Gå til innhold

Høyfrekvent pipelyd fra laptopen

migestian

Anbefalte innlegg

Er i arbeidet med å kjøpe meg ny laptop nå, og er nå på laptop nr 5. i prosessen.

Er det bare jeg som er blitt gal, eller gir alle laptoper fra seg en EKSTREMT lav men EKSTREMT overdøvende høyfrekvent ujevn suse/pipelyd.

Den lyden jeg snakker om er så overdøvende at jeg hører den selv om jeg har på musikk også, den er liksom alltid der og irriterer, er det noen som kjenner til problemet, eventuelt vet hva som kan gjøres med det, eller om det finnes laptops som ikke lager den lyden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen prosessorer (i bærbare) lager høyfrekvente pipelyder når de går ned på prosessorhastigheten, dvs. når PC-en normalt sett ikke arbeider med noe.

Prøv å still på power-management, eller prøv å legg merke til om lyden kommer bort hvis du encoder en MP3-fil eller lignende.

Vel, dette er min erfaring, men det kan jo være noe annet.

Lenke til kommentar
Om lyden er pipete eller fizzete vet nå ikke jeg, den er i allefall særdeles høyfrekvent.

Jeg syns liksom det er rart at det skal være noe ødelagt, med tanke på at jeg har prøvd 5 pcer nå. Men selvfølgelig, jeg kan jo bare ha hatt sykt uflaks

9423080[/snapback]

Prøvde du det jeg skrev i meldingen jeg postet akkurat samtidig som deg?

Lenke til kommentar

Kansje har du øresus, eller føler du har det når du 'forsøker' og legge merke til det.

Hvis du har kjøpt 5 maskiner, og du syntes alle har samme problem med pipelyd. Så er det nok sannsynligvis deg, og ikke de 5 helt nye maskinene.

For oddsa er ganske høye for at det skal ha skjedd.

Lenke til kommentar
Kansje har du øresus, eller føler du har det når du 'forsøker' og legge merke til det.

Hvis du har kjøpt 5 maskiner, og du syntes alle har samme problem med pipelyd. Så er det nok sannsynligvis deg, og ikke de 5 helt nye maskinene.

For oddsa er ganske høye for at det skal ha skjedd.

9423179[/snapback]

Hehe, true :)

Jeg får vel bare venne meg til denne maskinen her da :p

Lenke til kommentar

Har/hadde samme problemet på min Zepto 6625. Har sjekket med to ulike headset og med ulike personer som lyttet på det for å luke vekk eventuel øresus. Har også testet den i forskjellige bygninger for å sjekke at det ikke var støy på strømnettet som var årsaken.

Som du forklarer var det en høyfrekvent lyd som var utrolig plagsom selv med musikk. Kunne høre variasjon i lyden når den jobbet, og hvis strømadapteren ble koblet fra ble lyden mer intens.

Netshop hevder at flere personer på serviceavdelingen har hørt etter lyden, men at ingen kan høre den. Den er nå på vei tilbake med Posten, så er spent på om lyden fortsatt er der.

Lenke til kommentar
Det kommer fra batteriet hos meg også :S

9423037[/snapback]

Var det en spøk eller har du et batteri fra Sony ? :D

Batterier burde ikke kunne lage lyd, og hvis det gjør, ville det ikke vært en

pipelyd. Mer en fizzelyd :p

9423068[/snapback]

Det kan være fra ladekretsene til batteriet. De har ofte en vekselretter, en transformator og en likeretter. Disse jobber på en bestemt frekvens og hensikten er å omforme batterispenniga til spenninger PCen kan bruke uten for mye tap. Vekselspenningskretsene kan avgi en høyfrekvent summelyd fordi de vibrerer i takt med strømmen som går gjennom de og dermed magnetfeltet som omgir de.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...