tommylor Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Hei Har en Avensis Executive -06 med xenon på nærlyset. Nå når det mørkner ute, synes jeg at lyset er dårlig. Har kanskje lys en 20-30 meter foran bilen. Dette er mye dårligere en andre biler jeg har prøvd og kan sammenligne med. Noen som vet hvor langt lyset skal nå?? og andre som har samme problem?? Tommy Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Sjekk om lysjusteringa er korrekt. Om du har automatisk nivåregulering, noe du ganske sikkert har, så kan det være noe galt med sensorene i demperne e.l. Da justeres lyset ditt feil, og det er jo ikke bra. Lenke til kommentar
satanjapan Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Har prøvd en Nissan Primera med Xenon lys og synes lysene på den er dårligere en mine vanlige halogen lys. virker som Xenonlys fra fabrikk er stilt mye mer ned mot bakken enn det egentlig trenger for å være sikker på at det ikke blender. Lenke til kommentar
otis Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Det er automatisk høydeustering av lys på alle biler med xenon originalt montert. Har du muligheten å sammenligne lyskjeglen med en annen Avensis da? Lenke til kommentar
satanjapan Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Kan jo være at den sensorer er gåen, da stiller lysene seg automatisk ned mot bakken når nivå sensoren ikke fungerer. Lenke til kommentar
tunam85 Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Originale pleier å være 4000k,kan ikke si at de lyser så mye.Bytt til 6000k som er best for det menneskelige øyne. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 (endret) ca. 60m er vel normalt. 30m er nesten tåkelys, og er ulovlig kort. Xenon-HID skal lyse lengre enn halogenlys pga autojuseringen som kan optimalisere lengden mer uten å blende. Autojusteringen er ikke en erstatning til den manuelle justeringen. Lysene må likevel statisk justeres, så det er mulig de statisk er justert for langt ned, slik at autojusteringen justerer innen feil område. Originale pleier å være 4000k,kan ikke si at de lyser så mye.Bytt til 6000k som er best for det menneskelige øyne. Jepp.. 6000K lyser mer enn 4000K? - 4000K er ca. fargen på månelys, mens 6000K er langt over på blåfargen fra fargen på dagslys. Vil nå påstå at 4000K er mer hvitt enn 6000K. Endret 4. september 2007 av jonepet Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Har skrevet en guide som heter F.A.Q lykter, lys og regler, står det meste du måtte ønske å vite (også om xenon lys). Når det gjeller automatisk nivårehulering så er den lite verdt om grunninstillingen er feil, nærlysene skal i følge reglene lyse minst 40m forran bilen så foreslår at du får justert lysene dine. At høyere Kelvin verdier = mer lys er feil, noe jeg har forklart i den overnevnte guiden. Lenke til kommentar
Exposure Skrevet 13. september 2007 Del Skrevet 13. september 2007 Hei Har en Avensis Executive -06 med xenon på nærlyset. Nå når det mørkner ute, synes jeg at lyset er dårlig. Har kanskje lys en 20-30 meter foran bilen. Dette er mye dårligere en andre biler jeg har prøvd og kan sammenligne med. Noen som vet hvor langt lyset skal nå?? og andre som har samme problem?? Tommy 9422716[/snapback] Jeg har en 2004 Avensis Executive med Xenon på nærlys. Opplever akkurat det samme som du. Har laga en tråd om det på et annet forum. Ikke så mye hjelp å få der. Var innom Toyota- forhandler idag, men de hadde ikke mye erfaring med xenon. De måtte ta inn bilen for å undersøke. Gidder ikke gjøre det før jeg skal på service... Si ifra hvis du finner ut hva som er feil! Ex Lenke til kommentar
Ditech Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 Takk og pris for at lysa deres er slik. Det er nemlig slitsomt når de vipper opp i trynet på møtende biler hele tiden, som mange gjør. Syns du det lyser dårlig, så skru på fjernlys når når muligheten byr seg! Lenke til kommentar
tunam85 Skrevet 15. september 2007 Del Skrevet 15. september 2007 Ditech,(nyere)biler med original xenon har høydejustering så du behøver ikke å bekymre deg.Derimot biler uten original xenon,det er da du kan sutre. Lenke til kommentar
Ditech Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 Ditech,(nyere)biler med original xenon har høydejustering så du behøver ikke å bekymre deg.Derimot biler uten original xenon,det er da du kan sutre. 9498492[/snapback] Poenget er at den høydejusteringen på originale xenon ikke fungerer som den burde, den vipper lysene opp og ned i ett kjør, når veien er dårlig. Og det er den stort sett i Norge, så vi får blinkende lys hele tiden. Noen har høydejustering som fungerer, men de fleste har den dårlige typen som plager alle andre når det er mørkt. Oppfordrer alle til å sette på fjernlyset når de møter slike plagsomme nærlys. Får de nok fjernlys i trynet, så må de etterhvert skjønne poenget. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 Oppfordrer alle til å sette på fjernlyset når de møter slike plagsomme nærlys. Får de nok fjernlys i trynet, så må de etterhvert skjønne poenget. 9505566[/snapback] Og da skal det liksom vedkommende tenke, "ah han i den andre bilen liker ikke at jeg har xenonlys så kanrsje jeg burde kjøpe meg noe annet i stede?" beklager greier ikke å se noen fornuft i forslaget ditt, er bare trafikkfarlig og irriterende. Høydejusteringen skjer ikke konstant når du kjører, så kjører du over en hump med en bil med xenonlys så skjer det absolutt ingenting med justeringen av lysene, så xenonlys påvirkes like mye av humper som halogenlykter gjør. Høydejusteringen er der for å kompensere for varierende last og vektfordeling, ikke for humper og ugjevnheter i veien. 1 Lenke til kommentar
