Gå til innhold

1060 kr sosialhjelp i Frp-styrte Os


Anbefalte innlegg

Sosialhjelpen er på 1060 kroner uken i Frp-styrte Os.

 

http://www.bt.no/valg07/article404782.ece

 

Det er langtfra ordinære aksjonister som i dag tok oppstilling ved kommunehuset i Os, med hjemmelagde protestplakater. Noen av dem har rusproblemer, andre sliter med psykiske problemer.

 

- Har kjempet

- Felles for demonstrantene er at de har negative erfaringer med sosialkontoret på Os. De opplever en nedlatende behandling.

 

- Det koster mye å stå her. Noen meldte avbud fordi de fryktet de skulle miste ytelser, sier Reiten.

 

Selv er han rusfri i dag, men veien inn i en kommunal bolig var ikke enkel.

 

- Jeg ble plassert på Mobergslia, i det som skal være et lavterskeltilbud, i fire måneder. Jeg har måttet kjempe, sier Reiten.

 

Arne (25) kjemper for å bli rusfri, men føler han får lite hjelp.

 

- Det finnes ingen tilbud til dem som vil bli kvitt rusen, sier han.

 

- Holdningene verst

Sosialhjelpen er på 1060 kroner uken i Frp-styrte Os. Det er godt under nivået som anses for å være minimum blant forskerne.

 

- 4300 kroner måneden skal dekke klær, mat og regninger, sier Arne.

 

Men verst synes demonstrantene det er med holdningene de møter på sosialkontoret.

 

- Dette er historier vi hører veldig ofte, sier Sigrid Tvedt i Forbundet mot Stoffmisbruk til bt.no.

 

Busskort, sprit og bedre veier er viktigere enn å få rusmisbrukere tilbake på beina og å hjelpe enslige mødre, osv? :hmm:

Endret av madsmaurstad_no
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kom til Askøy

 

Vil anbefale sosialklientene/de narkomane i Os til å flytte til Askøy Kommune (med noen og 20 000 innbyggere), der er tydeligvis vilkårene mye bedre fordi det kryr av likestillte.

 

Annenhvert hus kan sammenlignes med et middels apotek, pris på stoff er på et historisk bunn-nivå og Politiet har maktet innimellom alle fartskontrollene å avse 1 hel stilling til bekjempelse av narkotikarelaterte forbrytelser..

 

Askøy, Hjelper det svake i samfunnet!

Endret av Kjell_T_Ringen
Lenke til kommentar
Ganske misvisende tittel ihvertfall. Trodde det var snakk om 1060kr i måneden, noe som ville vært temmelig drøyt. 1060kr i uken + bolig og strøm burde jo være til å leve av. Jeg lever ihvertfall selv..?

9424257[/snapback]

 

Det er mer enn det jeg hadde i fjor. Her er det AP-styre. Jeg overlevde helt greit jeg. Kjøpte meg busskort, snus og ikke minst mat. Jeg spiste på restaurant 1 gang i uka. Kjøpte all lunch i kantina på jobb. Så man kan fint klare seg med den summen.

 

Ja, noen kjappe hoder så kanskje at jeg skrev: "kantina på jobb." Jeg gikk på sosialen og jobbet uten lønn for å få erfaring. Aetat nektet meg praksisplass så jeg dro til en bedrift og lurte på om de trengte litt hjelp. Eneste klausulen fra min side var at ingen måtte få vite at jeg jobbet der og at de gav meg noen papirer ved slutt.

Lenke til kommentar

4300 kr i måneden er jo mindre enn det man får dersom man har fullt stipend og lån på vgs/som lærling. Jeg syns ikke det er en sum å skryte av. Greit man må da bo trangt og ikke så pent, men man skal jo allikevel klare å komme seg rundt og få tak i ting.

 

1060 kr i uka virker jo som mye penger om man deler det på 7 (151,- dagen), men det blir veldig lite igjen etter husleie, strøm og slike ting.. Forandrer kanskje saken litt om de bor i sånne leiligheter der de kun betaler leie eller bor gratis, da kan det jo bli mer "til overs".

Lenke til kommentar
4300 kr i måneden er jo mindre enn det man får dersom man har fullt stipend og lån på vgs/som lærling. Jeg syns ikke det er en sum å skryte av. Greit man må da bo trangt og ikke så pent, men man skal jo allikevel klare å komme seg rundt og få tak i ting.

 

1060 kr i uka virker jo som mye penger om man deler det på 7 (151,- dagen), men det blir veldig lite igjen etter husleie, strøm og slike ting.. Forandrer kanskje saken litt om de bor i sånne leiligheter der de kun betaler leie eller bor gratis, da kan det jo bli mer "til overs".

9424447[/snapback]

Sosialhjelp er i tillegg til husleie og strøm ;) Så det er faktisk mer enn fullt lån og stipend.

 

Og hvorfor skal man egentlig få bedre betalt for å sitte hjemme enn man får for å studere? Studielån må tross alt tilbakebetales...

Lenke til kommentar
4300 kr i måneden er jo mindre enn det man får dersom man har fullt stipend og lån på vgs/som lærling. Jeg syns ikke det er en sum å skryte av. Greit man må da bo trangt og ikke så pent, men man skal jo allikevel klare å komme seg rundt og få tak i ting.

 

1060 kr i uka virker jo som mye penger om man deler det på 7 (151,- dagen), men det blir veldig lite igjen etter husleie, strøm og slike ting.. Forandrer kanskje saken litt om de bor i sånne leiligheter der de kun betaler leie eller bor gratis, da kan det jo bli mer "til overs".

9424447[/snapback]

 

Husleie og strøm dekkes, dette er "spending money". Pengene skal altså gå til mat, klær og andre utgifter.

Lenke til kommentar
Ganske misvisende tittel ihvertfall. Trodde det var snakk om 1060kr i måneden, noe som ville vært temmelig drøyt. 1060kr i uken + bolig og strøm burde jo være til å leve av. Jeg lever ihvertfall selv..?

9424257[/snapback]

Det er omtrent hva jeg tjente i Siviltjenesten for to år siden. Da bodde jeg gratis hjemme og fikk gratis måltider på jobb. Jeg kan ikke si jeg levde som en greve (selv om jeg satte pris på friheten målt i forhold til militæret).

Lenke til kommentar
- 4300 kroner måneden skal dekke klær, mat og regninger, sier Arne.

Studenter lever da på mindre enn dette i måneden.

 

Hvor mye er det de da skal få i måneden?

10 000kr?

9424584[/snapback]

Jeg får litt over 16.000 i august og januar. De andre månedene får jeg litt over 6000.

 

Totalt ca. 80.000 delt på 10 eller 11 måneder.

 

Betaler litt over 3000 i husleie.

Lenke til kommentar
Det er omtrent hva jeg tjente i Siviltjenesten for to år siden. Da bodde jeg gratis hjemme og fikk gratis måltider på jobb. Jeg kan ikke si jeg levde som en greve (selv om jeg satte pris på friheten målt i forhold til militæret).

9424620[/snapback]

Som sagt - sosialklienter bor også gratis ;)

 

Ingen har heller påstått at de bor som grever, men at man fint kan klare seg med 1000,- i måneden når bolig og strøm blir dekket.

Lenke til kommentar
Det er omtrent hva jeg tjente i Siviltjenesten for to år siden. Da bodde jeg gratis hjemme og fikk gratis måltider på jobb. Jeg kan ikke si jeg levde som en greve (selv om jeg satte pris på friheten målt i forhold til militæret).

9424620[/snapback]

Som sagt - sosialklienter bor også gratis ;)

 

Ingen har heller påstått at de bor som grever, men at man fint kan klare seg med 1000,- i måneden når bolig og strøm blir dekket.

9424637[/snapback]

Blir maten dekket? Jeg kan tenke meg at jeg bruker minst 1000 på et sparsommelig matbudsjett i måneden.

Lenke til kommentar
Jeg får litt over 16.000 i august og januar. De andre månedene får jeg litt over 6000.

 

Totalt ca. 80.000 delt på 10 eller 11 måneder.

 

Betaler litt over 3000 i husleie.

9424632[/snapback]

Du får det ikke, du låner det. (minus borteboerstipend da)

 

3000 i husleie er ganske bilig, så for de fleste blir det allikevel mindre å rutte med som student enn for sosialklient.

Endret av cp-nilsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...