Gå til innhold

Mobbing, mitt skoleprosjekt, hva synes dere?

Anbefalte innlegg

dette er et skoleprosjekt! les nøye igjennom det og si hva dere syns!

Skriv om mobbing

Fakta om mobbing

- 10 prosent av elever på alle skoler gruer seg for å gå på skolen.

- I Norge er ca. 35 000 elever aktive plagere/mobbere

- Flere gutter enn jenter bekrefter at de selv blir mobbet.

- Flere gutter enn jenter bekrefter at de selv mobber.

- Å gjøre andre til latter er den mest brukte mobbingen.

- Gutter mobber fysisk… altså slår, sparker eller dytter.

- Jenter mobber psykisk…altså holde mobbeofferet utenfor det som skjer.

- Gutter plager både jenter og gutter, blant annet elever i egen og andres klasse.

- Jenter mobber hovedsakelig andre jenter i egen klasse.

- Utseende er ikke den avgjørende faktor med hensyn til hvem som blir mobbet…selv om den ofte er med på å avgjøre det.

- Undersøkelser viser at mobbingen har økt opp gjennom de siste årene.

- Veldig mange forteller ikke om mobbingen ti noen andre.

- Mobbing avtar vanligvis med økende alder.

Gutter mobber vanligvis dem de er fysisk sterkere enn.

Mobbeofrene er vanligvis usikre på seg selv. Derfor blir mobbingen utført i en slags ring:

10. klassing mobber 7. Klassing, som mobber 5. Klassing, som mobber 4 .klassing osv. dette for å ivareta selvfølelsen og selvsikkerheten på mobbepersonen…altså kan man på en måte si at mobbingen blir ført ned i generasjoner.

Folk som bare ser på mobbeaktivitet blir ofte misforstått. Både mobbere og mobbeofre tror at ”publikum” er positive til dette… da fortsetter mobbingen. Så alt i alt er det ikke bra å være publikum til mobbing. Grip heller inn for å vise at du bryr deg.

Skjult mobbing

Skjult mobbing er noe som skjer etter skola. Frasene ”Etter skola skal du få” og ”Bare vent til du skal hjem” er eksempel på skjult mobbing. Altså noe som er veldig vanskelig å få med seg.

Et annet eksempel på skjult mobbing kan være at man blir valgt sist i friminuttene når det spilles fotball, at man blir hvisket om i timene og lignende.

Vi kan dele mobbing i 2 ’sektorer’

Guttemobbing

Denne typen mobbing er utøvet fysisk. Guttemobbing blir, som navnet tilsier, utøvet av Gutter. Guttenes mobbing er voldelig og alvorlig. Dytting, slåing og språkbruk er 3 viktige faktorer for å kunne gjøre guttemobbing. Guttemobbing er dessuten enkelere å oppdage siden det gjerne foregås i skolegården, bak skola eller lignende. Dagens mobbing er veldig likt oldtidens jakt. Mobberne går i grupper og ”jakter” på ofret. Ofret vet hele tiden at han/hun blir ”jakta” på.

Men mobberne har en taktikk, og hjørner ofret før eller siden. Mobbingen blir alltid utført skjult i ett buskas og lignende.

Jentemobbing

Jentemobbing går utover det sosiale. Jenter har som kjent et stort behov å være venner med vennene og må derfor nesten alltid knytte vennskapsbånd. Jenter som mobber er klar over dette og stenger derfor mobbeofferet ute med å ikke snakke med henne eller å ignorere henne totalt. Jeg skriver i hunkjønn fordi jenter er best på å mobbe jenter.

Hun vet at hun blir utestengt, og vil gjerne gjøre noe med det. Men jentene har som guttene ingen nåde. Bortsett fra at hvis ofret viser seg å være vakker for guttene, mote-oppdadert eller lignende og blir populær sånnsett. at de ikke godtar hun som hun er, hvis hun ikke har noen spesielle pluss.

Slike jenter sier jeg er ”Bitchete”.

generelt Psykisk mobbing er den verste mobbingen. For det får en til å føle seg alene, ensom i verden. Og det er oftest denne typen mobbing som fører til selvmord p.g.a ensomhet. Derfor vil jeg legge til at enkelte ofre med denne typen mobbing resulterer i å kutte seg selv… også kalt ”Emo”.

Hva kan man gjøre

Det er viktig å vise at man ikke liker mobbing. Dette kan vises ved at man gir alle en sjanse, eller viser intresse for å være venner med de som er ”dårligere”. Ikke alle situasjonene kan være like lette å gripe fysisk inn i, men det er bare å si ifra til lærere og overordnede. Være positiv mot seg selv og andre er en viktig faktor som er med på å bedre selvfølelse og selvsikkerhet.

Hva mobbing resulterer i

Jeg liker å dele mobbeofre i 3 grupper. Emo, Selvmordere og de som sier ifra. Jeg skal skrive kort om disse 3 gruppene.

Emo

Dette er kanskje mest oppfattet som en egen stil, men mange blir Emo p.g.a mobbing og utestengning noe som kommer av psykisk ensomhet, noe som er jentemobbing relatert.

Folk som blir ’Emo’ har jeg grunn til å tro at har bakgrunn som mobbeoffer. Mange tror at de kutter seg for å få oppmerksomhet noe som er feil. De kutter seg fordi det er bedre å ha fysisk vondt enn psykisk vondt, noe som jeg nevnte i sted. Man kutter seg selv for å ”løsslippe” seg fra sorgen av å være ensom, alene, noe som forekommer ved jentemobbing. Kutting av seg selv kan føre til døden.

Selvmord gruppen

Selvmord er igjen, en respons til jentemobbing… rett og slett fordi man tar sitt eget liv fordi man er ensom, alene. Noe som igjen forekommer ofte p.g.a jentemobbing, men som også kan innegå guttemobbing. Det er flest jenter som tar selvmord.

De som sier ifra

Denne gruppen er en egen gruppe. Det er de som har modighet til å ta grep selv etter mobbing. Ikke mange tør dette, men de som tør, er nesten garantert å bli ”reddet” fra mobbingen. De som tilhører denne gruppen har den enkleste utveien, rett og slett å formidle at man blir mobbet til voksne mennesker, eller nære venner som igjen vil ta grep i dette.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette hadde jo ikke så mye med juss å gjøre. Kanskje du bør si noe om opplæringslovens bestemmelser vedrørende mobbing og psykososialt miljø?

Er det realistisk å tro at man kan kvitte seg helt med mobbing som fenomen?

Endret av Radial
Lenke til kommentar
Dette hadde jo ikke så mye med juss å gjøre. Kanskje du bør si noe om opplæringslovens bestemmelser vedrørende mobbing og psykososialt miljø?

9424172[/snapback]

jeg har nå skrevet MER på skrivet mitt...

jeg har lagt til at politikken burde være en del av å avbryte mobbing.. men det er bare en liten del...

men akk, hvor skal jeg legge dette da? fant ikke noe passende

Lenke til kommentar

9424172[/snapback]

jeg har nå skrevet MER på skrivet mitt...

jeg har lagt til at politikken burde være en del av å avbryte mobbing.. men det er bare en liten del...

men akk, hvor skal jeg legge dette da? fant ikke noe passende

9424181[/snapback]

Opplæringsloven § 9a-3:

§9a-3. Det psykososiale miljøet

Skolen skal aktivt og systematisk arbeide for å fremje eit godt psykososialt miljø, der den enkelte eleven kan oppleve tryggleik og sosialt tilhør.

Dersom nokon som er tilsett ved skolen, får kunnskap eller mistanke om at ein elev blir utsett for krenkjande ord eller handlingar som mobbing, diskriminering, vald eller rasisme, skal vedkommande snarast undersøkje saka og varsle skoleleiinga, og dersom det er nødvendig og mogleg, sjølv gripe direkte inn.

Dersom ein elev eller forelder ber om tiltak som vedkjem det psykososiale miljøet, deriblant tiltak mot krenkjande åtferd som mobbing, diskriminering, vald eller rasisme, skal skolen snarast mogleg behandle saka etter reglane om enkeltvedtak i forvaltningslova. Om skolen ikkje innan rimeleg tid har teke stilling til saka, vil det likevel kunne klagast etter føresegnene i forvaltningslova som om det var gjort enkeltvedtak.

Jeg synes du må forsøke å si noe om hvordan Stortinget på denne måten har forsøkt å gjøre noe med mobbing som forekommer på skolen. Ikke gjengi lovens tekst og la det være med det.

Lenke til kommentar

9424172[/snapback]

Har det ikke vært flere rettsaker om mobbing på arbeidsplasser ?

Rednings-selskapet, LO, etc etc...

Jeg mener å huske at en dame gikk til rettsak pga at mannen

hennes etter sigende begikk selvmord pga mobbing på arbeidsplassen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...