Ni kon Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Leste denne artikkelen i aftenposten i dag Ikke overraskende er den omtalte barnehagen i Frogner Bydel i Oslo. Et rimelig ressurssterkt område, preget av personer med høy utdannelse og stabil solid inntekt. Noen som vet hvor de andre sukkerfrie barnehagene ligger? Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Heldigvis er ikke barnehagen til guttungen "sukkerfri". De fikk til og med is forrige uke. Flott sier nå jeg. Om nå bare barnehagen makter å lære guttungen å spise kjøttdeig, jeg har selv prøvd alt og feilet. Men han elsker nå frukt, det florerer med det i barnehagen og hver dag skal barna ta med seg en frukt. Langt mer praktisk løsning enn at kommune/stat skal kjøpe det inn (seriøst, hvor mye tullete arbeidsoppgaver er det venstresiden ønsker å innføre for stat og kommune?) Skal man tro på "helsefanatikerne" som måler alt i desimaler, så er denne mannen her overvektig med en BMI på nesten 26: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Nei, jeg kan ikke akkurat si at kostholdet i barnehagene skremmer meg for mye. Det er muligens litt for mye av skremselspropaganda. Her er noen sukkerfrie barnehager: http://www.aftenposten.no/helse/article903234.ece http://www.helse-og-velferdsetaten.oslo.ko...8985-16812.html Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 4. september 2007 Forfatter Del Skrevet 4. september 2007 Skal man tro på "helsefanatikerne" som måler alt i desimaler, så er denne mannen her overvektig med en BMI på nesten 26: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor http://www.vg.no/bilder/edrum/1181322256326_333.jpg Nei, jeg kan ikke akkurat si at kostholdet i barnehagene skremmer meg for mye. [/url] 9424020[/snapback] Nå brukes BMI på større grupper og sier lite om individet Uten tvil skal mitt barn i sukkerfri barnehage! Lenke til kommentar
trra Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 (endret) I den barnehagen jentungen går så fikk vi beskjed om at de gir ungene minst mulig\ingenting sukker, slik at det var lettere for foreldrene å kontrollere sukkerinntaket. Endret 4. september 2007 av trra Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 (endret) Om et barn sliter med for mye sukker så er det foreldrene som ikke har styringen, ikke barnehagen. Men så er jo samfunnet på vei til å bli slik at foreldre skal ha biroller og institusjonene skal ta over oppdragelsen. På lik linje med at "barna" ikke lenger skal ta seg av sine foreldre på sine eldre dager. Noe som er sterkt beklagelig. Nei, sukker skal mine barn ha. Såfremt det ikke blir for mye. Akkurat nå sliter jeg mer med å få flesk på de to søte små strekbarna mine. Må jo lete med lupe etter de overvektige barna, det er et langt større problem med de tynne. I hvert fall her i Bergen Vest. Edit: For ikke å snakke om all trimmen de får av sukker. De blir jo helt hyper og løper rundt som gal. Det er en grunn snopet er forbeholdt lørdagen (men en is går fint på varme dager). Endret 4. september 2007 av Dotten Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 (endret) - Jeg synes faktisk det både er misvisende og useriøst å operere med et slikt begrep. Det er ganske ekstremt, og det er noe jeg ikke er enig i. Sukker er ikke gift, og det er praktisk umulig å få til en helt sukkerfri barnehage, sier Svein Olav Kolset, professor i ernæringsmedisin ved Universitetet i Oslo til Aftenposten.no. Men man kan da for faen prøve, din korttenkte tullebukk! Endret 20. september 2007 av Zeph Lenke til kommentar
trra Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Jeg regner med at det er snakk om raffinert sukker og ikke sukker i frukt og melk, med mindre det er noe som er tilsatt sukker, f.eks yoghurt. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Voksent, Okstad. Om du leser alle uttalelsene hans, ser du at han ikke er enig i et sukkerforbud. Da mener han antakelig heller ikke at det er noe man bør prøve på.9424459[/snapback] Lenke til kommentar
Der Kommissar Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Sukker i barnehage... Da jeg i niende klasse jobbet på utplassering i en barnehage, merket jeg lite til masse sukkerbruk. Ungene fikk bare ett kakestykke, fordi de ble hyper av to. Resten av maten var vanlig, sunn kost (var en privat barnehage, så de fikk mat servert). Regner med at det er ganske likt i barnehagene i resten av landet. Klarer liksom ikke se for meg at ungene får i seg så mye sukker, annet enn det som bare er sundt. Disse sukkerfrie barnehagene virker bare som et "trendy" produkt, spør du meg. Teit. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Heh, helt motsatt av hva jeg opplevde da jeg jobbet i ymse barnehager for 5-6 år siden. Bursdager ble feiret med boller og brus, sjokoladekake og snop. Var ungene småsulten mellom måltidene, fikk de Mariekjeks. Saft ble drukket over en lav sko, og prim, syltetøy og brunost sto høyt i kurs som pålegg. Å ha en komplett sukkerfri barnehage blir litt i overkant, men å ha en "sukkerbevisst" holdning tror jeg ikke hadde skadet. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Å fore barn med sukker i barnehage er jo mildt sagt å be om bråk. Med tanke på personalets helse så regner jeg med de ansatte faktisk begrenser dette av helt andre årsaker enn barnas helse. Å ha 30 propeller løpende rundt er nok ikke ønskelig for noen. Tror jeg skal begynne å gi guttungen en kvikk-lunsj før fotballkamper, så blir det nok mer fart i sakene. Ellers har jo markedskreftene regulert veldig mye av dette allerede. Det har jo aldri vært mer sukkerfrie varer i butikkene. Om dagens barn har mye sukker i kroppen så undres jeg på hvilken mengder som fantes i kroppen min når jeg var barn. Bare ikke skolen og barnehagen utvikler seg til å bli institusjoner for å avle frem en generasjon helsefanatikere. Man skal ha et sunt forhold til mat, dette heller begge veier. Det blir litt vel mye av det gode til tider og man skal passe på for den organiserte indoktrineringen av unge sjeler. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Ortoreksi brer om seg Er det rart? Barn må jo bli skremt ihjel av helsefokuset. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 19. september 2007 Forfatter Del Skrevet 19. september 2007 Nå er det spådd at 25% av alle barn i barnehagen er overvektig i 2010. At en journalist i aftenposten har lært seg et nytt ord og tror dette er et stort problem er ganske så patetisk.... Vi får forholde oss til fakta og det er: Fedme er et stort og økende problem. At noen enkelte få individer ligger i motsatt ende av skalaen er ikke et problem Lenke til kommentar
Q-melk2 Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Nå er det spådd at 25% av alle barn i barnehagen er overvektig i 2010. At en journalist i aftenposten har lært seg et nytt ord og tror dette er et stort problem er ganske så patetisk.... Vi får forholde oss til fakta og det er: Fedme er et stort og økende problem. At noen enkelte få individer ligger i motsatt ende av skalaen er ikke et problem 9527169[/snapback] Så undervekt er ikke problematisk? Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Nå er det spådd at 25% av alle barn i barnehagen er overvektig i 2010. 9527169[/snapback] Kilde? At en journalist i aftenposten har lært seg et nytt ord og tror dette er et stort problem er ganske så patetisk.... 9527169[/snapback] Alltid morsomt med subjektive mongoyttringer. Vi får forholde oss til fakta og det er: Fedme er et stort og økende problem. At noen enkelte få individer ligger i motsatt ende av skalaen er ikke et problem 9527169[/snapback] Er det virkelig ett så stort problem? I min klasse, på 15, er bare i litt over normalen, med litt større fettlager her og der, men ikke overvekte i den forstand at de veier 300kg. Resten er aktive som faen, springer rundt, jogger, drikker som undommer flest. Jeg har en følelse at late undommer i norge har blitt utrolig stigmatisert. Herregud, jeg går på media, bare 2 av en klasse på 15er litt kraftige, og selv de er i aktivitet, meg inkludert! Det samme ser jeg rundt meg. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Nå er det spådd at 25% av alle barn i barnehagen er overvektig i 2010. At en journalist i aftenposten har lært seg et nytt ord og tror dette er et stort problem er ganske så patetisk.... Journalisten referer seg til legevitenskap. At du omtaler det som patetisk (og i neste setning begynner å snakke om å forholde seg til fakta) sier sitt for min egen del. Vi får forholde oss til fakta og det er: Fedme er et stort og økende problem. At noen enkelte få individer ligger i motsatt ende av skalaen er ikke et problem 9527169[/snapback] Undervekt ikke noe problem? Er ikke anoreksi noe problem heller? Eller Bullimi? Eller selvmordsraten blant de som tror de er så feite, men viser seg å være undervektige? Forholde deg gjerne til fakta ja, slik at du i fremtiden vil se at "de i andre delen av skalaen" faktisk er et problem. Et problem som koster flere liv årlig og uante summer i den psykologiske bransjen. Det er flere tusen jenter alene som lider av anoreksi i dette landet. Er det ikke noe problem, syntes du? Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Det er flere tusen jenter alene som lider av anoreksi i dette landet. Er det ikke noe problem, syntes du? 9527411[/snapback] Ta deg en tur i Babethreaden. De er så fine så! Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Ta deg en tur i Babethreaden. De er så fine så! 9527438[/snapback] Trenger ikke babethreaden, er bare til å ta seg en tur til Sandviken sykehus. Finner flere av dem der og andre steder, etter at sammenbruddet endelig er et faktum. Grunnet samfunnets press. Gutter begynner det å bli flere og flere av også. Selv var jeg i min ungdom avhengig av å trene. Helt gal etter det. Her er litt angående treningsgalskapen: Syk av å trene For noen mennesker blir fokuset på trening og vekt så høyt at treningen blir en besettelse. Overtrening kan over tid føre til store fysiske og mentale problemer som utmattethet og kroniske skader. Kanskje vi bør få gymfrie skoler? Lenke til kommentar
Inc Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Et lite innspill. Jeg var med min samboer på en jente fest en gang for leeeeenge siden, ikke fordi jeg er femi eller noe annet, skulle bare være der litt til noen kompiser kom og hentet meg. Det var meg (gutt) og ca 20 andre jenter. Så stikker fruen avgårde på do ellrno og jeg sitter alene med ca 19 skravlene høner, begynner selvfølgelig å småsvette litt fordi jeg føler meg veldig utilpass der jeg sitter. Ifra ingenting reiser en dameskikkelse seg og spør meg: -Synes du jeg er for tjukk? Denne buksen synes jeg er litt for trang og jeg ser feit ut i den......- Av ymse grunner ønsker jeg ikke å fortelle mer fra den episoden, men siden den gang har jeg alltid lurt på, hva\hvem er det som gjør at folk vil gjøre seg så sykelig tynn for å passe inn i en buksen som er designet for fyrstikker?? Fakta: Den damen var sykelig tynn. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 20. september 2007 Forfatter Del Skrevet 20. september 2007 Synd enkelte kjemper mot det faktum at fedmebølgen er over oss: http://www.side2.no/helse/article1343258.ece Jeg for min del kunne ønske harde tiltak fra staten Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå