Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har brukt windows i alle mine år, vært så vidt borti linux, men ikke mye. Jeg så og si aldri tatt i en mac før. Men nå skal jeg altså muligens programmere noe for noen. På mac. Så da lurte jeg på om noen her kunne hjulpet meg litt med å komme igang.

For eksempel, noen gode forslag til språk? Hva programmerer man ofte i på Mac? Noen gode IDE'er? Gjerne open-source, eller i hvert fall gratis. Noen websider å anbefale? Tutorials? Tips?

Er ikke helt 100% sikker på hva det er jeg skal programmere enda, men hva jeg har skjønt så langt, så er viktige elementer: Noe database'ish i bakgrunnen og noe GUI på toppen, etc, etc. Men om noen bare har noen gode tips på hvor å starte, sånn generelt når det gjelder programmering for mac, så hadde det vært ypperlig :)

(Forøvrig: Hvorfor er det både en Windows-programmering og en Linux/Unix-programmering kategori og ingen mac-programmering kategori? :p )

Endret av Tussi_qwerty
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eneste erfaring jeg har er at kodet litt på mac når jeg hadde ferie i sommer. Men fikk jo litt innsikt da. Anbefaler at du kikker litt på Xcode development tools, det er en fullstendig programmerings miljø som har det meste du trenger. http://developer.apple.com (linker til xcode)

Når det gjelder gui på mac, så er min eneste erfaring Trolltech Qt. Blir jo mer plattform uavhengig med Qt.

Og ja.. haha.. Når jeg kodet så glemte jeg helt at Macs prosessorer bruker big-endian, kan være greit å minne seg på hvis man er vant med little-endian.

Lenke til kommentar

hehe, ok. Ja er vel mulig det. Jeg har ikke undersökt så mye. Bare brukte noen applikasjoner skrevet i Java på höyskolen, og de var ufattelig frustrerende å jobbe med. Men "time vill sjåvv" :p Ikke noe er bestemt enda, så driver bare litt research :)

Lenke til kommentar
Applikasjoner basert på JDK 5 og JDK 6 er blitt mye mye mer effektive og nesten på linje med native applikasjoner. Så den unnskyldningen begynner å bli litt oppbrukt ;)

-C-

9431535[/snapback]

Bare på windows og solaris ;) såvidt jeg vet må man fortsatt innom jvm på både macintosh og linux

Lenke til kommentar
Applikasjoner basert på JDK 5 og JDK 6 er blitt mye mye mer effektive og nesten på linje med native applikasjoner. Så den unnskyldningen begynner å bli litt oppbrukt ;)

-C-

9431535[/snapback]

Bare på windows og solaris ;) såvidt jeg vet må man fortsatt innom jvm på både macintosh og linux

9438871[/snapback]

Hmm... Innom JVM? Java applikasjoner bruker alltid JVM. Det er litt av poenget. Poenget var at JVM'en i Java 5 og Java 6 er blitt mye kjappere. Så "Java er tregt" poenget har ikke like stor slagkraft lengre.

Men for all del... Objective C er jo native mac bortimot så det er vel det gunstigste...

-C-

Lenke til kommentar

Hihi. Genial diskusjon. Kommer i hvert fall uansett ikke til å bruke Java :p Objective-C, selv om det var et par ting jeg ikke helt likte i syntaxen der, blir nok det jeg kommer til å bruke. InterfaceBuilderen eller hva den nå het som fulgte med xcode var jo temmelig ok og grei å bruke. Selv om jeg må innrömme at det er ting jeg ikke helt liker generelt med mac enda... Og bare sånn for å ha sakt det:

Svenskt tastatur må väre det mest jalla å programmere med. Må seriöst finne meg no anna eller få sendt et norsk et hjemme fra... tastene er jo helt mongo og mangler en dröss med tegn. [] og {} er på 8 og 9 med alt og alt+shift, but guess what, de er ikke tegnet der! Tok litt tid å finne dem ja.. og pipe symbolet, som på en måte er en liten smule viktig i unix, har jeg enda ikke klart å finne... Eneste lösningen jeg har funnet så langt er å skifte til usa oppsett, for da er den på shift+', en som hadde usatastatur her. men den maskinen kan ikke jeg bruke...

hurra for mac! *sukk*

Lenke til kommentar
Hihi. Genial diskusjon. Kommer i hvert fall uansett ikke til å bruke Java :p Objective-C, selv om det var et par ting jeg ikke helt likte i syntaxen der, blir nok det jeg kommer til å bruke. InterfaceBuilderen eller hva den nå het som fulgte med xcode var jo temmelig ok og grei å bruke. Selv om jeg må innrömme at det er ting jeg ikke helt liker generelt med mac enda... Og bare sånn for å ha sakt det:

Svenskt tastatur må väre det mest jalla å programmere med. Må seriöst finne meg no anna eller få sendt et norsk et hjemme fra... tastene er jo helt mongo og mangler en dröss med tegn. [] og {} er på 8 og 9 med alt og alt+shift, but guess what, de er ikke tegnet der! Tok litt tid å finne dem ja.. og pipe symbolet, som på en måte er en liten smule viktig i unix, har jeg enda ikke klart å finne... Eneste lösningen jeg har funnet så langt er å skifte til usa oppsett, for da er den på shift+', en som hadde usatastatur her. men den maskinen kan ikke jeg bruke...

hurra for mac! *sukk*

9473726[/snapback]

Mac har litt annerledes tastatur enn standard PC-qwerty.

| = alt+7

/ = shift+7

\ = shift+alt+7

( = shift+8

{ = shift+alt+8

[ = alt+8

@ har egen tast

Egentlig syns jeg det er mer gjennomtenkt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...