Dahl Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 SanDisk har utviklet en flashbasert harddisk ment for bruk i rimelige PC-er. Enheten monteres direkte på hovedkortet. Les mer Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 (endret) Det går rette veien, men en slik løsning er ikke et særlig godt alternativ til konvensjonelle harddisker ytelsesmessig. De eneste SSD-diskene som yter betydelig bedre enn dagens harddisker er fra MTRON, men disse er fortsatt fryktelig dyre. Endret 4. september 2007 av Ar`Kritz Lenke til kommentar
Kjellrs Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Men så er det vel ikke ytelse eller kapasitet man er ute etter når man bruker disse. De er a) Stille b) Små c) Lette d) Bruker ekstremt lite strøm e) Tåler slag og støt Jeg tror fint det er et market for dette, selv om 1GB-2GB er for lite. Men 4-8GB tror jeg har et stor potensiale blant annet hos forretningsbrukere som flyr rundt med små Windows+Office PCer... Lenke til kommentar
haalo Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Dette er nok helt adekvat for moren min, og en god del andre. Synd de blir lurt av Elkjøp. Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Dette lover godt. Ser for meg hovedkort med integrert HD for OS'et, GPU, lyd og gigabit lan. Hiv den gamle pc'n i boden som filserver og man kan lime et knøttlite kabinett på baksiden av skjermen Denne lille 'nyvinningen' har større potensial enn kun billigpc'r. Lenke til kommentar
kilik Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 8 GB holder til en gammel versjon av Windows, evt. Linux, og standardprogrammer. Ser for meg 32-128 GB med samme teknologi i dyre, små laptoper. Er vel samme teknologi som brukes i $100-maskinen til One-Laptop-Per-Child (OLPC). Lenke til kommentar
Ravusy Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Passer fint til en Linux nettverksserver (Brannmur, router, folding@home ++smådilldall). Lenke til kommentar
johncl Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 8 GB er passe for en WinXP installasjon og diverse software. Bare man reduserer IE cache og skrur av virtuelt minne så er dette mer enn bra nok for mange. Med disse kan det jo hende vi nærmer oss instant-on systemer igjen al'a gode gamle Commodore 64. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 8GB kan fint brukes til dualboot med Linux og Microsofts beste hjemme-OS hittil: XP (kremt, det var min personlige mening for de som ikke tok den) Legg merke til at disse SSDene bruker USB som grensesnitt og er utformet slik at de skal passe i interne porter der man kan koble til ekstra USB-porter, f.eks i fronten av kabinettet. De vil dermed fungerer logisk sett som minnepinner bare at de er internt montert. 1GB minnepinner koster fra ca 100 kr og 8GB minnepinner koster fra ca 700 kr. Jeg tipper disse SSDene havner i det samme prisområdet. Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 en annen sak er at NAS blir enklere og enklere å få tak i. la oss si du har en NAS koblet til en router som også har wifi, fiks ferdig oppsett hvor de større filene er lagret på NAS mens du jobber på "terminalen". alternativt, stapp en usb-harddisk i en ledig port. selv palm foleo skal jo støtte den løsningen. hmm, lurer på om det er noe sånt som det her som håndterer den interne lagringen i foleo og asus sin eeepc... Lenke til kommentar
EvilDick Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Eller man kan kjøpe 4stk. 8GB sata SSD disker. Sette de i RAID 0, og få en drittkjapp 32GB støyfri/varmefri system disk. Og NAS til alt av lagring/backup. Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 sleng på en til å gå 16GB raid5 Lenke til kommentar
Olavxxx Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 litt "teit" den går på usb da og ikke kan plugges rett nedi sata-kontakt. hva er begrensningene til minnebrikke-typen her, vs. båndbredde på usb-portene? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Eller man kan kjøpe 4stk. 8GB sata SSD disker.Sette de i RAID 0, og få en drittkjapp 32GB støyfri/varmefri system disk. Og NAS til alt av lagring/backup. 9424088[/snapback] sleng på en til å gå 16GB raid5 9424133[/snapback] 5 SSDer er jo ganske ulogisk i og med at Raid5-kontrollere som regel har enten 4, 8 eller 16 porter, og de med 8 er vesentlig dyrere enn de med 4. Dessuten trenger man sjelden redundans på SSD. Jeg ville heller gått for 4 stk i Raid0 og latt roterende harddisker ta seg av redundansen (f.eks backup via Norton Ghost). Lenke til kommentar
johncl Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 litt "teit" den går på usb da og ikke kan plugges rett nedi sata-kontakt.hva er begrensningene til minnebrikke-typen her, vs. båndbredde på usb-portene? 9424594[/snapback] Slike har exsistert ganske lenge for PATA og det finnes et par for SATA også så vidt meg bekjent. De kalles Disk On Module (DOM) og kan fåes opp i 8 GB nå. Her er en god site for å se hva som finnes på SSD fronten: http://www.dvnation.com/nand-flash-ssd.html Lenke til kommentar
EvilDick Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 (endret) Her har du Apacer sin utgave. Med PATA interface. Tror ikke det er lenge før de kommer som SATA. Det var i allefall den infoen jeg fikk da jeg sjekka sist. Jeg ville ha 4 stk. i RAID 0 til benchmark maskinen min. De er ganske dyre. Mener jeg måtte ut med 5000,- + - for fire disker av 4GB.. Så jeg venter litt til. (Ca.30.000,- for 4 * 32GB) Endret 4. september 2007 av EvilDick Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 (endret) sleng på en til å gå 16GB raid5 9424133[/snapback] 5 SSDer er jo ganske ulogisk i og med at Raid5-kontrollere som regel har enten 4, 8 eller 16 porter, og de med 8 er vesentlig dyrere enn de med 4. 9424625[/snapback] rota jeg så fælt? tydligvis... Endret 4. september 2007 av hobgoblin Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 litt "teit" den går på usb da og ikke kan plugges rett nedi sata-kontakt.hva er begrensningene til minnebrikke-typen her, vs. båndbredde på usb-portene? 9424594[/snapback] gjetter meg til dem gjør det slik at dem kan spare. om en går rein usb så slipper en å lage plass for satakoblinger alt det som hører til. Lenke til kommentar
Zerd Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Men det er dumt mhp. ytelse. USB er ikke akkurat laget for ytelse, i forhold til SATA. Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 mulig det, men så kan usb håndtere alt mulig å en buss, mens sata er kun for lagring. og dette vil bli brukt i maskiner som ikke akkurat vil kjøre det nyeste av spill Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå