Gå til innhold

1060 kr sosialhjelp i Frp-styrte Os

Anbefalte innlegg

Greit at man ikke skal leve som en konge men 1060 er allikevel lite.

9424716[/snapback]

Ikke når man bor gratis, og får dekket andre nødvendig utgifter som lege, tannlege, reise etc.

9431673[/snapback]

Hvor står det at en får dekket ALT,så som tannlege og reiser, ang reiser så er det vel kun reise til lege og slikt som dekkes .

9431888[/snapback]

Sosialklienter vil, hvis det regnes som medisinsk nødvendig, få dekket tannlege, og reise til/fra lege, tannlege, og sosialkontor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Greit at man ikke skal leve som en konge men 1060 er allikevel lite.

9424716[/snapback]

Ikke når man bor gratis, og får dekket andre nødvendig utgifter som lege, tannlege, reise etc.

9431673[/snapback]

Hvor står det at en får dekket ALT,så som tannlege og reiser, ang reiser så er det vel kun reise til lege og slikt som dekkes .

9431888[/snapback]

Sosialklienter vil, hvis det regnes som medisinsk nødvendig, få dekket tannlege, og reise til/fra lege, tannlege, og sosialkontor.

9432146[/snapback]

Nettop om det er medisink nødvendig noe det skal svært mye til for å komme under, i allminnelighet vil det si at personen betaler slikt selv.

Lenke til kommentar
Nettop om det er medisink nødvendig noe det skal svært mye til for å komme under, i allminnelighet vil det si at personen betaler slikt selv.

9432395[/snapback]

Selvfølgelig. Mener du sosialklienter skal få gratis tannblekning, og silikoninnlegg? Er man syk kan man søke sosialkontoret om å få det dekket. Er man ikke syk må man dekke det selv.

Faktum er at 4000+ til mat, og annet fjas er mer enn mange andre "fattige" grupper i samfunnet har. Jeg har ingen problemer med at sosialklienter (ikke personer på trygd) har det trangt økonomisk. Mener du at personer som ikke jobber, og heller ikke er syk skal ha en materiell levestandard tilsvarende det en i full jobb har, får du kalle det ved sitt rette navn, borgerlønn.

Endret av Kundalini
Lenke til kommentar

Er det bare dophuer som går på sosialen? Jeg vet om flere i Bergen som røyker hasj, men det er neppe så dyrt at det gjør noe. Kjenner også et par som er "alenemødre" på sosialen. Bor med sosialklientpappan og er registrert alene. Hun ene sa hvor lite hun hadde en gang, med husleie på 5500, måtte hun dekke 1000 selv. Med alle stønadene hun fikk var det netto mellom 13 og 15000. Dvs en årsinntekt på 300k brutto?

Lykke til med å få hun ut i arbeid. Hun har tatt 1 år på videregående. Hun kommer nok til å få en ny unge etter 2 år eller så. Tidligere fikk man like mye i støtte til barnet var 12, nå er det visst 2 syter hun.

Selv er jeg student, med ekstrajobb på si, og dersom kjæresten min skulle bli gravid, hva får hun? Det er nok en ordning på det også ja. Puten hun får sydd under armen er ettergitt studielånet for et år. Ikke en kr. ekstra utbetalt, men staten betaler et års studielån for deg som tilsvarer 50k dersom du får bestått på eksamen. I værste fall 80k.

Jeg synes virkelig ikke synd på sosialklienter. Personer med psykiske problemer (som gjerne narkomane har), er noe annet. Gir man 1000kr mnd til en narkoman, klarer nok han/hun å bruke det. Gir man 10000kr til en narkoman, brukes nok det også.

Lenke til kommentar

9432395[/snapback]

Og studenter får dekket tannlege? Får en som jobber 50% stilling dekket tannlege av staten? At det skal mye til for å få dekket medisinsk behandling skulle bare mangle.

Når sosialklienter sliter med å få 4k i mnd til å strekke til, trenger dem ikke mer penger, men et kurs i hvordan man skal bruke pengene man alt har fått uten å jobbe for dem, til å strekke til.

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar

9432395[/snapback]

Hvorfor skal man til lege eller tannlege hvis det ikke er medisinsk nødvendig da? Det er jo liksom premisset for at man oppsøker disse kontorene in the first place.

Lenke til kommentar

9432395[/snapback]

Selvfølgelig. Mener du sosialklienter skal få gratis tannblekning, og silikoninnlegg? Er man syk kan man søke sosialkontoret om å få det dekket. Er man ikke syk må man dekke det selv.

Faktum er at 4000+ til mat, og annet fjas er mer enn mange andre "fattige" grupper i samfunnet har. Jeg har ingen problemer med at sosialklienter (ikke personer på trygd) har det trangt økonomisk. Mener du at personer som ikke jobber, og heller ikke er syk skal ha en materiell levestandard tilsvarende det en i full jobb har, får du kalle det ved sitt rette navn, borgerlønn.

9432758[/snapback]

Hvorfor overdrive så voldsomt??

