meg dette.

Vet ikke om det står noe annet, står hvertfall litt :)

"De brukte masse penger paa aa spionere paa hverandre."

Dette kan du utdype mer, men ikke for mye.

Skriv grunnen til at den direkte telefonlinjen ble satt opp. Altså Cuba-krisen(vis du var i tvil :D )

Det meste du skriver synes jeg virker litt tynt, utdyp flere av tingene og du får noen sider til.

"Etter krigen var det ogsaa forsok paa nedrustning. Men det ble smaa resultater til tross for brennende onsker og store forhandlinger fra vanlige folk."

Nevn noen eksempler.

Du kan også skrive om europeiske stater som utviklet atomvåpen. Nato burde du vel også nevne?

Lenke til kommentar
du, det derre er jo tatt rett ifra historie boka i 10ende :p

Har lest det der og :)

Du bør kanskje skrive mer med dine egne ord, selv synes jeg det er ganske interresant med Den kalde krigen og Andre verdenskrig.

just my cents

9426615[/snapback]

Hehehe, det er det samme som står der ja, men skrivd om til mine egne ord.

Lenke til kommentar
er det bare kalde krigen du skal skrive om? og USA er ikke i Europa :D Du kan jo skrive om noen sentrale europeiske stater. Også kan du nevne noe om hvor mye Norge rustet opp, eller noe sånt.

I hvilket klassetrinn går du i?

9425560[/snapback]

Enig i at jeg burde ha noe om norges opprustning, men finner dessverre ingen ting :S

Kan du hjelpe meg?

Lenke til kommentar
SIMEN JEG ADVARER DEG! JEG KOPIERER DENNA LINKEN TIL PAUL MORGAN EZY LZM? KKEHY?

9426641[/snapback]

Kan du for faen gå og dø?

-----------

Skriv litt om Nato, masse fint du kan få ut av det. Som han andre duden kommenterte; Skriv det om, med dine egne ord. Copy / Paste høres ikke bra ut. Om du klarer å trekke inn ting som ikke står nevnt i boken, så er det ett STORT pluss i margen for din side, iom. at det viser at du faktisk har fordypt deg i emnet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...