Gå til innhold

meningsløs diskusjon om klimaendringer

61 stemmer

1. 1. Hvilke klimafilmer har du sett?

• Al Gores [url=http://www.imdb.com/title/tt0497116/]"An Inconvenient truth"[/url]
      28
    • Martin Durkins [url=http://www.imdb.com/title/tt1020027/]"The great global warming swindle"[/url]
      5
    • Begge filmene
      7
    • Ingen av de
      21

Anbefalte innlegg

Synes du er vell rask med å kalle oss dumme ettersom klimaforandringene og sammenhengen med CO2 mengden i atmosfæren enda er så uklar som den er.

Vi heller anbefale deg å komme med hard facts som forklarer hvorfor vi er dumme istedenfor bar å komme med personangrep.

http://www.ngu.no/prosjekter/Norpast/norsk...variasjoner.htm[/url] ']Med referanse til klimasituasjoner fra fortiden som kan brukes til å teste klimamodeller, kan det som eksempel nevnes at norske paleoklimaforskere har vært ledende i å utvikle kunnskap om utbredelse av isbreer i siste istids maksimum. Ismodellen som der er utviklet, er dramatisk forskjellig fra den som er benyttet til nå, og vil opplagt få stor betydning for testing av klimamodeller. Norske paleoklimaforskere er også helt i front når det gjelder utvikling av transferfunksjoner for kvantifisering av klimadata. Som et eksempel på dette kan det nevnes at det er påvist at sommertemperaturen ved overgangen fra siste istid til etteristiden i vest Norge endret seg svært raskt, og at denne endringen er både større og raskere enn det som kan forklares med endring i CO2 alene. Selv om klimaprosessene som ligger bak ennå ikke er forstått, gir dette innsikt i noen av drivkreftene. Paleoklimamiljøenes evne til å gi prognoser for framtidig, naturlig klimautvikling er i dag dårlig utviklet. Dette skyldes delvis at dette er komplisert, men også at det har vært fokusert relativt lite på undersøkelser som kan bidra til dette. Her ligger vår største utfordring i den nærmeste framtid.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er hysteri og vise til overskrifter i VG og dagbladet og hva journalistene der koker i hop av suppe på stormer, regn og lange godværsperioder.

Morsomt at du skulle spørre om klimapanelet i grunnen.

Det er litt rabalder intern der i gården også.

http://www.forskning.no/Artikler/2005/januar/1106323741.86[/url]']http://www.forskning.no/Artikler/2005/januar/1106323741.86 ]Christopher Landsea, som har vært en viktig bidragsyter til det internasjonale klimapanelet (IPCC), vil ikke være med på den neste klimarapporten. Han mener prosessen har blitt politisert og uvitenskapelig.

- Personlig kan jeg ikke i god tro fortsette å bidra til en prosess som jeg vurderer som motivert av forutinntatte agendaer, og som vitenskapelig uholdbar, skriver Landsea.

Han forklarer at han ble perpleks over konklusjonene om at global oppvarming påvirker dagens orkanaktivitet, fordi ingen vitenskapelige studier har klart å påvise en slik sammenheng.Landsea skriver at han advarte Trenberth på forhånd av pressekonferansen, og ga han et sammendrag av nåværende status innen orkanforskningen.

Til Reuters sier Trenberth at han aldri har sagt at global oppvarming har noe å gjøre med antallet orkaner som traff Florida i fjor, eller at global oppvarming kan øke frekvensen på orkanene. Han har bare sagt at global oppvarming kan gjøre orkanene mer intense, mener han.

Sakset og limt fra forskning.no.

Vel tror vi skal ha sunn skepsis selv for det som kommer fra den kanten heretter.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Det er her det trekkes forhastede konklusjoner.

Hvordan kan folk være så skråsikre på at klimaforandringene som nå kommer skyldes mennesket?

Joda mange forskere legger fram rapporter ang dette og de få som våger å si imot mister bevilgningene sine og blir latterliggjort fortere en du kan si kake.

Er ikke rart pro klimaforskerne da blir i flertall.

Det har vært perioder i historien før den industrielle revolusjon med høyere CO2 nivå i atmosfæren en det er nå og perioder med både varmere og kaldere klima før.

Var mennesket skyld da også?

Vi får heller bare forberede oss på klimaforandringene som kommer, for kommer gjør de uansett ettersom de menneskelige utslippene av CO2 er mye mindre en det naturen slipper ut.

9426858[/snapback]

Det er vel heller motsatt i forskermiljø, at de ikke ønsker at deres eget arbeid skal støtte opp om de kjedsommelige teoriene men heller at deres resultat skal skape forbauselse noe som har skedd en god del og ikke bare innen klimaforskning.

At de har blitt latterliggjort og mistet bevilgninger er bare oppspinn for dette har vel knapt nok skjedd i nyere histori (etter krigen). Klart som i alt finnes det vel unntak men dette er laaangt i fra noe som skremmer forskerne eller noe de tenker på i det hele tatt.

Joda det er perioder som er både meget kalde og varme i forhold til normalen, klimaforskere har også advart mot ujevne og ekstreme værforhold. Men i snitt stiger temperaturen på vår klode og det er vår feil, innser vi det for sent er det trist.

Kanskje det nesten allerede er for sent, likevel er noen blinde som ennå ikke ser sannheten om det så blender dem.....

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar
Og idag Tirsdag 4September måtte jeg skrape is av frontruta mi!

9424058[/snapback]

Tror du må utvide horisonten litt. Her meldes det at ekspertene er målløse over nedsmeltingen i polhavet siste uke.

( Du skjønner sikkert at din klimaobservasjon blir ganske ubetydelig i sammenligning. )

"The Arctic ice cap has collapsed at an unprecedented rate this summer and levels of sea ice in the region now stand at a record low, scientists said last night. Experts said they were "stunned" by the loss of ice, with an area almost twice as big as Britain disappearing in the last week alone. So much ice has melted this summer that the north-west passage across the top of Canada is fully navigable, and observers say the north-east passage along Russia's Arctic coast could open later this month. If the increased rate of melting continues, the summertime Arctic could be totally free of ice by 2030."

http://www.guardian.co.uk/environment/2007...nge.sciencenews

Lenke til kommentar

Jeg stiller meg ekstremt tvilsom til miljøhysterien som brer om seg i det moderne Norge. Jeg har enda ikke sett noen gode tall på hva som skjer og hvorfor det skjer, kun dommedagsprofetier som fordømmer oss alle om vi ikke begynner å leve i skogen og spiser bark fra i dag, eller de som totalt fornekter at miljøet kan forandre seg.

Jeg synes gjenvinning og andre tiltak for å minske utslipp er flott. Hydrogenbiler er knall. Fornybar energi er bra. Jeg liker tanken på en grønnere verden, men inntil videre har jeg ikke stor tro på at jeg står med vann til anklene om to år dersom jeg ikke slutter å bruke bilen min pronto.

Lenke til kommentar
Jeg stiller meg ekstremt tvilsom til miljøhysterien som brer om seg i det moderne Norge. Jeg har enda ikke sett noen gode tall på hva som skjer og hvorfor det skjer, kun dommedagsprofetier som fordømmer oss alle om vi ikke begynner å leve i skogen og spiser bark fra i dag, eller de som totalt fornekter at miljøet kan forandre seg.

Jeg synes gjenvinning og andre tiltak for å minske utslipp er flott. Hydrogenbiler er knall. Fornybar energi er bra. Jeg liker tanken på en grønnere verden, men inntil videre har jeg ikke stor tro på at jeg står med vann til anklene om to år dersom jeg ikke slutter å bruke bilen min pronto.

9430477[/snapback]

Vel, overdrive kan du.... men så klart når vi tenker på å redusere forurensning snakker vi ikke om hjelp til oss selv men de neste generasjonene.

At du ikke har sett noen gode tall på dette er vel fordi at du ikke har brydd deg om de men de finnes...

Lenke til kommentar

Jeg syns det er skremmende den holdningen mange har med at "det rammer ikke oss og det er så lenge til, så jeg kommer ikke til å bry meg".

Ja, det er normalt at temperaturen ikke er den samme idag som den var samme dagen i fjor. Det svinger jo selvfølgelig og forandrer seg. Men mener dere virkelig at dere ikke kan se forandringene i været? Jeg har ikke levd en mannsalder, men jeg ser jo forskjell på årstidene før og nå. Mulig det bare er en svingning dette også, men skal vi ta sjansen på at det stabiliserer seg igjen, og at de klimaforskerne som bekymrer seg, tar feil? Det er en ganske stor sjanse å ta.

Lenke til kommentar

En mannsalder er veldig lite i en slik sammenheng. Se til vikingtiden for eksempel. Da var det mye varmere enn nå.

Og noen klimaforskere bekymrer seg ja, mens andre mener det ikke er menneskeskapt. Fra skeptikerne har jeg hørt mye god argumentasjon, fra "global oppvarming-tilhengerne" har jeg bare hørt "alle anerkjente forskere sier det er slik"...

Lenke til kommentar
Vel, overdrive kan du....  men så klart når vi tenker på å redusere forurensning snakker vi ikke om hjelp til oss selv men de neste generasjonene.

At du ikke har sett noen gode tall på dette er vel fordi at du ikke har brydd deg om de men de finnes...

9430515[/snapback]

Miljørapporten som blir brukt politisk er jo ubrukelig, med tanke på at 2900 av de 3000 forskerne som har vært med på rapporten ikke vet at de har vært med på den.

På den andre siden har du de som benekter alt. De tror jeg heller ikke på. Så jeg har enda til gode å se noe som er verdt å tro på.

Inntil videre får jeg bare gjøre mitt, som å resirkulere og prøve å ikke bruke så mye bil.

Lenke til kommentar
Miljørapporten som blir brukt politisk er jo ubrukelig, med tanke på at 2900 av de 3000 forskerne som har vært med på rapporten ikke vet at de har vært med på den.

9430914[/snapback]

Resultatet av rapportene er jo de samme og de skal jo ikke forandres etter hva de blir brukt til.

På den andre siden har du de som benekter alt. De tror jeg heller ikke på. Så jeg har enda til gode å se noe som er verdt å tro på.

9430914[/snapback]

Velger ikke å tro på enkelrapporter selv men siden de meste seriøse uavhengige rapportene sier det samme velger jeg å tro på disse. Tror man ikke på disse rapportene uten noe grunnlag er man vel i en slags benektelsestilstand vil jeg si.

Lenke til kommentar

Hydrogen biler er ikke perfekt som en lenger opp sa. At Norge skal satse på dette er merkelig. Verden har både for lite mat og vann. For første gang i år, eller i fjor, i de moderne år ble det lagd for lite mat for verdens befolkning. Vann er det heller ikke nok, vann minsker det av samtidig som befolkningen øker. Per innbygger har vi fått kanskje en tredel av vannbeholdningen per person på jorden de siste 30 årene.

Også skal vi lage korn og slikt til hydrogen biler? For et kilo korn går det gjennomsnittlig 1500 liter vann. Verdens befolkning har ikke så veldig godt av dette så å kalle det miljøvennlig er litt merkelig. Nå er visst ikke mennesker like viktig, ettersom at miljøhysterikerne kun bryr seg om CO2. Selv mistenker jeg at hele hysteriet har en baktanke, et langsiktig mål om at verden skal bli kvitt vår avhengighet av olje fra araberstatene enn at vi skal hjelpe miljøet. Noe som er greit nok egentlig.

Lenke til kommentar
Vi gikk sommeren i møte med fullt av propaganda oppslag om global oppvarming og ditt og datt, at dette gikk helt feil vei og at Norge ble varmere og varmere. Og alt muligt som kunne skje om det vart noe varmere. Dette var allerede godt på vei og det kom til og bli varmt fremover.

Dette er synest jeg er helt feil. Vi har hatt en veldi god vinter. Det har aldri vert så mye snø i fjellene, med rekorder overalt. Og idag Tirsdag 4September måtte jeg skrape is av frontruta mi! når jeg skulle på jobb litt før halv ni (ja jeg forsov meg) Dette har jeg aldri opplevd maken til. Dette er jo mangen måneder for tidli. Dette gjør jeg først i November, ikke september.

Kan ikke akuratt si at jeg oppdager klima endringer på Norske nettaviser lengre, som var populært i vår. Kan det være noe med at vi har hatt en utrulig dårlig sommer? - Ja vi hadde godvær i noen dager i Juni, men så har det sunket, sunket kraftigt. Kan ikke akuratt si at shortsen var fremme mangen dager i sommer.

Nå er det bare til og se fram til en god å lang vinter, med mye snø. Været er skiftende, og det har det alltid vært. Det har vert varmt om sommeren og vinteren for mangen år siden og.

Noen meniger, synspunkter fra andre?

9424058[/snapback]

Man kan da ikke trekke slutninger om en evt. klimaendring ut fra været ett bestemt sted, og iallfall ikke ut fra en så kort periode!

Når det så gjelder alt pratet om klimakrisen, er det så mye bråk og babbel fra mediene og politikerne at det ikke er godt å vite hva som er rett.

Klimaet er selvsagt ikke statisk; det varierer alltid, uten at det er noe rart med det. Så hva man egentlig mener med "klimakrisen" eller "klimaendringene" er ganske uklart. Trolig mener man vel at menneskets aktivitet er årsak til klimaendringene, som vil bli veldig store.

Alt vel så langt. Nå er det imidlertid slik at klimaet selvsagt er en veldig kompleks mekanisme, som påvirkes av mange faktorer: Plantelivet, solflekker, kosmisk stråling, vulkansk aktivitet, skydekket etc. Det blir da en grov forenkling når avisene og politikerne hevder at mennesket "står bak" de klimaendringene vi (visstnok) ser. CO2-utslipp o.l. har sikkert en viss betydning, men hvor stor denne er, er ikke lett å si.

Men uansett om menneskets bidrag er stort eller lite, er det ikke så interessant, synes jeg. Verdensøkonomien baserer seg på forbruk av fossile brennstoffer. Og å prøve å gjøre noe med det er nok alldeles fånyttes. Iallfall finnes ikke løsningen i bruk av sparepærer og slikt fjas. Jeg fatter ikke hvorfor politikerne våre gidder å holde på med slikt.

Lenke til kommentar

Definisjonen på klima er gjennomsnittsværet gjennom en 30-års periode! Altså en varm, snøløs Desember skyldes ikke all bilkjøringen i November.

Jeg begynner å bli svært provosert over alle "klimaidiotene" som dukker opp over alt, som legger ut om at jorda blir drastisk varmere pga. CO2. Selv er jeg blant de som er rimelig skeptiske. Dersom noen åpner munnen om at de mener noe annet enn at havet snart tørrkoker blir nærmest stemplet som kjettere.

Alt vel så langt. Nå er det imidlertid slik at klimaet selvsagt er en veldig kompleks mekanisme, som påvirkes av mange faktorer: Plantelivet, solflekker, kosmisk stråling, vulkansk aktivitet, skydekket etc. Det blir da en grov forenkling når avisene og politikerne hevder at mennesket "står bak" de klimaendringene vi (visstnok) ser. CO2-utslipp o.l. har sikkert en viss betydning, men hvor stor denne er, er ikke lett å si.

Viktige poeng du har her. Jeg tror ikke vi redder planeten ved at vi i Hedmark kjører 30% mer buss..

Lenke til kommentar
Det er ikke personangrep. Det er et angrep på troen deres.

9427544[/snapback]

Vel..... jeg har vel akkurat argumentert for troen min i post 21 og 23 uten at de er så mye som kommentert i innleggene etter det.

Jeg er i grunnen bekymret for at en person med så forutinntatte holdninger om et tema velger å studere videre på dette og kanskje til og med ende opp som forsker innenfor feltet.

Du kan jo ende opp med å ikke finne resultater om de så skulle dukke opp rett foran nesa di fordi det ikke er resultatene du leter etter.

Som forsker må man ha et åpent sinn og akseptere det man finner for deretter å trekke konklusjoner fra det basert på de resultatene man fikk ,og ikke ha konklusjonene klare som man deretter leter etter fakta til.

Lenke til kommentar
Det er ikke personangrep. Det er et angrep på troen deres.

9427544[/snapback]

Vel..... jeg har vel akkurat argumentert for troen min i post 21 og 23 uten at de er så mye som kommentert i innleggene etter det.

Jeg er i grunnen bekymret for at en person med så forutinntatte holdninger om et tema velger å studere videre på dette og kanskje til og med ende opp som forsker innenfor feltet.

Du kan jo ende opp med å ikke finne resultater om de så skulle dukke opp rett foran nesa di fordi det ikke er resultatene du leter etter.

Som forsker må man ha et åpent sinn og akseptere det man finner for deretter å trekke konklusjoner fra det basert på de resultatene man fikk ,og ikke ha konklusjonene klare som man deretter leter etter fakta til.

9433281[/snapback]

Alle har forutinntatte meninger om mye rart. Mine meninger skyldes at jeg lytter til forskningen. Hvis jeg blir klimaforsker, vil jeg fortsette å stole på målinger og observasjoner framfor media og propaganda.

Jeg vet hva som må til for å være forsker. Men når alle seriøse forskere sier at klimaendringene er et faktum, er det ingen vits å late som om noe annet.

Lenke til kommentar
Velger ikke å tro på enkelrapporter selv men siden de meste seriøse uavhengige rapportene sier det samme velger jeg å tro på disse. Tror man ikke på disse rapportene uten noe grunnlag er man vel i en slags benektelsestilstand vil jeg si.

9431657[/snapback]

Rapportene er jo ikke uavhengige, de er bestilt av politiske organer. Mye likt veldig mye annen statistikk som blir servert ut angående mange saker. Jeg tar alt med en klype salt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...