Hvem snakker silikoninnlegg her utenom du da :cry:

Jeg presiserer enkelte ting fordi det gjennom tråden her er en sjargong slik at en skulle tro at de fikk dekket alt,noe de ikke gjør.

Og nei jeg mener ikke at folk som ikke jobber skal få det samme som en som jobber,det får jo faktisk ikke de som er syke i dag, en uføretrygdet får ca 50% av det han hadde i jobben.

Jeg er ute etter at enten må satsene økes slik at disse menneskene har en sjans å komme vidre eller så må stat og kommune legge det til rette slik at de som ønsker å komme seg vidre og ut av elendigheten har en mulighet til dette,en løser ingenting med dagens ordninger.

Lenke til kommentar
Nå vet jeg ikke helt om jeg føler meg komfortabel med å skulle betale for at folk på sosialen skal få ikke nødvendig plastisk kirurgi. :)

9435914[/snapback]

Der er vi selvsagt enige.

9432395[/snapback]

Selvfølgelig. Mener du sosialklienter skal få gratis tannblekning, og silikoninnlegg?

9432758[/snapback]

Hvorfor overdrive så voldsomt??

Hvem snakker silikoninnlegg her utenom du da :cry:

9435997[/snapback]

Silikoninnlegg er én av grunnene til at man kan gå til legen uten at det er medisinsk nødvendig ;)
Lenke til kommentar

Jeg er ute etter at enten må satsene økes slik at disse menneskene har en sjans å komme vidre eller så må stat og kommune legge det til rette slik at de som ønsker å komme seg vidre og ut av elendigheten har en mulighet til dette,en løser ingenting med dagens ordninger.

9435997[/snapback]

Sist jeg sjekket så var fremdeles utdannelse i all hovedsak gratis her i landet.. Det er tilrettelagt for at folk skal komme seg videre. Men staten kan nesten ikke ta utdannelsen for folk heller da, noe må man faktisk gjøre selv og. Staten kan heller ikke slutte å drikke eller slutte å sette heroin sprøyter for folk, dette er noe folk må klare å ta tak i selv.

Poenget er at det skal være ukult å leve på sosialen. Det skal være såpass dårlig at man får lyst til å ta tak i situasjonen man står i og gjøre noe med den. Dette krever ikke penger, men innsats. Penger er bare en distraksjon som hindrer folk i å ordne opp i livene sine.

Lenke til kommentar

Og du mener folk får en sjans til å komme videre hvis vi øker sosialstøtten? Det får jeg ærlig talt ikke til å stemme. Jeg kjenner flere som har gått flere år som sosialklienter og stortrives med det.

Hva med å gi studenter like gode/bedre økonomiske kår enn sosialklienter? Så lenge man har det økonomisk bedre som sosialklient enn student skjønner jeg godt at mange sosialklienter fortsetter å være det.

Endret av cp-nilsen
Lenke til kommentar
Jeg kjenner flere som har gått flere år som sosialklienter og stortrives med det.

9436559[/snapback]

Når man tenker på at andelen so går årevis på sosialen ikke er så grusomt høy, så kan man begynne å lure på hvorfor de fleste høyreorienterte kjenner haugevis av dem?

Lenke til kommentar
Jeg kjenner flere som har gått flere år som sosialklienter og stortrives med det.

Når man tenker på at andelen so går årevis på sosialen ikke er så grusomt høy, så kan man begynne å lure på hvorfor de fleste høyreorienterte kjenner haugevis av dem?

Flere = Haugevis? Interessant.

Lenke til kommentar
Hehe, det er nok av folk som går årevis på sosialen ja.

9437658[/snapback]

Nei, det er i bunn og grunn et ganske marginalt fenomen. Under en prosent av det offentlige sine utgifter går til sosialtrygd, og over halvparten av de som går på sosialen er borte derfra på under et år.

Lenke til kommentar
Sosialhjelpen er på 1060 kroner uken i Frp-styrte Os.

9424086[/snapback]

150,- dagen til 'mat og moro' er vel ikke så verst?!?

Dette er jo penger som kommer i tillegg etter at strøm og husleie allerede er dekket av det offentlige.

Forøvrig artig at dette vinkles som spesielt ille fordi det er en Frp-kommune. Ser man på den listen som er i saken så er faktisk Os midt på treet når det gjelder samlede månedlige utbetalinger (bidrag + lån) per sosialhjelpsmottaker og slettes ikke noen versting slik man kan få inntrykk av hvis man bare leser trådstarters innlegg og ikke artikkelen det linkes til.

Edit: Mange Arbeiderparti-styrte kommuner ligger godt under 4000,- (helt ned mot 3700,- i måneden) i motsetning til Frp-styrte OS som har 4300,- Statens anbefaling er dog 4600,- men det er opp til kommunene å justere ut i fra dette selv.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar
Nei, det er i bunn og grunn et ganske marginalt fenomen. Under en prosent av det offentlige sine utgifter går til sosialtrygd, og over halvparten av de som går på sosialen er borte derfra på under et år.

Det er et mindretall som velger å leve på sosialen i lengre tid ja, men det er de som gjør det. Og jeg kan ikke se at det skal bli færre aav dem med å øke sosialstøtten...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...