gxi Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 Det er feil. Alt som får akslingene bak eller framme til å bevege seg oppover eller nedover i forhold til chassis får høydejusteringen til å slå inn. Karakteristikken for hva som trigger justeringen varierer selvsagt fra bil til bil. Dvs. at humper også vil påvirke høydejusteringen. Det man ser som blending i øyeblikk er forøvrig humpene som gjør pga. små "bakketopper" som gjør at når lysene skal lyse bortover veien, så lyser de i praksis rett fram (sterkt overdrevet) fordi sensorene ikke kan se hvorvidt forhjulene står på en "bakketopp", ikke justeringen, og problemet er større på dårlige halogenlys med ulovlige pærer. Generelt sett kan man vel si at Volvo sine xenonlys er noe dritt og blender mye, mens de fleste andre er greie, og mye bedre å møte på enn halogenlys. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 Og til stadighet driver folk å kaster ut påstander uten å presentere et eneste fnugg av bevis for de de sier. Karnsje vi skal spe på med litt fakta (fløte) i denne diskusjonen (suppa)?. Automatic headlamp leveling systems The automatic headlamp leveling systems developed by Hella adjust the angle of inclination of the headlamps to the angle of the body without the driver’s assistance. We differentiate between two systems. The static headlamp leveling system corrects the inclination resulting from changes in the load condition. The dynamic headlamp leveling system reacts to changes in the inclination resulting from braking and acceleration maneuvers. Technical Information - Electronics, Lighting electronics Technical Information - Light, Head lamps Kotio som produserer lykter for bla Toyota har gjort en studie der bla automatisk nivåregulering blir tatt opp, det er en intressant graf på side 21 og 27 som viser sammenhengen mellom vekt og hvordan dette påvirker justeringen av lyktene under kjøring. Good headlamp - Engineer or driver`s perspective? Lenke til kommentar
Exposure Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Hei Har en Avensis Executive -06 med xenon på nærlyset. Nå når det mørkner ute, synes jeg at lyset er dårlig. Har kanskje lys en 20-30 meter foran bilen. Dette er mye dårligere en andre biler jeg har prøvd og kan sammenligne med. Noen som vet hvor langt lyset skal nå?? og andre som har samme problem?? Tommy 9422716[/snapback] Du har vel garanti på bilen. Kan du ikke reise innom en forhandler og spørre om det skal være slik? Be de sette inn en ny pære OSRAM / Philips DS2 i ene lampa, og se om den lyser bedre enn den andre. Kan jo være at Toyota monterer i billige jallapærer fra fabrikk. Xenon koster ganske mange tusen ekstra, og da skal det fungere 100 % også. IMO. Ex. Lenke til kommentar
tommylor Skrevet 28. september 2007 Forfatter Del Skrevet 28. september 2007 Da har bilen vært på verksted. De sier at lyset var riktig innstillt. Jeg fortalte dem at det hørtes merkelig ut. Min gamle Skoda med halogen lyste bedre. Nå skal jeg måle opp lengden på lyset, og så får vi se hva vi skal gjøre...... Tommy Lenke til kommentar
tunam85 Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 Skaff deg 6000k pærer,skal vedde på at det blir bedre. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 Skaff deg 6000k pærer,skal vedde på at det blir bedre. 9592672[/snapback] Og du begrunner det med? sats heller på Philips D2S/D2R BlueVision, disse er på 5000K og gir veldig fint hvitt lys. Lenke til kommentar
Reppemarkus Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 Det er feil. Alt som får akslingene bak eller framme til å bevege seg oppover eller nedover i forhold til chassis får høydejusteringen til å slå inn. Karakteristikken for hva som trigger justeringen varierer selvsagt fra bil til bil. Dvs. at humper også vil påvirke høydejusteringen. Det man ser som blending i øyeblikk er forøvrig humpene som gjør pga. små "bakketopper" som gjør at når lysene skal lyse bortover veien, så lyser de i praksis rett fram (sterkt overdrevet) fordi sensorene ikke kan se hvorvidt forhjulene står på en "bakketopp", ikke justeringen, og problemet er større på dårlige halogenlys med ulovlige pærer. Generelt sett kan man vel si at Volvo sine xenonlys er noe dritt og blender mye, mens de fleste andre er greie, og mye bedre å møte på enn halogenlys. Jeg har lest i instruksjons boken til en mondeo at justeringen foregår kun ved vekt/vektfordeling i bilen, og at veien har ikke noen inn virkning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå