Gå til innhold

1060 kr sosialhjelp i Frp-styrte Os

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det kan da umulig være snakk om 4564kr i rent stipend for en normal borteboende student? Sikker på at hun ikke får mer penger av noen annen grunn?

9454152[/snapback]

Det er kunn grunnstipend og borteboerstipend.

Grunnstipendet er på ca 3200 maks,men hun får under 1000 kr pga vår inntekt.

Ingen andre grunner.

Lenke til kommentar
Det kan da umulig være snakk om 4564kr i rent stipend for en normal borteboende student? Sikker på at hun ikke får mer penger av noen annen grunn?

9454152[/snapback]

Tror han snakker om en person som er under 18 og har aleneforsørger. Er noen spesielle tillegg for disse. Behovsprøvd osv.

Lenke til kommentar

9454152[/snapback]

Tror han snakker om en person som er under 18 og har aleneforsørger. Er noen spesielle tillegg for disse. Behovsprøvd osv.

9454179[/snapback]

De tallene jeg skrev er for vår datter som bor borte under skolegang,det er ingen behovsprøving eller noe som helst annet, les hva jeg skriver :)

Nobens barn er derimot behovsprøvd i den forstand at hun har en mor som er eneforsørger og ufør , hun får over 6000 pr mnd.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Snekker'n, jeg snakker om høgskole og universitets studenter over 18år, ikke kvisete VGS elever. Er du over 18år og student (etter VGS), står du i samme bås som de med fattige og til de med rike familier.

9455039[/snapback]

Ja den er grei,etter 3år så gjør du det og om vi da penser inn på temaet,nemmelig de som i dag mottar trygd så mener jeg fortsatt at det bør gjøres noe, som feks enten å øke trygden til de som er villige til å ta en utannelse eller gi dem gratis utdanning.

For hva er mest samfunnsnyttig, å koste på dem 8-10000 pr mnd i 3 år eller gi dem 4-500 pr mnd + gratis bolig resten av livet :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg gikk på sosialen (1mnd) i sommer inntil studielånet kom, fordi jeg ikke hadde noe sikkert sted å bo og masse stress med flytting (utleiern skulle flytte inn i leiligheten selv), etter det bodde jeg midlertidig på SSIN i 3 uker og til slutt fant jeg en leilighet jeg kunne bo i som jeg hadde råd til. Jeg har hund og det er utrolig vanskelig å finne noen som godtar det.

For min del ville det blitt veldig kritisk om jeg ikke hadde fått de pengene, om Lånekassen hadde gitt 100k-120000kr i lån/stipend i året, hadde jeg ikke trengt å gå på sosialen.

Lenke til kommentar

Svedge: går du på sosialen samtidig som du mottar penger fra lånekassen? Trodde ikke det var grunnlag for støtte da.

Det faktum at du har hund er vel et eget anskaffet problem. Ettersom sist jeg sjekket er det ingen rettighet å ha en hund. (blindehunder osv er unnskyldt da)

Litt usikker på hva du mener. Angående lån/stipend hadde det vært kos med større lån/stipend, og jeg er helt for større lån/stipend, men folk kan klare seg på det som er nå.

Lenke til kommentar

Brukerne bes holde seg til sak og ikke person. Personangrep tolereres ikke, og i grove tilfeller vil den aktuelle brukeren bli fratatt tilgangen til forumet. Hva brukere mener om hverandre er ikke tema for tråden, og det er direkte ødeleggende for diskusjonen.

I tillegg ber jeg brukerne lese #1 og #2 i retningslinjene. Å omtale en gruppe mennesker som "parasitter" er særdeles lite konstruktivt og ødelegger en saklig debatt.

Innlegg med personangrep eller som er i strid med #1 og #2 er blitt fjernet eller redigert. Brukere oppfordres til å bennytte p_report.gif funksjonen om man kommer over personfokuserte innlegg av negativ art, fremfor å kommentere det i tråden. På den måten kan moderator bedømme saken og vi unngår videre personkrangel.

(Dette innlegget skal ikke kommenters, da det blir ansett som off-topic. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på PM.)

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
Svedge: går du på sosialen samtidig som du mottar penger fra lånekassen? Trodde ikke det var grunnlag for støtte da.

Det faktum at du har hund er vel et eget anskaffet problem. Ettersom sist jeg sjekket er det ingen rettighet å ha en hund. (blindehunder osv er unnskyldt da)

Litt usikker på hva du mener. Angående lån/stipend hadde det vært kos med større lån/stipend, og jeg er helt for større lån/stipend,  men folk kan klare seg på det som er nå.

9456439[/snapback]

I Juni og Juli får man ikke studielån og det å få seg sommerjobb var uaktuelt når jeg ikke hadde noe sikkert sted å bo i perioden, i tillegg tar det flere dager å flytte alle tingene mine når alle vennene mine med bil har dratt på ferie. Det er kun i Juni og Juli man kan få sosialstøtte som student.

Det å ha hund er mitt problem, det er jeg enig i, men jeg har vokst opp med hunder og jobbet med hunder i militæret, så for meg blir livet ganske kjedelig uten hund.

Jeg klarte meg fint ifjor sommer selv om jeg hadde kjøpt hund for 7500kr, da hadde jeg spart opp rundt 20000kr kun fra studielånet, men i løpet av forrige skoleår hadde jeg noen uforutsette utgifter og da hadde jeg 5-6000kr for lite til overleve sommer.

Totalt fikk jeg 3780kr for livsopphold og 2500kr i husleie, så totalt 6280kr, mer trengte jeg heller ikke. Men jeg godt si at broren min som er siv.ing betalte det for meg gjennom skatten han betaler.

Forhåpentligvis var det første og siste gang jeg er på sosialen og jeg syns det var riktig å gå dit når det andre alternativet var å avslutte studiene og flytte hjem til fattern.

Lenke til kommentar
Vel det varier jo,mange får jo mellom 4-5000 pr mnd bare i stipend.

Joda jeg har beviser på det, bla er det en nabojente her som faktisk har over 5000 kr mnd siden moren er enslig .

9451120[/snapback]

Fra http://lanekassen.no/templates/Page____5545.aspx:

Alle studenter i fulltidsutdanning kan få 8 290 kroner i måneden. Borteboere kan få både stipend og lån, mens hjemmeboere får alt som lån. Bruk støttekalkulatoren til å regne ut hvor mye du kan få.

Maks stipend for borteboere: kr 3 316 per md

9451844[/snapback]

Uintresangt det der,en borteboer får mere enn det og jeg vet det sikkert, jeg fikk senest i går utregningen fra lånekassen for min datter og hun har kunn stipend, jeg har også sett hva noben får som kunn har en forsørger.

feks får min datter 4564 kr i stipend (grunnstipend og borteboer) mens naboen får betydelig mer siden det er bare en forsørger der.

Ja tallene har jeg rett fra lånekassen ,sitter med dem her

Hadde min datter fått maks kunne du plusset på ca 2600 kr pr mnd altså hadde det da blitt over 7000 kr

9454125[/snapback]

Stipend får man bare i 10 av årets 12 månder... Så den reelle utbetalingen pr mnd blir da 5833 kr pr mnd... :whistle:

Lenke til kommentar
Stipend får man bare i 10 av årets 12 månder... Så den reelle utbetalingen pr mnd blir da 5833 kr pr mnd...

Og hvor bor 99% av de som får stipend de 2 aktuelle mnd?

Jo hjemme hos mamma og pappa,dessuten er det noe som heter sommerjobb .

Min datter hadde 3 dager fri etter skolen var ferdig før hun gikk i jobb og hun jobbet da til en uke før skolen startet.

Dermed la hun seg faktisk opp en god del penger da hunn hadde over 20 000 utbetalt pr mnd, ja selv i helgene var hun på jobb.

Stipend er for den tiden du studerer , ikke for den tiden du kan jobbe,men velger sofaen :hmm:

Lenke til kommentar

Kor dere klager,da jeg gikk i lære mottok jeg også sosialstøtte da jeg hadde en samboer og en nyfødt,hun fikk ingen penger og sosialen skulle ha lønningen min hver mnd for å passe på at vi ikke hadde mer enn 4100kr i mnd til mat/fritid.

Hvis jeg jobbet overtid ble det trukket direkte fra i støtten.

4100 kr som 3 personer skulle leve på og de siste strømregningen før jeg ble ferdig med de, betalte de ikke, uten å gi beskjed til meg,så jeg måtte betale selv til slutt + purringen!

Det var tøft men en selvskapt situasjon og jeg er glad for all hjelp jeg fikk selv om jeg til tider ble frustrert.

Får folk det for godt på sossen blir enda flere værende der.

Men det ordnet seg til slutt og jeg synes at folk som sitter på sossen uten en jævlig god grunn skal få minst mulig,kansje de skulle fått matkuponer istedet.

Da kunne de ikke brukt pengene sine på dop istedet.

Og når jeg sier en jævlig god grunn å er ikke det at "jeg vil ikke ha noe vaskejobb" og tro at de er for god til det.

Skjønner ikke hvor selvrespekten til enkelte folk her i landet er,snylter på resten av befolkningen og greier til slutt etter noen år på sossen å overbevise seg at det er greit og de at de fortjener mer penger bare for å eksistere i dette landet!

Lenke til kommentar
Stipend får man bare i 10 av årets 12 månder... Så den reelle utbetalingen pr mnd blir da 5833 kr pr mnd...

Og hvor bor 99% av de som får stipend de 2 aktuelle mnd?

Jo hjemme hos mamma og pappa,dessuten er det noe som heter sommerjobb .

Min datter hadde 3 dager fri etter skolen var ferdig før hun gikk i jobb og hun jobbet da til en uke før skolen startet.

Dermed la hun seg faktisk opp en god del penger da hunn hadde over 20 000 utbetalt pr mnd, ja selv i helgene var hun på jobb.

Stipend er for den tiden du studerer , ikke for den tiden du kan jobbe,men velger sofaen :hmm:

9456851[/snapback]

99%...? Og tallene har du fra...? ;)

Nåja, jeg er nordlending selv, så jeg er vant med denslags retorikk for å få fram sine poenger...hehe

Det er nok tilfelle at brorparten av de som går på vgs er hjemme hos sine foreldre i sommerferien. Men det er nok ikke tilfelle for alle. Særlig ikke dem som studerer langt hjemmenfra, og ikke minst for de som har foreldre med en anstrengt økonomi.. Selv barn av sosialklienter og trygdemottakere studerer.... Og de kan ikke regne med å dra hjem for å leve på foreldrene et par månder i året.

Og sommerjobb/strøjobb er tilgjengelig for alle, ikke bare studenter!

For de som studerer på høyskole eller universitet, så tror jeg ikke det er så vanlig å dra hjem for å kose seg hele sommerferien. Det var vel egentlig denne målgruppen jeg tenkte på da jeg uttalte meg, ettersom dette har vært min situasjon de siste årene.

Jeg har selv tatt 4 års høyere utdannelse, bekostet av meg selv (lån, stipend og strøjobb). Min kone har gjort det samme, og var ferdig med sin masterutdannelse i vår. I tillegg har vi et barn.

Vi har mottatt rundt 80 000kr hver i lån stipend pr år, og av dette har vi kjøpt skolebøker til hver av oss for 5-6000kr pr år, 4000kr i husleie i mnd, 2300kr til barnehage pr mnd, +++ en rekke andre nødvendige utgifter som mat, klær. I tillegg har vi bil (en gammel sådann), som vi desverre er nødt til å ha skal vi kunne bruke barnehage.

Men vi klager (klagde) ikke, selv om det har vært ganske så trangt økonomisk enkelte månder. Hvis hver av oss hadde hatt 4000 kr pr mnd i året til overs etter at husleie, skolebøker, strøm og barnehage hadde vært betalt, så hadde det vært rene luxusen!

Nå har jeg fått meg fast jobb, så økonomien blir vel bedre på sikt. Kona venter på svar på sin søknad om phd stilling, og har kun strøjobber på et sykehjem pr tiden. Så akkurat nå flommer det ikke over av penger i hjemmet. Men på sikt blir det nok bedre, ene og alene fordi vi har invistert tid, krefter og penger for å skaffe oss en utdannelse.

Hardt arbeid mao! Selv om det kortsiktig hadde vært mer lukurativt å sitte hjemme og drikke øl betalt av andre folks skattepenger, og syntes synd på meg selv....

Lenke til kommentar
Polarbastard. snip

Vel all erfaring viser at de fleste vender hjem på sommerstid,både dem som skal jobbe og dem som skal ligge på sofaen hos mor og far :)

Siden jeg bor i en forholdsvis liten kommune der en vet hvem de fleste er så ser en dette temmelig klart hver sommer.

Joda jeg har selv studert 3 år vidregående + 2 år teknisk fagskole,dette i en såpass høy alder at jeg verken fikk noe gratis eller kunne dra hjem til mor og far, hadde selv familie og hjem og dertil økonomiske forpliktelser som skulle forsvares,noe jeg klarte uten sosialhjelp.

Men vi er uansett på siden av temaet,for det handler om de som er blitt "sittende fast" i sosialsystemet frivillig eller ei.

Det handler om ordninger som kan få dem bort derfra,selv om det kortsiktig vil koste stat/kommune mere,så vil det lønne seg på sikt.

Den dagen de får en jobb pga denne ekstra hjelpen koster de ikke samfunnet noe, tvert om de er plutselig bidragsytere :hmm:

Lenke til kommentar
Skjønner ikke hvor selvrespekten til enkelte folk her i landet er,snylter på resten av befolkningen og greier til slutt etter noen år på sossen å overbevise seg at det er greit og de at de fortjener mer penger bare for å eksistere i dette landet!

9457052[/snapback]

Jeg vil da heller si at det er de som mener at de IKKE er for god til en vaskejobb som mangler selvrespekt.....

For å være litt mer seriøs, det er fult mulig å hevde at den nytten som skapes at alle får en viss mulighet til å velge bort de jobbene de hater aller mest skaper mer nytte enn den nytten som går tapt med litt høyere skatter(sosialen utgjør tross alt kun mindre enn en prosent av det offentlige sine utgifter).

Lenke til kommentar
Polarbastard. snip

*snip*

9457160[/snapback]

Ikke helt på sidelinjen av det trårstarter begynte med, som var om 4000,- kr i mnd var nok for å leve av etter at husleie og strøm var betalt.

Men jeg var også inne på det du snakket om, om det å ta seg en utdannelse. Jeg gjorde det selv i voksen aldrer. Har jobbet med litt av hvert i livet, men følte til slutt at det var på tide å sikre fremtiden.

I den klassen på høyskolen jeg studerte i, var det faktisk bare 4 studenter av 25 som finansierte studiet selv. De andre fikk dekket alle utgifter til skolemateriell; pc, bøker. Og de fikk samtidig trygd. Dette var oppegående mennesker som klarte studie med glans (de aller fleste). De hadde fått hjelp og mulighet til å skape sin egen økonomiske platform hvis de var villige til å arbeide hardt med studiene. Dette gav dem også et økt selvbilde.

I tillegg vet jeg om noen prosjekter som er på gang. Bla et prosjekt som dreier seg om å sette narkomane og sosialklienter på skolebenken og hjelpe dem til å skaffe seg generell studiekompetanse. Problemet er finansiering, ettersom bla kommunen (Ap styrt) ikke så langt har sagt seg villig til å komme med midler. Men det ser ut til at det muligens ordner seg gjennom andre kanaler. Planen er også å få studieveiledere inn i bilde, slik at de kan få guiding til å velge en relevant høyere utdannelse. men det er mange brikker som må på plass før at dette går i boks.

Utdannelse er den eneste muligheten til å hjelpe folk til å skape noe selv, til å komme ut av den situasjonen de befinner seg i. Noen kr mer pr mnd er bare med på å kreere enda mer apati, og gir ingen gulerot til å karre seg ut av den negative posisjonen de befinner seg i.

Lenke til kommentar
Polarbastard. snip

*snip*

9457160[/snapback]

Ikke helt på sidelinjen av det trårstarter begynte med, som var om 4000,- kr i mnd var nok for å leve av etter at husleie og strøm var betalt.

Men jeg var også inne på det du snakket om, om det å ta seg en utdannelse. Jeg gjorde det selv i voksen aldrer. Har jobbet med litt av hvert i livet, men følte til slutt at det var på tide å sikre fremtiden.

I den klassen på høyskolen jeg studerte i, var det faktisk bare 4 studenter av 25 som finansierte studiet selv. De andre fikk dekket alle utgifter til skolemateriell; pc, bøker. Og de fikk samtidig trygd. Dette var oppegående mennesker som klarte studie med glans (de aller fleste). De hadde fått hjelp og mulighet til å skape sin egen økonomiske platform hvis de var villige til å arbeide hardt med studiene. Dette gav dem også et økt selvbilde.

I tillegg vet jeg om noen prosjekter som er på gang. Bla et prosjekt som dreier seg om å sette narkomane og sosialklienter på skolebenken og hjelpe dem til å skaffe seg generell studiekompetanse. Problemet er finansiering, ettersom bla kommunen (Ap styrt) ikke så langt har sagt seg villig til å komme med midler. Men det ser ut til at det muligens ordner seg gjennom andre kanaler. Planen er også å få studieveiledere inn i bilde, slik at de kan få guiding til å velge en relevant høyere utdannelse. men det er mange brikker som må på plass før at dette går i boks.

Utdannelse er den eneste muligheten til å hjelpe folk til å skape noe selv, til å komme ut av den situasjonen de befinner seg i. Noen kr mer pr mnd er bare med på å kreere enda mer apati, og gir ingen gulerot til å karre seg ut av den negative posisjonen de befinner seg i.

9457574[/snapback]

Nettop,her sier du akkurat hva jeg mener, istedenfor de som bare skal rakke ned og dele ut vann og brød, slikt fører ingensteds hen .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...