Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

bensin vs diesel


DaJev

Anbefalte innlegg

Sort røyk betyr som regel 3 ting: enten for mye diesel, for lite luft eller dårlig forstøving av drivstoffet. Har selv en pre-commonrail dieselmotor med mekanisk pumpe og har enda til overs å se den lage svartrøyk. Dieselen selvantenner under et mye lavere trykk en de bensin gjør bare for å ha det sagt, men å sette fyr på den med flamme eller gnist funker som sagt dårlig, dieselen må være skikkelig varm om du skal sette fyr på den med konvensjonelle metoder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bensin er jo ekstremt eksplosivt iforhold til diesel, diesel skal det mye til for å få fyr på.. diesel funker pga kompen i motoren som antenner den

9447774[/snapback]

Er du sikker på dette? Det er forøvrig korrekt at dieselen ikke eksploderer slik bensinen gjør, men jeg mener at diesel faktisk har lavere bankefasthet enn bensin. :hmm:

 

Grunnen til at dieselen ikke antennes før toppen på kompresjonspunktet er fordi dieselmotoren nettopp ikke komprimerer dieselen. Den blir sprøytet inn akkurat når den skal tennes, og da tennes den øyeblikkelig. På lik linje med en at en bensinmotor timer tenningen må dieselmotoren time dieselinnsprøytningen. Dette varierer da riktignok litt fra motor til motor, men poenget er altså at tenningsbank ikke oppstår i en dieselmotor, fordi det ikke eksisterer noe drivstoff som kan antennes før det skal smelle.

 

Direkteinnsprøytede bensinmotorer finnes det lite av på markedet, men med litt utvikling på dette området mener da jeg at man kunne fått bensinmotoren opp mot samme nivå på forbruk som dieselmotoren, men fortsatt beholdt bensinmotorens fordeler.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar
Direkteinnsprøytede bensinmotorer finnes det lite av på markedet,

9448594[/snapback]

 

VAG satser for fullt på direktreinnsprut(FSI,TFSI osv) Er vel kun de minste motorene i polo 1,2, 1,4 og 1,6l 102hk i golf som ikke har det nå. Mitsubitshi har også hatt det i endel år nå.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Mitsubishi har jo satset endel ja, og har jo hatt lite diesel oppover tiden.

 

Vi har en Mitsu. Space Wagon med 2.4L GDI motor her. Den er det faktisk vanskelig å presse under 0.7L/mil selv på langkjøring. Synes egentlig det er litt rart, men kan vel sies å ha en sammenheng med at bilen er stor, høy og har mye luftmotstand. Skulle nesten tro det skulle være mulig å få mer enn 150 hester ut av den motoren, samt få ned drivstofforbruket. Noe mer utvikling kunne nok trengtes her, men det virker nesten som at all utvikling skjer innen diesel.

Lenke til kommentar
Er du sikker på dette? Det er forøvrig korrekt at dieselen ikke eksploderer slik bensinen gjør, men jeg mener at diesel faktisk har lavere bankefasthet enn bensin.  :hmm:

9448594[/snapback]

 

Joda det er helt korrtekt, bankefastheten på diesel er en god del lavere en for bensin.

 

Grunnen til at dieselen ikke antennes før toppen på kompresjonspunktet er fordi dieselmotoren nettopp ikke komprimerer dieselen. Den blir sprøytet inn akkurat når den skal tennes, og da tennes den øyeblikkelig. På lik linje med en at en bensinmotor timer tenningen må dieselmotoren time dieselinnsprøytningen. Dette varierer da riktignok litt fra motor til motor, men poenget er altså at tenningsbank ikke oppstår i en dieselmotor, fordi det ikke eksisterer noe drivstoff som kan antennes før det skal smelle.

9448594[/snapback]

 

Nå er ikke dette riktig, diesel er et saktebrennende drivstoff så hadde det blitt sprøytet inn akkurat på TDC så ville det blitt masse uforbrent diesel. Dieselen blir faktisk sprøytet inn flere grader før TDC (varierer etter turtall) og får hjelp av trykk men primært varme for å få en mest mulig komplett forbrenning, det heter jo faktisk compression ignition engine.

