Gå til innhold

1060 kr sosialhjelp i Frp-styrte Os


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du skal nå heller ikke leve som en konge når du går på sosialen heller.

9424659[/snapback]

 

Akkurat! Så her faller trådstarters forsøk på å sverte FrP på sin egen urimelighet.

9424688[/snapback]

 

Greit at man ikke skal leve som en konge men 1060 er allikevel lite.

9424716[/snapback]

 

 

Jeg hadde mindre å leve for da jeg gikk på sosialen for litt over ett år siden. Jeg hadde ussle 975. Disse narkomane har altså nesten en hundrelapp mer. Jeg klarte meg godt som sagt så her er det snakk om å prioritere riktig. Jeg spiste godt jeg og hadde ingen problemer med å overleve.

 

Jeg kjøpte meg biff på Mega, 99 kroner kiloen f.eks. Hadde da middag for nesten ei hel uke for en hundrelapp. Det gjelder bare å prioritere riktig og se seg om etter mat som er på tilbud. Det er ikke noe som helst problem og det bør pøses ut mer penger i slik trygd. Jeg har vært der, så jeg vet hva jeg snakker om. Det var ikke kult å gå på sosialen, men det var ikke så ille at jeg hadde noe å klage over heller.

 

Jeg hadde selvsagt ikke unger, samboer eller et narkotikaproblem på den tiden, men jeg snusa mer enn mange andre. Jeg kjøpte faktisk 3 bokser snus i uka, noe som da tilsvarte 150 kroner i uka. Jeg hadde allikevel råd til å spise på restaurant 1 gang i uka og kjøpe lunsj hver dag.

Lenke til kommentar
Kom til Askøy

 

Vil anbefale sosialklientene/de narkomane i Os til å flytte til Askøy Kommune (med noen og 20 000 innbyggere), der er tydeligvis vilkårene mye bedre fordi det kryr av likestillte.

 

Annenhvert hus kan sammenlignes med et middels apotek, pris på stoff er på et historisk bunn-nivå og Politiet har maktet innimellom alle fartskontrollene å avse 1 hel stilling til bekjempelse av narkotikarelaterte forbrytelser..

 

Askøy, Hjelper det svake i samfunnet!

9424136[/snapback]

Ikke snakk stygt om Askøy. Men ja, det stemmer på en prikk. Dessverre! :roll:

Lenke til kommentar
Jeg får litt over 16.000 i august og januar. De andre månedene får jeg litt over 6000.

 

Totalt ca. 80.000 delt på 10 eller 11 måneder.

 

Betaler litt over 3000 i husleie.

9424632[/snapback]

Du får det ikke, du låner det. (minus borteboerstipend da)

Ja, det er sant, men det er likevel disse pengene jeg har å leve for. Jeg bygger opp kompetanse til å få anledning til å tilbakebetale senere.

 

3000 i husleie er ganske bilig, så for de fleste blir det allikevel mindre å rutte med som student enn for sosialklient.

9424650[/snapback]

Jeg er heller enig i at studentlånene er altfor små enn at en sosialklientsats på 1000 kroner i uka er "høyt nok." Studentlån er "investeringer i framtida." I arbeid eller ikke, vi er alle mennesker og må ha litt kos også. Det har Norge mer enn god nok råd til.

 

3-4000 er ganske standard prisnivå på studentboliger i dag. I en liten studentby som Molde (her) klager man over at husleia er altfor høy, og dette er i studentsamskipnadens boliger. Prislappen var 3025 i fjor, nå betaler jeg et par hundrelapper mer. I større studentbyer er det riktignok ofte dyrere, men det er også mulig å komme ned i samme prisnivå og enda lavere.

Endret av kkt1986
Lenke til kommentar
Jeg hadde mindre å leve for da jeg gikk på sosialen for litt over ett år siden. Jeg hadde ussle 975. Disse narkomane har altså nesten en hundrelapp mer. Jeg klarte meg godt som sagt så her er det snakk om å prioritere riktig. Jeg spiste godt jeg og hadde ingen problemer med å overleve.

 

Hehe, nå er det ikke bare-bare å kvitte seg med en skamdyr rusmiddleavhengighet heller :) Faller man for fristelsen - eller abstinensene - bare én gang, ryker ukelønna.

 

Snus koster en slikk og ingenting i sammenligning med heroin.

Lenke til kommentar

Ah, så de klager over det beløpet der? Ser det er en grunn til at de folkene er hvor de er!

 

Som student får man forresten bare ca 3000kr totalt i stipend, og ca 5000 i lån hver måned.

 

3000kr for bolig

+ strøm

+ internet

 

Det bringer oss ned på omlag/mindre enn nivået til sosialklientene.. I tillegg må vi belage oss på 2-5000kr hvert semester i bokutgifter, semesteravgifter o.l.

 

Ser ingen grunn til at de skal få mer enn oss!

 

og btw: alenemoren får nok ekstra støtte...

Lenke til kommentar
Ah, så de klager over det beløpet der? Ser det er en grunn til at de folkene er hvor de er!

 

Som student får man forresten bare ca 3000kr totalt i stipend, og ca 5000 i lån hver måned.

Ja, gjennomsnittlig, men en større andel utbetales for august og januar for at vi skal få kjøpt skolemateriell, som du påpeker. Jeg får *totalt* seks tusen i måneden (lån + stipend), bortsett fra januar og august; da får jeg seksten tusen. For den engasjerte studenten kan det være interessant å kjøpe mer faglitteratur enn akkurat det som står på pensum, men da blir det temmelig trangt økonomisk...

 

Jeg klager gjerne på forholdene. Men det er ikke aktuelt å velge bort studiene.

Lenke til kommentar

Det er så latterlig at det gjør vondt å tenke på, at sosialklienter skal få mer enn studenter.

 

Jeg har null problem med å overleve på mine 6 000 i måneden, selv om drøye 3000 forsvinner på leie.

 

Hadde det vært opp til meg, så hadde det vært gratis hus og mat, pluss en hundrelapp i uken. Selvfølgelig gratis helsetjeneste og medisiner om det trengs.

 

1000 kroner i uken er seriøst mye.

 

Jeg lever på kanskje 100-200 kroner i uken. Det går for det meste i havregryn/melk og sukker. Men jeg kjøper alltid det jeg skulle få lyst på.

Lenke til kommentar

alle som har vært i førstegangstjenesten vet hvordan det er..

 

der er det ca 3500 i måneden, inkl mat, husrom(de narkomane har det større og bedre) og strøm.

 

Det er da ca det samme som de får, hvis du trekker fra litt for maten.

 

for dette fikk jeg en fest hver fredag, mat på resturant ca 1 gang i uken, nye klær en gang i blandt, ble skjeldent men...

 

Kan ikke si jeg hadde noen store økonomiske problemer, men levde ikke akkurat fett heller.

 

synes ca 4240 kr pr mnd er en helt ok sum pr mnd å bruke på hva man vil

Lenke til kommentar

Er student. Har i gjennomsnitt kr. 2900 i måneden når leia og strømmen er betalt. Det rekker fint til mat jeg liker, greie klær i ny og ne, samt mobiltelefonabb. og tur ut hver uke.

 

Alenemora har det vel kanskje verst av de der, men hun skal jo motta ekstra støtte. Dog jeg vet ikke hvor mye hun i så fall får. Barnebidrag + kontantstøtte?

 

Syns det er litt for mange sosialklienter som syter i stedet for å være proaktiv og forsøke og skaffe seg en jobb slik at de får litt mer å rutte med. På den annen side er det vel mange bedrifter som rett og slett ikke gidder å ansette f.eks. tidl. rusmisbrukere o.l. siden de syns de tar for store sjanser. Som er synd. Lediggang er temmelig nedbrytende i lengden.

Lenke til kommentar
Greit at man ikke skal leve som en konge men 1060 er allikevel lite.

9424716[/snapback]

Tja.. er det nå virkelig så lite?

 

Husrom og strøm er altså gratis. Det koster for normale folk kanskje 3-4000,- i måneden. Jeg antar disse 1060 kr er skattefrie? Det blir 55000 pr år. Pluss bolig, ca 40.000, tilsammen nesten 100.000,-. Skattefritt. En skatteyter må kanskje tjene 150.000,- for å sitte igjen med 100.000,-. 150.000,- tilsvarer ihvertfall en "ganske vanlig" 50% stilling på lavere nivå. Og her slipper man altså å jobbe i det hele tatt.

 

Men dop er vel dyrt, da.. :roll: Kanskje en idé å tenke nytt, og unngå at store penger går til dop-dealere, med en mild legalisering.

Lenke til kommentar

Vet folk her hva narkotika koster? Greit at det er temmelig billig pga. tilgang nå, men fortsatt. 1060 kr uken er litt snaut.

 

Dette er latterlig, og jeg forlater tråden med et betraktelig hevet inntrykk av FrP.

 

Klilleng: Det neste blir vel at rusmisbrukere får heroin på resept i tillegg til bolig og 4k i måneden.

Endret av DoNotWant
Lenke til kommentar
Men dop er vel dyrt, da..  :roll:  Kanskje en idé å tenke nytt, og unngå at store penger går til dop-dealere, med en mild legalisering.

9427786[/snapback]

Jeg lurer fælt på hva du mener med en "mild legalisering," men det kan du jo fortelle litt om en av legaliseringsdiskusjonene? ;)

 

edit: Det vil forresten garantert lønne seg for samfunnet totalt sett å gi heroin på resept til heroinavhengige, som det ble foreslått.

Endret av kkt1986
Lenke til kommentar
Men dop er vel dyrt, da..  :roll:   Kanskje en idé å tenke nytt, og unngå at store penger går til dop-dealere, med en mild legalisering.

9427786[/snapback]

Jeg lurer fælt på hva du mener med en "mild legalisering," men det kan du jo fortelle litt om en av legaliseringsdiskusjonene? ;)

9428366[/snapback]

Ja, det blir off-topic her. Det er jo ikke heller beregnet at sosialstøtten skal dekke dop-innkjøp. Da måtte den nok vært høyere. :p

Lenke til kommentar

Latterlig svertetråd som faller på sin egen urimelighet.

 

Som andre påpeker lever vi ærlige, hardtarbeidende studenter på mindre enn dette i måneden, så jeg ser ikke problemet heller. I artikkelen det linkes til står det forøvrig en del tall som (strategisk nok) ikke ble med i quoten, som avslører en del av de tingene Pricks allerede har påpekt.

 

4000 kroner i måneden er ikke mye; jeg evner nok å spise opp nesten hele den summen, men det er da heller ikke meningen at de skal leve fett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...