Gå til innhold

1060 kr sosialhjelp i Frp-styrte Os


Anbefalte innlegg

Du tjener MER ved å jobbe. Det er derfor folk gjør det.

9498001[/snapback]

Det finnes mange flere grunner til å jobbe enn kun lønn :)

9498936[/snapback]

Nettopp :)

 

Hvis jeg kunne velge mellom å ligge på sofaen hele dagen eller jobbe med noe jeg liker med lik lønn som å ligge på sofaen, hadde jeg garantert valgt jobb.

 

Men det er ikke alle som har denne innstillingen, og hvis vi setter sosialstøtten for høyt så kommer de aldri til å begynne i jobb.

 

Derfor må vi sette sosialstøtten så lavt at folk velger jobb fremfor sosialstøtte, men selvfølgelig ikke så lavt at de sulter. Men at de sulter er nå heldigvis ikke tilfelle, grunnen til at enkelte klager må jo være at de ikke har råd til 42" plasma, bærbar PC til 20000 og ny bil. Og jeg vil sannelig ikke bruke mine skattepenger på å "fore" sosialklienter med denslags luksus.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

I Lillehammer får man ca 4700,- i "lomma". Pluss maks 4500 i husleie (med krav på god beliggenhet).

 

Nå har jeg hoppet over 4 sider, så jeg vet ikke om folk har sagt dette i denne tråden:

 

Dere glemmer/vet ikke at studenter har lov til å ta seg en deltidsjobb for å spe på det lille beløpet de får. Sosialklienter i Norge blir straffet hvis vi får oss en jobb på under 45% stilling. All inntekt blir trekt fra livsoppholdet, dette inkluderer også små beløp fra bestemor.

Selv nå som sosialen inngår i NAV, så vil kurs-lønn bli trekt.

 

Tenk litt på at vi sosialklienter ikke er late av vår egen vilje, men fordi vi ikke har tilgang til stillinger som gir nok til at det blir lønnsomt å jobbe. Vi kan heller ikke si nei til jobbtilbud, uansett om det er praksisplass med 100% arbeidstid, eller en stilling på 5%. Sier vi nei så mister vi både livsopphold og husleie.

 

Edit:

Det er selvfølgelig de som ødelegger for oss andre, og faktisk er late av vilje. Men de fleste sosialklienter er i en situasjon som er utrolig vanskelig å komme seg ut av.

Endret av BarteX
Lenke til kommentar
Dere glemmer/vet ikke at studenter har lov til å ta seg en deltidsjobb for å spe på det lille beløpet de får. Sosialklienter i Norge blir straffet hvis vi får oss en jobb på under 45% stilling. All inntekt blir trekt fra livsoppholdet, dette inkluderer også små beløp fra bestemor.

Nå er det jo et klart uttrykt politisk ønske at studenter skal være mest mulig heltidsstuderende, så det argumentet der kjøper jeg ikke helt. Ja, man har muligheten, men det er ikke meningen.

 

Selv nå som sosialen inngår i NAV, så vil kurs-lønn bli trekt.

Tenk litt på at vi sosialklienter ikke er late av vår egen vilje, men fordi vi ikke har tilgang til stillinger som gir nok til at det blir lønnsomt å jobbe. Vi kan heller ikke si nei til jobbtilbud, uansett om det er praksisplass med 100% arbeidstid, eller en stilling på 5%. Sier vi nei så mister vi både livsopphold og husleie.

9629010[/snapback]

Dette er veldige gode poenger. Dagens system oppfordrer slett ikke til å jobbe. Som du ser så blir faktisk det å få seg en jobb en økonomisk straff (!), i og med at man får det samme, men må jobbe for det man før fikk gratis.

 

En omlegging av dette systemet synes å være tvingende nødvendig, men den politiske viljen ser ut til å være fraværende. Det er nesten en "det driter vi i"-holdning, synes jeg.

 

Det burde helt klart vært slik at man reellt tjente på å få seg en jobb. F.eks. kunne man fått avkortet 50 øre trygd pr krone tjent, istedet for 1 mot 1 som i dag.

Lenke til kommentar
Dere glemmer/vet ikke at studenter har lov til å ta seg en deltidsjobb for å spe på det lille beløpet de får. Sosialklienter i Norge blir straffet hvis vi får oss en jobb på under 45% stilling. All inntekt blir trekt fra livsoppholdet, dette inkluderer også små beløp fra bestemor.

Nå er det jo et klart uttrykt politisk ønske at studenter skal være mest mulig heltidsstuderende, så det argumentet der kjøper jeg ikke helt. Ja, man har muligheten, men det er ikke meningen.

 

Studenter, og da tenker jeg på de som er ferdige med VGS, har gjerne korte dager. Det er hvertfall sånn jeg oppfatter det.

Og da skulle det ikke være noe problem å ta seg en (hvis man får en da, selvsagt) deltidsjobb.

Skal ikke mange timene til før man dobler månedsbeløpet sitt.

Lenke til kommentar
Dere glemmer/vet ikke at studenter har lov til å ta seg en deltidsjobb for å spe på det lille beløpet de får. Sosialklienter i Norge blir straffet hvis vi får oss en jobb på under 45% stilling. All inntekt blir trekt fra livsoppholdet, dette inkluderer også små beløp fra bestemor.

Nå er det jo et klart uttrykt politisk ønske at studenter skal være mest mulig heltidsstuderende, så det argumentet der kjøper jeg ikke helt. Ja, man har muligheten, men det er ikke meningen.

Studenter, og da tenker jeg på de som er ferdige med VGS, har gjerne korte dager. Det er hvertfall sånn jeg oppfatter det.

9629288[/snapback]

F.eks. NTNU beregner 48-timers uke på sine studieprogrammer (ihvertfall for få år siden). At ikke alle bruker så mye tid på studiene er nå så..

 

Og da skulle det ikke være noe problem å ta seg en (hvis man får en da, selvsagt) deltidsjobb.

Skal ikke mange timene til før man dobler månedsbeløpet sitt.

Ja - og dette burde også trygdemottakere ha muligheten for. Det er helt sikkert mange som gjerne kunne tenkt seg å jobbe f.eks. én dag i uken - men som systemet tvinger til å gå helt arbeidsledig i stedet. Meget dårlig.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
Jeg får heller flytte til Os og bli sosialklient!

 

Det må være mange år siden jeg hadde 4 tusen å bruke på meg selv i måneden etter at faste utgifter var betalt! Snakk om syting!  :mad:

9629783[/snapback]

6000, minus 3250 i husleie, minus strøm og Internet på ca 500. Tilbake sitter jeg med 2250 kroner som skal holde til mat, klær, aviser, "underholdning", nrk-lisens (lol) og andre utgifter som kan komme. Kunne selvsagt fått meg en jobb, men jeg skal jo liksom være heltidsstudent? Jaja, jeg overlever, men synes det er noe snodig at man som student får mindre i studielån enn hva en sosialklient får i støtte til livsopphold.

Lenke til kommentar
Jeg får heller flytte til Os og bli sosialklient!

 

Det må være mange år siden jeg hadde 4 tusen å bruke på meg selv i måneden etter at faste utgifter var betalt! Snakk om syting!  :mad:

9629783[/snapback]

 

 

nå har du trolig masse faste utgifter du selv har pådratt deg.

f.eks bil-lån, telefon, internett og lignende blir jo ikke betalt av sosialhjelpen du får.

Lenke til kommentar
Jeg får heller flytte til Os og bli sosialklient!

 

Det må være mange år siden jeg hadde 4 tusen å bruke på meg selv i måneden etter at faste utgifter var betalt! Snakk om syting!  :mad:

9629783[/snapback]

6000, minus 3250 i husleie, minus strøm og Internet på ca 500. Tilbake sitter jeg med 2250 kroner som skal holde til mat, klær, aviser, "underholdning", nrk-lisens (lol) og andre utgifter som kan komme. Kunne selvsagt fått meg en jobb, men jeg skal jo liksom være heltidsstudent? Jaja, jeg overlever, men synes det er noe snodig at man som student får mindre i studielån enn hva en sosialklient får i støtte til livsopphold.

9631181[/snapback]

 

Du får 16000 i begynnelsen av hvert semester, har ikke truffet så mange som bruker alle de kronene på studierelaterte ting hvert semester.. Selv i Oslo kan du bo billigere enn 3250 + strøm + internett.

 

Jeg ser poenget ditt, men du svartmaler litt.

 

Man kan jobbe svart hvis man mottar trygd.

Lenke til kommentar
I alle helveter..!

 

Ser ingen grunn til å klage på 1060 kroner uka..!

Det er mer enn det jeg her til mat og klær hver måned uten lån og med deltidsstilling..!

9639185[/snapback]

Da er det nok ditt problem, enten ved at du tjener for lite (ungdomslønn?) eller betaler for høy husleie.

Lenke til kommentar
I alle helveter..!

 

Ser ingen grunn til å klage på 1060 kroner uka..!

Det er mer enn det jeg her til mat og klær hver måned uten lån og med deltidsstilling..!

9639185[/snapback]

Da er det nok ditt problem, enten ved at du tjener for lite (ungdomslønn?) eller betaler for høy husleie.

9639217[/snapback]

 

Eller at man bare har lest kapittelet om rettigheter og glatt glemmer det som heter forpliktelser... Henger litt i sammen det :)

 

Edit: Iflg. FN finnes det mer enn 60.00 barn i Norge som lever under fattigdomsgrensen, og så skal vi bekymre oss for et oppegående individ med PC og ressurser nok til å sutre for sin egen tilværelse som nullbidragsyter?

 

Ehhh.... Gjesp :no:

Endret av trn100
Lenke til kommentar

Nullbidragsytere er kjipe folk.

 

Jeg er glad for at jeg ikke har og aldri vil motta økonomiske ytelser fra kommune eller stat -- da det fint går an å leve for tusen kroner måneden til klær og mat, og i tillegg oppgradere PC-en hver sommer.

 

Faktum er nok at jeg er litt lat -- jeg gidder ikke levere skattekort og betaler 50% skatt av all intekt.

 

Fordi jeg ikke har tenkt å glemme hvor overdrevet sykt mye penger vi faktisk tjener her i landet.

 

Så.

Tilbake på topic -- Ingen sympati herfra, bortsett fra når det gjelder mennesker som ønsker og prøver å hjelpe seg selv men mangler kunnskap og veiledning...

Noe som er vanlig blant fattige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...