Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dårlig nærlys på Toyota Avensis

tommylor

Anbefalte innlegg

Hei

Har en Avensis Executive -06 med xenon på nærlyset. Nå når det mørkner ute, synes jeg at lyset er dårlig. Har kanskje lys en 20-30 meter foran bilen. Dette er mye dårligere en andre biler jeg har prøvd og kan sammenligne med. Noen som vet hvor langt lyset skal nå?? og andre som har samme problem??

Tommy

Hei.

Har en avensis executive 04 mod med akurat samme problemet.Lyser maks 20 meter å veldig svakt lys.Når det er våt vei og mørkt,må eg ha på grøftelysa for å sjå veien.Dei lyser mykje bedre en exenonlysa. På merkeverksted sa dei at ej måtte bytte begge lyktene å pærene. (25 000.-). Skal kjøpe nye pærer på 6000k å justere opp lysa.Får håpe det blir bedre då.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du kjøpe nye pærer så kjøp Philips Bluevision xenonlampe disse gir et veldig godt lys, en annen ting du kan få gjort er å få forandert grunnjusteringen på xenonlysene slik at de lyser lengre frem, toyota har justert dem lengre ned en nødvendlig.

Endret av Rebel-Rider
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Hei ! Jeg har også en avensis 2004 med elendige Xenon lys. Min forhandler ( danmark) sier at begge front lyktene må byttes. Man sier at levetiden er så kort pga kjørelys bruk...

Hva erfaringer har dere andre gjort , ? noen prøvd å bytte pærer ?

Hva er egentlig feilen ? noen som vet

Lenke til kommentar

Takk Rebel-Rider :)

Mange som sier at lysa på biler med xenon originalt justeres for hver

minste ujevnhet eller hump, noe jeg ikke opplever, pluss at jeg

ikke kan tenke meg at motorene til lyktene er laget for å bevege seg så fort..

Kommer til å vise disse tråden din (F.A.Q.) når de begynner igjen :)

Ser også at en del får skikkelig lilla lys i ene lykta, er det pga.

at pæra er på vei til å gå, eller noe i den duren?

Lenke til kommentar
Generelt sett kan man vel si at Volvo sine xenonlys er noe dritt og blender mye, mens de fleste andre er greie, og mye bedre å møte på enn halogenlys.

Selv har jeg nå Volvo med originale Bi-Xenon lys, og jeg har ikke møtt noen som har irritert seg over mine lys, ennå er de juster litt over det de skal være. Og det er rett og slett kanon lys på den bilen.

Og i elektronikken er det lagt inn sperre for at lysene ikke skal leke jojo under kjøring, de må gå en viss tid før lysene justerer seg, og en hump varer ikke over 1 sekund som regel.

Så ser ikke hvordan du baserere dette på.

Xenon er en velsignelse til biler. At noen velger halogen idag er for meg egentlig ganske uforståelig. Men kvalitetsforskjeller vil det jo finnes uansett.

Særlig når lysene ikke er av Bi-xenon

Endret av Stig-Arne
Lenke til kommentar

Noen som vet hvor man kan kjøpe nye frontlykter ? Hos Toyota er de svindyre.

Feil på HID lysene burde vært dekket av garrantien, men dengang ei, kun 3 år ferdig med den saken.

Dette er meget DÅRLIG fra Toyota sin side..

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt min bil i Danmark og dermed er reklamsjon retten 2 år fra kjøpsdato. Hadde bilen vært kjøpt i Norge hadde dette vært en klar sak for forbruker rådet.

Det som jeg synes er dårlig er toyota invilger 5 år på vanlige lys med fukt inntrening, men lyskaster med reflektor feil omfattes ikke av denne.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Trekker fram denne tråden igjen, i håp om ett kjapt svar. Jeg har nettopp handlet en Avensis 04 executive. Som nevnt i tråden her tidligere har folk "klaget" på dårlig lys i xenon kjørelysene, hvilket jeg opplever på min bil også. Bilen er kjøpt med garanti fra forhandler, og jeg lurer på om dette faller innenfor garantien, og hva bør endres for at lyset skal forbedres? Vil anslå at lysene maks lyser 30m ved mørk og våt veg. På forhånd takk.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Trekker fram denne tråden igjen, i håp om ett kjapt svar. Jeg har nettopp handlet en Avensis 04 executive. Som nevnt i tråden her tidligere har folk "klaget" på dårlig lys i xenon kjørelysene, hvilket jeg opplever på min bil også. Bilen er kjøpt med garanti fra forhandler, og jeg lurer på om dette faller innenfor garantien, og hva bør endres for at lyset skal forbedres? Vil anslå at lysene maks lyser 30m ved mørk og våt veg. På forhånd takk.

Gammel tråd, men jeg svarer likevel.

Dersom du har garanti fra forhandler så vil du få dekket dette.

Lykter må byttes.

Nye lykter får du kun fra Toyota.

Begge sider koster ca 19500kr. Så kommer montering i tillegg.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Siden denne tråden var aktiv har Toyota utvidet garantien sin til 5 år/160 000km, bare så du vet det. Før var garantien på 3 år, og de resterende to årene ville da være å krangle seg frem til om reklamasjonsretten gjelder eller ikke.

Lenke til kommentar

Bilen er bestilt den. Om Toyota er verdens mest pålitelige merke skal jeg ikke uttale meg om, men det jeg vet er at support og salgsnett til Toyota i Norge er bra. Og når jeg fikk 17000,- høyere innbyttepris på gamlebilen i forhold til de andre plassene jeg forespurte så er jeg vel bra fornøyd.

Lenke til kommentar

Xenon på toyota skal være like bra som vilken som helst annen bil med xenon,men jeg må bare spørre er fargekontrasten hvit eller har den et lite snev av lilla/rødt skjær i fargen,da er pærene defekt.. er lysstyrken svak er styreboksene som står på lyktene defekt så de må byttes.. mot at det ikke er ett unormalt spenningstap i kretsen for da kan pærene få en rar farge når de lyser .Det er byttet noen slike lykter på garanti,men det er ikke ett vanlig problem på en Toyota . Alle bilmerker med xenon bytter en og annen lykt pga feil i elektonikkboksen... så lenge ikke boksen kan byttes for seg selv da...

Endret av rstekniker
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...