Gå til innhold

Netcom tilbyr snart UMA

Anbefalte innlegg

Netcom kommer visst snart til å tilby oss UMA. Det blir svært spennende å følge med på dette prosjektet. Man får bare håpe de ikke dreper det ved å innføre altfor høye priser.

Kilde

For de som ikke vet hva UMA er det kort fortalt følgende: IP telefon på mobilen. Men forskjellen fra SIP (som mange allerede bruker i dag) vil samtaler via UMA automatisk routes via IP/GSM avhengig av hva som er tilgjengelig. Om man f. eks. sitter hjemme og prater via IP, og går ut av huset og mister WLAN dekning, vil samtalen automatisk hoppe over på GSM nettet uten at samtalen brytes.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Netcom kommer visst snart til å tilby oss UMA. Det blir svært spennende å følge med på dette prosjektet. Man får bare håpe de ikke dreper det ved å innføre altfor høye priser.

Kilde

For de som ikke vet hva UMA er det kort fortalt følgende: IP telefon på mobilen. Men forskjellen fra SIP (som mange allerede bruker i dag) vil samtaler via UMA automatisk routes via IP/GSM avhengig av hva som er tilgjengelig. Om man f. eks. sitter hjemme og prater via IP, og går ut av huset og mister WLAN dekning, vil samtalen automatisk hoppe over på GSM nettet uten at samtalen brytes.

9424119[/snapback]

Jeg synes det høres veldig spennende ut, NetCom eller ei. Utfordringen blir å få det på et fornuftig prisnivå, for ikke å snakke om et fornuftig teknisk nivå - det vil si at man ikke trenger en doktorgrad i et eller annet for å koble det opp. Får man til en god kombinasjon av dette, tror jeg det kan bli veldig bra.

Lenke til kommentar

"Vanlige wlan-tlfer" som du kaller det støtter jo SIP. Og det finnes haugevis med leverandører som tilbyr SIP. Her har ikke Netcom noe ekstra å tilby. Om de skulle tilby SIP ville de jo bare bli en av haugevis med SIP leverandører. Hva er vitsen?

Eneste fordelen for sluttbruker ville jo være en regning for både SIP og GSM i stedet for 2 regninger.

UMA derimot gir mulighet for sømløs switching mellom GSM nettet og WLAN, noe som gir et stort fortrinn. I tillegg finnes det ingen som leverer fullverdig UMA i Norge i dag. Dermed vil Netcom bli de første.

Netcoms UMA satsing er spennende en nyhet. Om derimot Netcom hadde satset på SIP hadde det vært totalt uinteresant for de aller aller fleste.

Lenke til kommentar
Netcoms UMA satsing er spennende en nyhet. Om derimot Netcom hadde satset på SIP hadde det vært totalt uinteresant for de aller aller fleste.

9433699[/snapback]

Men om de kunne laget enkle, brukervennlige løsninger og sprer det ut til massene vil dette vært noe helt annet enn konkurrentene som bruker programvare som ofte er komplisert å bruke\sette opp og i tillegg har lite kapital til markedsføring etc.

Lenke til kommentar

Kan absolutt ikke si meg enig i det. SIP leverandørene som markedsfører seg mot bruk på mobil (les telio, gizmo, truphone, mm.) har systemer som leverer ferdige innstillinger via sms. Alt man behøver å gjøre er å åpne meldingen og godta å lagre innstillingene.

SIP leverandører som ikke markedsfører seg direkte for bruk på mobil men gir ut info slik at man kan bruke det (les phonzo, mm.) er ikke værre å sette opp en å sette opp en mailkonto på telefonen.

"Massene" som du snakker om vil uansett ikke ta i bruk mobil IP telefoni i dag, da WLAN-tilkobling på mobil er forbeholdt dyre profftelefoner, og er i seg selv ganske komplisert å sette opp.

Jeg skjønner fortsatt ikke logikken din. Hvorfor skulle man satse på et marked som begynner å bli mettet, og som er fullt av konkurenter, når man kan satse på noe som ingen andre kan tilby, og som gir en bedre tjeneste?

Lenke til kommentar

Og jeg skjønner ikke helt logikken din, det finnes omtrent ingen UMA-tlf, de som finnes har dessuten ulemper som pris, dårlig batterilevetid. Ingen andre land satser på UMA, hvorfor skal folk gidde å bytte ut sine tlfer for å kunne kjøpe noen få og atpåtil dyre tlfer ut i fra hva du faktisk får og i tillegg måtte skaffe seg en forholdsvis dyr boks for å ringe billigere til hustlfer? Med mindre produsentene plutselig spyr ut UMA-tlfer så tror jeg ikke dette vil slå an for de fleste. Jeg mener heller netcom burde konkurrere med og i det minste i tillegg tilby det via SIP.

Lenke til kommentar
Og jeg skjønner ikke helt logikken din, det finnes omtrent ingen UMA-tlf, de som finnes har dessuten ulemper som pris, dårlig batterilevetid.

Slik var da da også da de første wlan/sip telefonene kom. Om ingen satser på tjenesten så blir det heller ikke noe av. Netcom (og andre som gjør forsøk med UMA) er store nok til at de påvirker produsentene til å produsere billigere og bedre utstyr dersom tjenesten deres er vellykket.

Ingen andre land satser på UMA

Bullshit!

The first service launch was British Telecom with BT Fusion in the autumn of 2005. The service is based on technology which is pre-3GPP GAN standard. Initially, BT Fusion used UMA over Bluetooth with phones from Motorola; since Jan 2007, it uses UMA over Wi-Fi with phones from Nokia, Motorola and Samsung and is branded as a "Wi-Fi mobile service".

On August 28, 2006, TeliaSonera was the first to launch a Wi-Fi based UMA service called “Home Free”.

In the second week of September 2006, Telecom Italia quietly posted a UMA-based service called “Unico” on its web site.

On September 25, 2006 Orange announced its “unik” service ( “unique ” in the UK). The announcement, the largest to date, covers more than 60m of Orange’s mobile subscribers in the UK, France, Poland, Spain and the Netherlands.

On June 6th 2007 Finnish virtual operator Saunalahti announced plans to publish UMA services on week 24 with the Nokia 6136 UMA phone.

The first UMA deployment in the United States was announced by Cincinnati Bell on June 18, 2007. The service called CB Home Run allows users to seamlessly transfer from the Cincinnati Bell cellular network to a home wireless network or Cincinnati Bell's WiFi HotSpots. This was followed shortly by T-Mobile on June 27, 2007. T-Mobile's service, called T-Mobile HotSpot@Home, allows users to seamlessly transfer from the T-Mobile cellular network to a home wireless network or T-Mobile HotSpot.

Nokia started its first public UMA pilot study over Wireless LAN in the city of Oulu in July 2006. The live trial was to last at least two months and be conducted under real life surroundings and conditions by fifty families, with new Nokia 6136 mobile devices.

T-Mobile launched "HotSpot@Home" in 2007

Cincinnati Bell Wireless launched "CB Home Run" in 2007.

, hvorfor skal folk gidde å bytte ut sine tlfer for å kunne kjøpe noen få og atpåtil dyre tlfer ut i fra hva du faktisk får og i tillegg måtte skaffe seg en forholdsvis dyr boks for å ringe billigere til hustlfer?

Tja. Hvorfor har folk giddet å bytte ut sine telefoner for å kjøpe få og dyre wlan/sip telefoner? UMA er en ny tjeneste som fortsatt er helt i startfasen. Hvilket utstyr for helt nye tjenester har noen sinne vært billig?

Dette er et latterlig argument. Med denne holdningen hadde det ikke skjedd noen utvikling på mobilmarkedet de siste 10 årene. Bare fordi en tjeneste er ny, og i startfasen dyr, er da absolutt ingen grunn til å satse på den.

Med mindre produsentene plutselig spyr ut UMA-tlfer så tror jeg ikke dette vil slå an for de fleste. Jeg mener heller netcom burde konkurrere med og i det minste i tillegg tilby det via SIP.

9435244[/snapback]

Vi kommer garantert til å se mange flere UMA telefoner etterhvert som UMA blir mer utbredt og testet. Igjen, bare fordi en tjeneste er ny, betyr ikke at man ikke skal satse på den.

Jeg spør igjen. Hvorfor skal Netcom satse på SIP? SIP-markedet i Norge er i akkurat samme tilstand som GSM markedet var for en del år siden. Det har poppet opp nye leverandører i øst og vest, og markedet er i ferd med å bli mettet. På akkurat samme måte som GSM operatører begynte å forsvinne for en del år siden, kommer SIP leverandører til å begynne å forsvinne. Hvorfor skal Netcom satse på et så dårlig marked, når de har sjansen til å satse og være helt i forkant av noe nytt som har stort potensiale?

Sorry, men den holdningen er typisk norsk molboholdning. At noe er i startfasen, og foreløpig dyrt og dårlig tilgjengelig er ikke det samme som at det ikke er noe å satse på. Med en slik holdning ville det ikke finnes innovasjon i det hele tatt.

Og hvorfra har du det at man må ha en dyr boks hjemme? UMA skal i utgangspunktet fungere sammen med et hvilket som helst wlan man har tilgang til.

Det avsnittet du sannsynligvis siktet til om router og installør var svært vagt. Om derimot Netcom skal tilby en tjenste som er bunded til en router, blir tjenesten helt ubrukelig og heller ikke orntlig UMA. Husk at det også står at "Telia skal i starten" i det avsnittet.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Tiden vil vise, men for å quote digi: "Det gjenstår å se hvor mange telefoner får støtte og hvor mange eksisterende mobiltelefoner som kan få tilbud om UMA-programvare. For en rekke leverandører har solgt mobiler som kan bruke WLAN-nett har vært i salg en stund.

Kundene må dessuten beregne litt fikling: Telia skal selge Nokia-mobilen med en trådløs ruter som krever en oppsett-runde eller montør. Det er også uklart om UMA vil fungere med alle dagens WLAN-bokser som kundene allerede har installert."

Som er de samme argumentene som jeg brukte. Om dette blir enkelt, produsentene kommer meg massevis av UMA-tlfer og prisingen gjør tjenesten levedyktig så skal såklart jeg og juble, men foreløpig er jeg veldig skeptisk.

http://www.digi.no/php/art.php?id=395511

http://www.digi.no/php/art.php?id=342740

Vi får håpe du har rett, men jeg frykter at dette kan bli et blindspor.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-376f9
Da var det lansert.

https://netcom.no/tjenester/homefree.html

9510701[/snapback]

Jeg regner meg selv som en rimelig oppegående person når det gjelder teknologi, i tillegg til jeg har vært ekstremkunde hos NetCom siden 1994. Etter å ha lest NetComs presentasjon, jobbet meg halvveis gjennom spørsmål og svar, og prøvd å finne ut hva i all verden de prøver å tilby, må jeg bare melde pass. Detta ble for vanskelig for meg....

Lenke til kommentar
Jeg regner meg selv som en rimelig oppegående person når det gjelder teknologi, i tillegg til jeg har vært ekstremkunde hos NetCom siden 1994. Etter å ha lest NetComs presentasjon, jobbet meg halvveis gjennom spørsmål og svar, og prøvd å finne ut hva i all verden  de prøver å tilby, må jeg bare melde pass. Detta ble for vanskelig for meg....

9511232[/snapback]

Hmm... jeg synes ikke det var det minste vanskelig å forstå. Du får en liten boks som du kobler til bredbåndet hjemme. Når du er hjemme, benytter mobilen din denne boksen (og dermed din bredbåndsforbindelse) i stedet for mobilnettet til å ringe med. Dermed blir prisen kr 0 per minutt i stedet for den prisen du betaler til vanlig.

-snubbel

Lenke til kommentar
Trenger ikke ha mobil som støter UMA heller, kan godt benytte vanlig analog fasttelefon, da blir det mer som IPtelefoni å regne

9511363[/snapback]

Du kan både overføre fasttelefon og beholde fastnummeret ditt, og koble til mobilen.

Det er jo helt genialt for oss med barn. Vennene til ungene kan ringe 22 nummeret, og fruen kan ringe de "gode samtalene" gratis uten at telefonlinja blokkeres.

Vi har i tillegg Trådløs familie, som er helt genialt!

Stå på NetCom, dere får meg som kunde på Homefree!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sant, det kan være mye surr rundt det, men enkelt og greit, ip-telefon hvor du også har mulighet til å benytte mobiltelefon.

Og det er også flere telefoner som støtter UMA som er på inntog i markedet.

Kan være litt innviklet om man skal lære alt, og alle løsninger rundt det, men er helt vanlig det når det kommer nye løsninger på markedet.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Blåser liv i en gammel tråd her jeg.. :)

Jeg har Netcom abbonement og har sett på denne homefree.

Er denne sånn at når jeg kommer hjem, så kobler mobilen inn på ett internt mobilnett som bare jeg har tilgang til?

For å spørre på en annen måte.

De signalene som går mellom min mobil og "homefree", er det wifi eller gsm/3g signaler?

Eller er UMA ett helt eget type signal? og vet dere om HTC Touch Cruise støtter det?

Jeg har pr i dag en sip-server som står koblet mot ip-telefon leverandøren min, og bruker da sip klienten på mobilen, og dette virker tilfredstillende, men spiser batteri.. Vil jeg bli mer fornøyd med "homefree"?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...