 

 

Direkteinnsprøytede bensinmotorer finnes det lite av på markedet, men med litt utvikling på dette området mener da jeg at man kunne fått bensinmotoren opp mot samme nivå på forbruk som dieselmotoren, men fortsatt beholdt bensinmotorens fordeler.

9448594[/snapback]

 

Hvist du leter litt så kan du finne litt av hvert, Mitsubushi har hatt GDI siden 1996 Avensis har kunnet fås med en D4 motor (ikke diesel for de heter directinjected 4cyl Diesel derav navnent D4D) siden 2000, VW kom på banen i 2001 med FSI. Ikke et rikelig utvalg av direkteinsprøytede bensinmotorer akkurat men de er der.

Lenke til kommentar

Mutteren har kjørt turbodiesel i over 10 år, og erfaringene mine med det, er bare positivt..

 

Bensin har feks bedre toppfart og aks, men og si at diesel drar dårlig i høye hastigheter er helt feil.

 

Har hatt 1,9 TDI 90 hk (Octavia), 1,9 TDI 110 hk (Octavia stv) og TDI 1,9 130 hk (Superb) som vi har nå..

Har feks kjørt ned til Italia og gjennom tyskland hvor vi testet hva motorene var gode for.. 90 hk gikk fortere opp i 200 km/t fremfor 110 hk pga større vekt på bilen.

Men 1,9 TDI 130 hk motoren drar som et uvær oppover når turboen starter og jobbe.. 5. gir i 100 km/t og bånn gass, kunne gått fortere opp til 130, men fra 130 og oppover økte vi hastigheten opp til 200 km/t utrolig lett, diesel motoren vi har nå er genial

 

Når det kom til drivstoff-bruk, så har det vært 90 hk som brukte mest og 110 hk som brukte vesentlig mindre, og derretter 130 hk som ble endra mindre igjen..

 

Dette har vel noe med teknologien på motorene og si også, men skal jeg kjøpe en bil idag blir det diesel, ikke fremfor billigre, men for at det går så bra.

 

:thumbup: Diesel :thumbup:

Lenke til kommentar

At dagens bensinmotorer med samme antall hestekrefter som dagens dieselmotorer skal være sprekere, er jeg litt i tvil om stemmer alltid. Etter å ha kjørt den nye Qashqaien vår litt, tviler jeg på at den er treigere enn f.eks. en CR-V med 150 hk Vtec. Jeg trur heller den er ørlite grann kjappere. Når det kommer til dreiemoment veit man jo hvem som eier hvem..

 

Dieselmotoren drar jo godt hele veien fra 2000 - 5-5500 rpm, mens med bensinmotorene har man jo turtallsjaginga.

 

Hadde jeg kjøpt meg nybil i dag, hadde jeg nok gått for diesel.

Lenke til kommentar
At dagens bensinmotorer med samme antall hestekrefter som dagens dieselmotorer skal være sprekere, er jeg litt i tvil om stemmer alltid. Etter å ha kjørt den nye Qashqaien vår litt, tviler jeg på at den er treigere enn f.eks. en CR-V med 150 hk Vtec. Jeg trur heller den er ørlite grann kjappere. Når det kommer til dreiemoment veit man jo hvem som eier hvem..

Dieselmotoren drar jo godt hele veien fra 2000 - 5-5500 rpm, mens med bensinmotorene har man jo turtallsjaginga.

Hadde jeg kjøpt meg nybil i dag, hadde jeg nok gått for diesel

9461131[/snapback]

 

Når du først skal sette en bensin og diesel motor opp mot hverandre, gjør det med to motorer med turbo og ikke en turbodiesel og en bensin uten turbo. En bensin motor med en turbo som gir bra med ladetrykk på lave turtall drar ganske så bra.

Endret av trra
Lenke til kommentar
Når du først skal sette en bensin og diesel motor opp mot hverandre, gjør det med to motorer med turbo og ikke en turbodiesel og en bensin uten turbo. En bensin motor med en turbo som gir bra med ladetrykk på lave turtall drar ganske så bra.

9466110[/snapback]

 

 

 

Ikke for å kverulere, men for å være interressert:

 

Er en bensin motor med bra med ladetrykk ikke en god del dyrere enn en dieselmotor med bra med ladetrykk?

 

Skal man sammenligne må man også se på pris, drivstofforbruk, drivstoffpris etc etc...

