Gå til innhold

meningsløs diskusjon om klimaendringer

61 stemmer

1. 1. Hvilke klimafilmer har du sett?

• Al Gores [url=http://www.imdb.com/title/tt0497116/]"An Inconvenient truth"[/url]
      28
    • Martin Durkins [url=http://www.imdb.com/title/tt1020027/]"The great global warming swindle"[/url]
      5
    • Begge filmene
      7
    • Ingen av de
      21

Anbefalte innlegg

jeg var inne på vidda i finnmark og bodde for 2 måneder siden, samene fortalte faktisk mye om klima endringer og om at været ikke var som før i tida, de native i australia melder om det samme. velger og tro om at "naturfolket" vet hva di snakker om, bortsett fra når de melder om tapt rein ;)

De merker sikkert at klimaet blir varmere, akkurat slik vi kan både måle og merke det på ulike vis.

Poenget mitt handlet ikke om klimaendringene men antagelsen om at de skyldes menneskeskapt CO2. Altså årsaksammenhengen og ikke symptomet.

vet ikke om du simen1 har reist rundt i verden og sett hva utslipp gjør med vann og luft kvalitet? det jeg merker meg er at i utlandet så ser man lufta og kan ikke drikke vannet, men i norge kan men drikke vannet, men kan ikke se lufta. så vi er veldig skåna fra dette med konsekvenser av utslippene våre, selv om de på papiret er ganske så store.

Joda, jeg ser og har sett hva ulike typer lokale luftforurensninger gjør. F.eks svovelutslipp (sure vassdrag etc), trafikkstøv (smog, støv), sot fra vedfyring (smog) osv. Men merk at CO2 er en fullstendig usynlig gass og ikke en gass som lager lokal forurensning slik de som påvirker synlig luftforurensning og vann. Faktisk drikker folk mer enn gjerne vann som er proppfull av CO2 - farris.

eller er det generelt bare det at det blir varmere vi diskuterer?

Når vi diskuterer klimaendringer så prater vi som regel om at det blir generelt varmere, ikke hva det skyldes.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå hadde TV2 nettopp noen innslag på nyhetene som gikk omtrent slik:

1. Norge produserer olje. Hva ville de økonomiske konsekvensene blitt om vi reduserte produksjonen og CO2-reduksjoner.

2. Folk på en bensinstasjon ble intervjuet om kutt i oljeproduksjonen. Noen var klart for og noen i mot på grunn av bensinpriser.

3. En same og naturmann i Finnmark fortalte om klimaforskjellene mellom før og nå.

Koblingen av de tre innslagene ga uttrykk for at menneskeskapt CO2 er årsaken til klimaendringene, uten å si det direkte. Ikke et eneste spørsmålstegn ble stilt ved den koblingen. Det var fremstilt som et underforstått faktum. Så hvem bli svindlet for en skikkelig debatt her?

Nå er det vel et skudd i mørket og skru på TV2 for å få en skikkelig debatt ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...