Gå til innhold

1060 kr sosialhjelp i Frp-styrte Os

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
For å være litt mer seriøs, det er fult mulig å hevde at den nytten som skapes at alle får en viss mulighet til å velge bort de jobbene de hater aller mest skaper mer nytte enn den nytten som går tapt med litt høyere skatter(sosialen utgjør tross alt kun mindre enn en prosent av det offentlige sine utgifter).

9457374[/snapback]

Jeg er veldig spent på å høre hvordan det er mer nyttig å ikke gjøre noe enn å gjøre en jobb, selv om den ikke akkurat er drømmejobben.

Lenke til kommentar
For å være litt mer seriøs, det er fult mulig å hevde at den nytten som skapes at alle får en viss mulighet til å velge bort de jobbene de hater aller mest skaper mer nytte enn den nytten som går tapt med litt høyere skatter(sosialen utgjør tross alt kun mindre enn en prosent av det offentlige sine utgifter).

9457374[/snapback]

Jeg er veldig spent på å høre hvordan det er mer nyttig å ikke gjøre noe enn å gjøre en jobb, selv om den ikke akkurat er drømmejobben.

9462317[/snapback]

Er ikke verre enn å anta at en setter høyere pris på sin fritid, enn det en får i lønn i en "drittjobb".

Lenke til kommentar
Er ikke verre enn å anta at en setter høyere pris på sin fritid, enn det en får i lønn i en "drittjobb".

9462354[/snapback]

Ja, men nå handlet vel påstanden om samfunnsnytten i det og ikke hva hver enkelt person vil eller ikke. Man kan ikke få alt som man vil ha det heller.

Lenke til kommentar

9462354[/snapback]

Ja, men nå handlet vel påstanden om samfunnsnytten i det og ikke hva hver enkelt person vil eller ikke. Man kan ikke få alt som man vil ha det heller.

9462380[/snapback]

Samfunnsnytten kan godt stige. La oss anta at en får mer penger på å gå på sosialen, enn å jobbe for 70 kroner timen. De jobbene som gir 70 kroner timen er regelrette drittjobber (selvsagt helt fiksjonelle jobber her, men vi antar at ingen vil ha de fordi de er både lavt lønnet i den grad at en ikke kan overleve på det og gir lav sosial status). Disse jobbene har ingen betydning for andre, annet enn at de er "nok et" serivicetilbud, f.eks. lage kaffe på en flyplass. Med andre ord taper ikke samfunnet noe på at disse jobbene ikke eksisterer.

Siden vi nå ser at nytten øker ved å la disse menneskene gå på trygd (hvor de får mer enn 70,- timen), fremfor å la de jobbe i underbetalte og meningsløse jobber, ser vi også at samfunnsnytten stiger. Her må vi selvsagt ta stilling til at relativ fattigdom eksisterer.

Selv om eksempelet mitt er fiksjonelt og fult av antagelser, så viser det derimot et poeng som kan bevises empirisk. Både i USA og i Storbritania ser vi at det eksisterer arbeidende underklasser. Storbritania er kanskje værst på barne- og ungdomsfattigdom, hvor tallene over antall som verken har noen utdannelse eller jobb er godt over en million.

Lenke til kommentar

9462317[/snapback]

Det er fordi en av de viktigste faktorene for å avgjøre hvor bra du har det hvordan du trives med jobben. Drittjobbene bidrar generelt sett med liten verdiskapning, så det er godt mulig at den nytten en som hater jobben taper ved å utføre den, er større enn den nytten samfunnet som helhet får av at akkurat den personen utfører den jobben. I tillegg kommer det nyttetapet som kommer ved at de lavtlønnete må få enda lavere lønn for å prise alle inn på arbeidsmarkedet. Et annet moment er jo at det er fult mulig å automatisere jobber som renhold, det burde være fult mulig å lage roboter som tar hånd om den jobben. Slik sett så blokkerer billige arbeidskraft utvikling.

Lenke til kommentar

Nå har jeg bare lest de øverste postene, men er det ingen som har tenkt på at folk som går på sosialen ikke bare skal fø seg selv, men også eventuelle barn?