 

Nytter ikke å sammenligne en Lada turbodiesel med en ferrari med turbo..... (Hvis de har det ;))

Endret av Jotun
Lenke til kommentar
Når du først skal sette en bensin og diesel motor opp mot hverandre, gjør det med to motorer med turbo og ikke en turbodiesel og en bensin uten turbo. En bensin motor med en turbo som gir bra med ladetrykk på lave turtall drar ganske så bra.

9466110[/snapback]

 

 

 

Ikke for å kverulere, men for å være interressert:

 

Er en bensin motor med bra med ladetrykk ikke en god del dyrere enn en dieselmotor med bra med ladetrykk?

 

Skal man sammenligne må man også se på pris, drivstofforbruk, drivstoffpris etc etc...

 

Nytter ikke å sammenligne en Lada turbodiesel med en ferrari med turbo..... (Hvis de har det ;))

9466415[/snapback]

Enig her. Nå er jo ikke diesel med turbo det samme som bensin med turbo. Konstruksjonen i en turbodieselmotor er jo ikke akkurat det samme som med en bensinmotor med turbo. Som sagt så blir jo turbobensin mye dyrere, har mye høyere forbruk, og muligens også en god del dyrere å forsikre.

Lenke til kommentar
Enig her. Nå er jo ikke diesel med turbo det samme som bensin med turbo. Konstruksjonen i en turbodieselmotor er jo ikke akkurat det samme som med en bensinmotor med turbo. Som sagt så blir jo turbobensin mye dyrere, har mye høyere forbruk, og muligens også en god del dyrere å forsikre.

9466479[/snapback]

Begrunnelse på disse påstandene takk!

 

Kan nok tenkes at en 2L turbobensin med direkteinnsprøytning, skikkelig software og masse ventiler ville eid tilsvarende dieselmotor på de fleste punkter. Forskjellen i kontruksjonen er minimal.. eneste vesentlige forskjellen er jo tennpluggene.

 

Tenk fordelene fra turboen, fordelene fra bensinmotoren, fordelene direkteinnsprøtning gir, osv.. :love: .. og det ekstreme lave forbruket sansynligvis.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar
Ikke for å kverulere, men for å være interressert:

 

Er en bensin motor med bra med ladetrykk ikke en god del dyrere enn en dieselmotor med bra med ladetrykk?

 

9466415[/snapback]

Enig her. Nå er jo ikke diesel med turbo det samme som bensin med turbo. Konstruksjonen i en turbodieselmotor er jo ikke akkurat det samme som med en bensinmotor med turbo. Som sagt så blir jo turbobensin mye dyrere, har mye høyere forbruk, og muligens også en god del dyrere å forsikre.

9466479[/snapback]

 

Da vil jeg gjerne ha en beskrivelse på hva du\dere mener er forskjellig på disse to. Gi meg gjerne en pris på en dieselpumpa kontra bensinpumpe også. kjekt å vite hvis den går istykker. Skal dere først blande inn økonomi kan dere også ta med prisene på delene.

 

Vag sin 1,4tsi med kompressor og turbo bruker 0,72 l\mila og har 170hk, så kjempehøyt forbruk er å ta hardt i.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Den 1,4 tsi motoren du snakker om er en helt vanlig billig masseprodusert motor som vag putter i alle bilene sine?

 

 

Begynne å dra inn en motor med både kompressor og turbo blir jo latterlig!

 

 

 

 

Samma igrunn! Eg er sjeleglad for at eg valgte diesel denne gang! Skulle eg hatt noe tilsvarende innen bensinmotor så måtte eg betalt meget mye mer penger! Og eg tviler sterkt på at eg får noe større utgifter på reparasjon på denne enn om eg hadde valgt en turbo bensin motor! Så eg melde meg ut!

Endret av Jotun
Lenke til kommentar
Vag sin 1,4tsi med kompressor og turbo bruker 0,72 l\mila og har 170hk, så kjempehøyt forbruk er å ta hardt i.

9467235[/snapback]

0.72 l/mila på landevei eller hva? Kontra en 2 turbodiesel på 150 hk og større dreiemoment er drivstofforbruket noe høyere hvis det er snakk om landevei. En turbodieselmotor med samme volum bruker mye mindre, selv om den ikke er like sprek, men da sikkert flere titusener billigere...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...