Gå til innhold

Hvilken utdanning burde jeg ta?

Eragon

Anbefalte innlegg

Går nå andre året IKT-servicefag på drømtorp.

Tenke jeg skulle få meg en jobb innen for dette faget, ettersom det er det eneste jeg kan tenke på som jeg vil, men er ikke sikkert på hva innenfor faget. (noen kategorier?)

Burde jeg gå ut i lære etter dette året også ta påbyggning og studere videre etter læra eller burde jeg studere først. og hva studerer man eventuelt videre? (navn på studie?)

også hvordan oppnår jeg 2mx? i fjor tokk jeg 5timer praktisk matte, men har tenkt å ta 3eller5 timer teoretisk matte som privatis i år. big mistake av meg å ta P matte.

Endret av Ueland
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
Går nå andre året IKT-servicefag på drømtorp.

Tenke jeg skulle få meg en jobb innen for dette faget, ettersom det er det eneste jeg kan tenke på som jeg vil, men er ikke sikkert på hva innenfor faget. (noen kategorier?)

Burde jeg gå ut i lære etter dette året også ta påbyggning og studere videre etter læra eller burde jeg studere først. og hva studerer man eventuelt videre? (navn på studie?)

også hvordan oppnår jeg 2mx? i fjor tokk jeg 5timer praktisk matte, men har tenkt å ta 3eller5 timer teoretisk matte som privatis i år. big mistake av meg å ta P matte.

Det er sikkert 3-4 like trådet som dette bare på første siden, men jeg kan prøve å svare på noe allikavel.

Du bør ta læretiden. Du sitter igjen med mye mer etter 2 år med lære enn alt det som er mulig å lære på skolen. Praksis er alltid svært bra når du søker på jobber senere.

De fleste tar 2mx som privatist. Men du trenger både 3mx og 2fy om samt endel andre enkle fag om du skal starte ingeniørstudie. Skal du bare ta bachelor i informatikk e.l. så trenger du såvidt jeg vet bare 1mx og 1fy.

Har du en gang i fremtiden gjennomført praktisk læretid+ fagbrev, vil det være relativt lett for deg å komme inn på forkurs for ingeniør. Et studie som spesielt er laget for folk som kommer fra arbeidslivet, og trenger alle fag for å komme inn på et ingeniørstudium. Merk at om du skal ta forkurs så må du være _svært_ motivert, da det er enormt mye arbeid.

Lenke til kommentar

For å komme inn på et forkurs trenger man egentlig ikke noe praksis. Er flere av høyskolene som tar inn fra VK1 også, gikk selv fra VK1 Elektronikk til forkurs og går på datateknikk på NTNU. (De tre nærmeste hvor jeg bodde tok inn fra VK1 også, HiO (Oslo), HiØ (Sarpsborg) og HiG (Gjøvik))

Vil allikevel anbefale å ta læretida, med mindre du er helt sikker på at du vil bli ingeniør og du vet hva dette innebærer.

Med læretid bak deg har du noe å falle tilbake på hvis ingeniørutdannelse viser seg å ikke være noe for deg. På forkurset jeg gikk på falt forresten halvparten av før året var omme. Gikk fra 55 personer til 25-30 personer som gikk opp til eksamen.

Etter forkurset kan du ta omtrent hvilken som helst ingeniørutdanning, så det er ingen begrensninger hvis du er sikker på at ingeniør er tingen for deg.

Fra egen erfaring:

Forkurs hvis du er meget sikker på at du vil bli ingeniør, ellers virker påbygg som et mer sikkert valg.

Lenke til kommentar

Riktig det du sier, men på de mest populære forkursene så kommer man ikke inn uten fagbrev eller praksis.

Feks her i Bergen så var det rett opp under 500 søkere i år...

Den forkursklassen jeg gikk i (HiB) så var det bare en 5-6 som sluttet.

Skal du ta forkurs MÅ du være motivert. Det er nærmest non-stop studering, og det nytter ikke å komme til matematikkforelesning uten å ha gått igjennom materialet på forhånd. (gjelder fysikk og)

Siste 3 mnd av kurset satt jeg vel i gjennomsnitt i 50 timer uken med studiene. Melloom 40-45 timer avg. før dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...