Det går fint an å leve på 4000 i mnd som enslig, men hvis man er aleneforsørger er det en helt annen sak. Som student med arbeid ved siden av har jeg ca 4000 i mnd etter at de viktigste regninger er betalt, og lever relativt bra på det. Hvis jeg hadde hat to unger i barneskole alder tror jeg bildet ville vært ganske annerledes.

Lenke til kommentar
Nå har jeg bare lest de øverste postene, men er det ingen som har tenkt på at folk som går på sosialen ikke bare skal fø seg selv, men også eventuelle barn?

Det går fint an å leve på 4000 i mnd som enslig, men hvis man er aleneforsørger er det en helt annen sak. Som student med arbeid ved siden av har jeg ca 4000 i mnd etter at de viktigste regninger er betalt, og lever relativt bra på det. Hvis jeg hadde hat to unger i barneskole alder tror jeg bildet ville vært ganske annerledes.

9492494[/snapback]

Hørt om barnetrygd?

Lenke til kommentar

9492494[/snapback]

Da hadde du også fått mere penger.

Disse pengene får du når du er enslig. Og jo flere unger du har, jo mere penger får du.

Lenke til kommentar

9492494[/snapback]

Disse pengene får du når du er enslig. Og jo flere unger du har, jo mere penger får du.

9492554[/snapback]

men hvor mye?

Lenke til kommentar

9492494[/snapback]

9492554[/snapback]

men hvor mye?

9492563[/snapback]

Nok. (Det varierer fra kommune til kommune. Satsene er basert på hvor mye penger folk trenger for å overleve.)

Lenke til kommentar

9492494[/snapback]

Nå er vel den satsen som det er snakk om her basert på en enslig person uten barn da... :yes:

Lenke til kommentar
Det går fint an å leve på 4000 i mnd som enslig, ...

Jeg ville ikke akkurat brukt ordet "fint". Men må man, så må man. Det går jo også an å bli kriminell, det er jo det samfunnet ønsker med så lave satser.

9493998[/snapback]

4000 i måneden til mat, klær osv er ca like mye jeg har å rutte med på det samme, og jeg lider så absolutt ingen nød.

Lenke til kommentar
Det går fint an å leve på 4000 i mnd som enslig, ...

Jeg ville ikke akkurat brukt ordet "fint". Men må man, så må man.

9493998[/snapback]

Ganske mange titusener av studenter klarer det fint. Er det så mye vanskeligere for de som går på sosialhjelp?

Selv spiser jeg meget god mat, og mye mat. Enda klarer jeg meg bra på 4000 kr/mnd.

Det går jo også an å bli kriminell, det er jo det samfunnet ønsker med så lave satser.

9493998[/snapback]

Det var en forhastet konklusjon. Det samfunnet ønsker er å gi folk hjelp i vanskelige tider, og samtidig gi dem et incentiv til å forbedre situasjonen selv dersom de er kapable til det. Vi ender ikke opp med et bærekraftig samfunn om alle skal på soveputer under armene.
Lenke til kommentar
Det skal liksom lønne seg å gå i arbeid fremfor å ligge på sofaen og gå på sosialen hele dagen...

9497925[/snapback]

Om det er så lukrativt, hvorfor går ikke de som jobber over på sosialen av egen fri vilje? Nei, for det du påstår der har slettes ikke noen sammenheng med virkeligheten. Du tjener MER ved å jobbe. Det er derfor folk gjør det.
Lenke til kommentar

Det er kanskje litt enkelt? Folk arbeider fordi det gir mening, fordi vi er laget for å ha noe å fylle livene våre med og som regel trives best med det, i tillegg til at det ikke er så dumt økonomisk sett. De aller fleste ved sine fulle fem foretrekker å jobbe fremfor å ligge på sofaen dagen lang, og de som ikke gjør det må værsågod ha stønaden sin for min del, for de er ikke helt gode.

Lenke til kommentar
Om det er så lukrativt, hvorfor går ikke de som jobber over på sosialen av egen fri vilje? Nei, for det du påstår der har slettes ikke noen sammenheng med virkeligheten.

9498001[/snapback]

Det er det da faktisk noen som gjør også.

Du tjener MER ved å jobbe. Det er derfor folk gjør det.

9498001[/snapback]

Det finnes mange flere grunner til å jobbe enn kun lønn :)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...