Wabby Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 [Sosialklienter vil, hvis det regnes som medisinsk nødvendig, få dekket tannlege, og reise til/fra lege, tannlege, og sosialkontor. 9432146[/snapback] Nettop om det er medisink nødvendig noe det skal svært mye til for å komme under, i allminnelighet vil det si at personen betaler slikt selv. 9432395[/snapback] Dette er B.S. Gå til en tannlege og få fylt en tann eller hva pokker som feiler deg (gjelder ikke bleking osv). Så leverer du bare regning på sosialen og ber dem betale. Dette er det enklese i verden. Lenke til kommentar
Niddy Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 (endret) Syntes personlig det er altfor dårlig, noen som har seriøse rusproblemer bør tas skikkelig på alvor å hjelpes så de kan klare å komme seg ut av problemene å bli "velfungrende borgere" igjen. EDIT: Forøvrig masse bra kommentarer nedover, om sosial nød Endret 6. september 2007 av Niddy Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 [Sosialklienter vil, hvis det regnes som medisinsk nødvendig, få dekket tannlege, og reise til/fra lege, tannlege, og sosialkontor. 9432146[/snapback] Nettop om det er medisink nødvendig noe det skal svært mye til for å komme under, i allminnelighet vil det si at personen betaler slikt selv. 9432395[/snapback] Dette er B.S. Gå til en tannlege og få fylt en tann eller hva pokker som feiler deg (gjelder ikke bleking osv). Så leverer du bare regning på sosialen og ber dem betale. Dette er det enklese i verden. 9438261[/snapback] Med hvilken rett tillater du deg å utbasonere at dette er B.S. ? Det er nemmelig ikke så enkelt som du vil ha det til at det bare er å springe på sosialen med alt,du blir nemmelig behovsprøvd i hver enkelt sak og en som bor gratis og har 1000 kr uka til å leve for kommer i de fleste kommuner i Norge over grensen og må betale slikt selv. For ordens skyld så har jeg et visst innblikk her då jeg har en svigerinne som er saksbehandler ved et sosialkontor. Jeg er ute etter at enten må satsene økes slik at disse menneskene har en sjans å komme vidre eller så må stat og kommune legge det til rette slik at de som ønsker å komme seg vidre og ut av elendigheten har en mulighet til dette,en løser ingenting med dagens ordninger. Og du mener folk får en sjans til å komme videre hvis vi øker sosialstøtten? Det får jeg ærlig talt ikke til å stemme. Jeg kjenner flere som har gått flere år som sosialklienter og stortrives med det. Hva med å gi studenter like gode/bedre økonomiske kår enn sosialklienter? Så lenge man har det økonomisk bedre som sosialklient enn student skjønner jeg godt at mange sosialklienter fortsetter å være det. 9436559[/snapback] Hvor skriver jeg dette? Hadde det ikke vært en ide å lese hva en annen bruker faktisk skriver og så spørre om det ?? Jeg sier at enten må satsene økes slik at disse menneskene har en sjans å komme vidre eller så må stat og kommune legge det til rette slik at de som ønsker å komme seg vidre og ut av elendigheten har en mulighet til dette,en løser ingenting med dagens ordninge men du valgte galant å trekke ut et ord av sammenhengen Og med det mener jeg at enten legger kommunen til rette for å komme vidre eller øker satsene slik at de som er klare for det kommer seg vidre, fordi dagens ordning blokkerer denne muligheten. Jeg er ute etter at enten må satsene økes slik at disse menneskene har en sjans å komme vidre eller så må stat og kommune legge det til rette slik at de som ønsker å komme seg vidre og ut av elendigheten har en mulighet til dette,en løser ingenting med dagens ordninger. 9435997[/snapback] Sist jeg sjekket så var fremdeles utdannelse i all hovedsak gratis her i landet.. Det er tilrettelagt for at folk skal komme seg videre. Men staten kan nesten ikke ta utdannelsen for folk heller da, noe må man faktisk gjøre selv og. Staten kan heller ikke slutte å drikke eller slutte å sette heroin sprøyter for folk, dette er noe folk må klare å ta tak i selv. Poenget er at det skal være ukult å leve på sosialen. Det skal være såpass dårlig at man får lyst til å ta tak i situasjonen man står i og gjøre noe med den. Dette krever ikke penger, men innsats. Penger er bare en distraksjon som hindrer folk i å ordne opp i livene sine. 9436526[/snapback] Javel men da må du sjekke en gang til for den dagen du er over 18 eller har brukt opp de 3 årene som er obligatorisk så må du betale selv. Uansett er det kun stipendet som er gratis , resten må du betale for enten i form av kontanter eller lån. Jeg har selv en datter som måtte reise bort for å ta utdanning og stipendet dekker ikke husleien engang,så kommer mat,reise, bøker, klær osv osv i tillegg. Om det skal være ukult eller ikke kan diskuteres,og ingen skal leve i sus og dus der (noe de forævrig ikke gjør i dag heller) Poenget mitt er at det må være ordninger som hjelper folk vidre og ikke slik som nå med en liten hybel og penger til mat uten utsikt til noe bedre. Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Javel men da må du sjekke en gang til for den dagen du er over 18 eller har brukt opp de 3 årene som er obligatorisk så må du betale selv.Uansett er det kun stipendet som er gratis , resten må du betale for enten i form av kontanter eller lån. Jeg har selv en datter som måtte reise bort for å ta utdanning og stipendet dekker ikke husleien engang,så kommer mat,reise, bøker, klær osv osv i tillegg. Hva snakker du om nå? De 3 årene du snakker om gjelder videregående, og ingen betaler for å gå på en offentlig videregående skole. Har du brukt opp de årene du har krav på stiller du riktig nok sist, men du må ikke betale. Husleie må man selvfølgelig betale, men utdanning i seg selv er gratis. Og det en del her har argumentert med er jo nettopp at sosialklienter har mye bedre kår enn studenter. Da er det jo svært forståelig at en del velger å bli på sosialen fremfor å starte en utdanning. Svaret i mine øyne er ikke å øke satsene for sosialstøtte men å bedre vilkårene til studenter. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 (endret) Javel men da må du sjekke en gang til for den dagen du er over 18 eller har brukt opp de 3 årene som er obligatorisk så må du betale selv.Uansett er det kun stipendet som er gratis , resten må du betale for enten i form av kontanter eller lån. Jeg har selv en datter som måtte reise bort for å ta utdanning og stipendet dekker ikke husleien engang,så kommer mat,reise, bøker, klær osv osv i tillegg. Hva snakker du om nå? De 3 årene du snakker om gjelder videregående, og ingen betaler for å gå på en offentlig videregående skole. Har du brukt opp de årene du har krav på stiller du riktig nok sist, men du må ikke betale. Husleie må man selvfølgelig betale, men utdanning i seg selv er gratis. Og det en del her har argumentert med er jo nettopp at sosialklienter har mye bedre kår enn studenter. Da er det jo svært forståelig at en del velger å bli på sosialen fremfor å starte en utdanning. Svaret i mine øyne er ikke å øke satsene for sosialstøtte men å bedre vilkårene til studenter. 9443817[/snapback] Joda om du vrir på det så kan du kalle det gratid,faktum er noe helt annet fordi du må selv kjøpe alt av skolebøker og matriell,og uten stipend hem betaler da? Jo du selv, er det da gratis? Nei selvsagt ikke uansett hvor mye de sier at utdanning er gratis,for er noe gratis så er det gratis ikke at det skal koste deg titusener for å få den delen som er gratis . Endret 7. september 2007 av Snekker`n Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 (endret) Ang. sosialklienter og legeregninger. Slik det er her jeg bor så er utgifter til lege, medisiner, klær og alt slikt innlemmet i de 4240 kronene man kan få på sosialen. Man får ikke dekket noe før man har "brukt opp" egenandelskortet. (ligger vel på 1660kr eller noe). Reise til og fra lege er også medregnet i de pengene man får. Selvfølgelig har kommunene mulighet til å gjøre unntak fra hovedregelen ved spesielle tilfeller. Det skulle bare mangle. Men det er sjelden de gjør det mvh. Tidligere sosialklient edit: ang. studenter vs. sosialklienters økonomi: Får man mindre penger inn per måned enn det som er satsene på sosialkontoret så er det bare å søke, så er det en god mulighet for å få litt ekstra Endret 7. september 2007 av L4r5 Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Reise til og fra lege er også medregnet i de pengene man får.9444690[/snapback] Da skriver man reiseregning og tar vare på dem. Når man da overskrider frikortgrensa er problemet løst. Får man mindre penger inn per måned enn det som er satsene på sosialkontoret så er det bare å søke, så er det en god mulighet for å få litt ekstra 9444690[/snapback] Man får inn 80 000 på ett år via lånekassen, men i snitt er det regnet at man skal leve for 6000kr mnd i 10 måneder, at man får 2x10 000 ekstra for innkjøp av skolemateriell, samt at de regner med at man lever gratis i 2 måneder. Dog er 50 000 av dette lån og 30 000 stipend (sosialklientene får alle pengene, slipper å betale tilbake noe, så vidt jeg har forstått?). Uansett, det er vanskelig å sammenlikne de 6000 vi skal leve på i måneden og de 4000 sosialklientene skal leve på, da de får gratis bosted og andre goder (som utgjør _minst_ 2000 kr mnd). I enkelte kommuner får de vel strømregning betalt, hustelefon osv. også. Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Joda om du vrir på det så kan du kalle det gratid,faktum er noe helt annet fordi du må selv kjøpe alt av skolebøker og matriell,og uten stipend hem betaler da?Jo du selv, er det da gratis? Nei selvsagt ikke uansett hvor mye de sier at utdanning er gratis,for er noe gratis så er det gratis ikke at det skal koste deg titusener for å få den delen som er gratis . Du har selvfølgelig helt rett. Beklager at jeg ikke tenkte på det. Men jeg ser allikevel ikke hvordan det skal hjelpe å øke sosialstøtten. Man får jo ikke sosialstøtte når man studerer? Jeg mener som sagt at man bør øke støtten til studenter minst til sosialstøtte nivå, hvis ikke høyere. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 (endret) Men jeg ser allikevel ikke hvordan det skal hjelpe å øke sosialstøtten. Man får jo ikke sosialstøtte når man studerer? 9444919[/snapback] Kan man ikke få penger gjennom NAV elns mens man går på skole? Edit: Du ordner deg skoleplass med hjelp fra NAV elns... Endret 7. september 2007 av V-by Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Nå har jeg gått på sosialstønad i ett år før jeg fikk jobb og jeg aldri hatt noen problemer med å få dekket "ekstraordinære utgifter". Da jeg trengte tannbehandling så leverte jeg inn en søknad hos mitt lokale sosialkontor om ekstra støtte for neste periode. Når jeg ble syk og måtte til lege så skrev jeg en søknad om ekstra støtte i neste periode. Jeg betalte regningene, men søkte altså i etterkant og la ved regningene jeg hadde betalt. Jeg opplevde aldri at søknaden min ikke gikk igjennom. Jeg tror mange som opplever problemer på sosialkontoret opplever disse problemene pga at de enten ikke skriver gode søknader med skikkelige begrunnelser eller at de har en vanskelig saksbehandler. Den saksbehandleren jeg hadde var i hvertfall kjempe grei og forståelsesfull. Hun gjorde det hun kunne for å legge ting til rette for meg å hjelpe meg. Jeg har ikke noe vondt å si om de jeg har hatt kontakt med i forbindelse med sosialkontoret. Jeg tror de får mye ufortjent pes. Nå finnes det idioter over alt, selv også på sosialkontor rundt om i landet. Jeg vet ærlig talt ikke om man har krav på å få dekket slike utgifter, men jeg fikk i alle fall igjennom alle de søknadene jeg leverte om ekstra stønad. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Jeg har en følelse av at hvor "lett" det er å få innvilget ting kommer an på hvor i landet man bor. Opplevde f.eks. en enorm forskjell i vilje til å hjelpe bare i fra Skien til Bamble Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Ang. sosialklienter og legeregninger. Slik det er her jeg bor så er utgifter til lege, medisiner, klær og alt slikt innlemmet i de 4240 kronene man kan få på sosialen. Man får ikke dekket noe før man har "brukt opp" egenandelskortet. (ligger vel på 1660kr eller noe). Reise til og fra lege er også medregnet i de pengene man får. Selvfølgelig har kommunene mulighet til å gjøre unntak fra hovedregelen ved spesielle tilfeller. Det skulle bare mangle. Men det er sjelden de gjør det mvh. Tidligere sosialklient edit: ang. studenter vs. sosialklienters økonomi: Får man mindre penger inn per måned enn det som er satsene på sosialkontoret så er det bare å søke, så er det en god mulighet for å få litt ekstra 9444690[/snapback] Nettop og derfor blir det så feil at mange her uttaler seg om noe de ikke vet,de bare tror de får disse pengene og i tillegg får dekket alt Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Joda om du vrir på det så kan du kalle det gratid,faktum er noe helt annet fordi du må selv kjøpe alt av skolebøker og matriell,og uten stipend hem betaler da?Jo du selv, er det da gratis? Nei selvsagt ikke uansett hvor mye de sier at utdanning er gratis,for er noe gratis så er det gratis ikke at det skal koste deg titusener for å få den delen som er gratis . Du har selvfølgelig helt rett. Beklager at jeg ikke tenkte på det. Men jeg ser allikevel ikke hvordan det skal hjelpe å øke sosialstøtten. Man får jo ikke sosialstøtte når man studerer? Jeg mener som sagt at man bør øke støtten til studenter minst til sosialstøtte nivå, hvis ikke høyere. 9444919[/snapback] Men så sier jeg ikke bastant at støtten skal økes eller økes i form av rene penger,jeg sier enten må en øke støtten slik at de kan komme vidre eller utvikle tiltak slik at de kan komme vidre,fordi dagens løsning fører kunn til en evig rundgang. Om ikke støtten økes,så kunne feks skolegang for disse bli helt gratis,da tenker jeg på bøker osv osv,for det må vel tross alt være bedre å bruke noen kroner ekstra på å få noen av disse ut av elendigheten og ut i arbeid igjen. Lenke til kommentar
Ravusy Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 1060kr i uka på seg selv + husleie og strøm er sinnsykt mye! Det er verre for oss studenter som må betale ALT med litt over 6000kr i måneden hvor 60% eller mer er lån. I Narvik får man 945kr/uka på sosialen, hva faen klager Os folka for? Lenke til kommentar
Lolliken Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Må den småknarkeren holde godt kjeft... Os er en bra kommune. Som student lever jeg på 2000 kr i mnden etter husleien og noen av de faste regningene. Og han syter over ca. 1,1k i mnd? Dra til helvete!! Skaff deg en jobb din faens skattesnyter.... Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Må den småknarkeren holde godt kjeft... Os er en bra kommune. Som student lever jeg på 2000 kr i mnden etter husleien og noen av de faste regningene. Og han syter over ca. 1,1k i mnd? Dra til helvete!! Skaff deg en jobb din faens skattesnyter.... 9449863[/snapback] I uka. Lenke til kommentar
Lolliken Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Må den småknarkeren holde godt kjeft... Os er en bra kommune. Som student lever jeg på 2000 kr i mnden etter husleien og noen av de faste regningene. Og han syter over ca. 1,1k i mnd? Dra til helvete!! Skaff deg en jobb din faens skattesnyter.... 9449863[/snapback] I uka. 9449871[/snapback] Enda bedre.... Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 1060kr i uka på seg selv + husleie og strøm er sinnsykt mye! Det er verre for oss studenter som må betale ALT med litt over 6000kr i måneden hvor 60% eller mer er lån. I Narvik får man 945kr/uka på sosialen, hva faen klager Os folka for? 9449835[/snapback] Vel det varier jo,mange får jo mellom 4-5000 pr mnd bare i stipend. Joda jeg har beviser på det, bla er det en nabojente her som faktisk har over 5000 kr mnd siden moren er enslig . Lenke til kommentar
haugsand Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 Vel det varier jo,mange får jo mellom 4-5000 pr mnd bare i stipend.Joda jeg har beviser på det, bla er det en nabojente her som faktisk har over 5000 kr mnd siden moren er enslig . 9451120[/snapback] Fra http://lanekassen.no/templates/Page____5545.aspx: Alle studenter i fulltidsutdanning kan få 8 290 kroner i måneden. Borteboere kan få både stipend og lån, mens hjemmeboere får alt som lån. Bruk støttekalkulatoren til å regne ut hvor mye du kan få. Maks stipend for borteboere: kr 3 316 per md Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 (endret) Vel det varier jo,mange får jo mellom 4-5000 pr mnd bare i stipend.Joda jeg har beviser på det, bla er det en nabojente her som faktisk har over 5000 kr mnd siden moren er enslig . 9451120[/snapback] Fra http://lanekassen.no/templates/Page____5545.aspx: Alle studenter i fulltidsutdanning kan få 8 290 kroner i måneden. Borteboere kan få både stipend og lån, mens hjemmeboere får alt som lån. Bruk støttekalkulatoren til å regne ut hvor mye du kan få. Maks stipend for borteboere: kr 3 316 per md 9451844[/snapback] Uintresangt det der,en borteboer får mere enn det og jeg vet det sikkert, jeg fikk senest i går utregningen fra lånekassen for min datter og hun har kunn stipend, jeg har også sett hva noben får som kunn har en forsørger. feks får min datter 4564 kr i stipend (grunnstipend og borteboer) mens naboen får betydelig mer siden det er bare en forsørger der. Ja tallene har jeg rett fra lånekassen ,sitter med dem her Hadde min datter fått maks kunne du plusset på ca 2600 kr pr mnd altså hadde det da blitt over 7000 kr Endret 8. september 2007 av Snekker`n Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå