8483838383 Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 (endret) Nå har jeg ikke kjørt en nyere turbodiesel, men jeg har likevel mine grunner til at jeg aldri skal kjøpe diesel. De høres ut som traktorer. De stinker. De spyr ut svart røyk som gir lokal forrurensing. Turtallet og effektkurven. 9428729[/snapback] Hele bunnen av argumentasjonen din faller jo ut i første settningen. Mange av de nye dieselmotorene er veldig stille og har et utrolig bredt register, svartrøyk er også noe en skjelden ser på nye dieselbiler, spesielt de med partikkelfilter. 9428805[/snapback] Jeg liker bensinlyd (i enkelte motorkonstruksjoner), jeg liker ikke diesellyd. Uansett hvor stille den er, er lyden stygg. Bredt register: Ja, variert register Nei. Jeg liker at det er litt eksplosiv effekt på høyere turtall. Jeg har enda tilgode å se en dieselbil som ikke spyr ut svart røyk. Partikkelfilteret er nok en grunn til å styre unna dieselen. Det er direkte brannfarlig. Endret 4. september 2007 av Yngvejos Lenke til kommentar
TheHead Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 (endret) Hvor har du det fra at partikkelfiltre er brannfarlig? Endret 4. september 2007 av TheHead Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Partikkelfilteret blir veldig varmt, og det kan forrårsake brann om du parkerer på feil underlag. Feks tørt gress. Fant ikke linken, men jeg leste en tråd om det på et eller annet forum hvor folk fortalte sine erfaringer med partikkelfilter og temperatur. Var blandt annet et bilde som viste at asfalten hadde smeltet under utblåset. Lenke til kommentar
olhartvig Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Nå har jeg ikke kjørt en nyere turbodiesel, men jeg har likevel mine grunner til at jeg aldri skal kjøpe diesel. De høres ut som traktorer. De stinker. De spyr ut svart røyk som gir lokal forrurensing. Turtallet og effektkurven. 9428729[/snapback] Hele bunnen av argumentasjonen din faller jo ut i første settningen. Mange av de nye dieselmotorene er veldig stille og har et utrolig bredt register, svartrøyk er også noe en skjelden ser på nye dieselbiler, spesielt de med partikkelfilter. 9428805[/snapback] Selvom det er god lydisolering inne i nye biler, bråker fortsatt diesel biler som en traktor utenfra. Ikke gøy å kjøre med åpne vinduer da :!: hehe Uansett bil bråker diesel mer enn en tilsvarende bensin bil.. Selv på de nyeste diesel bilene kommer det "svart røyk" ved stort gasspådrag, selvom det ikke er der hele tiden som på de gamle diesel bilene. Eneste muligheten for at en dieselmotor har det brede registeret du snakker om er ved hjelp av en turbo, noe mange vil kalle juks. Diesel har sine fordeler, men de er ikke like fleksible som en bensinmotor. Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Turbo er juks? En imponerende argumentasjon du fremlegger her. Folk i nye biler kjører ikke med vinduene åpne. Det er det bare rånere som gjør. Nye biler har nemlig klimaanlegg, så vinduer holdes stengt. Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Yngvejos: Tror du på dette selv? Eller er det bare noe du skriver fordi du ikke liker dieselmotorlyd? Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 (endret) Yngvejos: Hva var det du sa igjen?... "Nå har jeg ikke kjørt en nyere turbodiesel" Tror nesten du bør kjøre en ny dieselbil før du kommer med slike kommentarer, å komme med gamle fordommer fra 1970 å forvente at folk i 2007 skal svelge det helt blir bare dumt. Det er flere dieselmotorer som er meget stillegående, Toyota sin 2.2 DCAT motor og Aud sin nye 3.0TDI som er å finne i flere av deres modeller. Da snakker vi ikke om lydisolasjon og andre triks, de er faktisk stillegående. DinSide: Toyota Avensis 2.2 D-4D DinSide: Audi A5 3.0 TDI En bruker på diskusjon.no testet Audi A5 3.0 TDI ganske nylig og la den ut på youtube, om du spoler 2min frem i videoen så kan du selv se at det verken er sortrøyk eller masse bråk. Endret 4. september 2007 av Rebel-Rider Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Jeg var og titta på autoslalom i haugesund for litt siden, og min brors BMW320D lagde mindre lyd enn de andre 320i som kjørte på banen. Faktisk så var det så lite lyd, at det nesten var kjedelig(bilen bare seig rundt banen med et og annet hvin fra hjulene i svingene). Lenke til kommentar
gxi Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Partikkelfilteret blir veldig varmt, og det kan forrårsake brann om du parkerer på feil underlag. Feks tørt gress. 9428983[/snapback] Det er ikke anbefalt uansett å parkere på tørt gress. En bensinmotor og endel eldre dieselmotorer har katalysatoren, som fungerer på veldig lik linje med en del partikkelfiltre, som blir veldig varm under drift fordi det er nettopp da den fungerer. Tørt gress kan fort antenne med den temperaturen den holder, fordi det er jo nettopp meningen at den skal være så varm at eksosen som kommer igjennom brenner "litt ekstra". Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 (endret) Nå har jeg ikke kjørt en nyere turbodiesel, men jeg har likevel mine grunner til at jeg aldri skal kjøpe diesel. De høres ut som traktorer. De stinker. De spyr ut svart røyk som gir lokal forrurensing. Turtallet og effektkurven. 9428729[/snapback] Hahaha :!: Vel, vi har nå endelig fått vår Qashqai 2.0 cdi med 150 HK og 320 Nm (til sammenlikning har 2.0 bensin 146(?) HK og 176 Nm). På tomgang er den veldig stille. Under kjøring er den også veldig stille. Fiestaen vi har (1.4 l, 80 HK) og Primeraen vi bytta ut (1.8 l, 118 HK) bråker mer.. Med bensinmotorer har man turtallsjaginga og man blir dermed også nødt til å gire mer, på grunn av at effekttoppen ligger på høye turtall, og at dreiemomentet er vesentlig dårligere enn på tilsvarende dieselmotorer (med turbo). Endret 4. september 2007 av >Jonas< Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Er det noen som er uenig i at bensin har større potensial for mere hk og nm pga mere energi og eksplosivt? Og at pga diesel har mange nm og hester for tiden kun er for turbo og injection på meget høyt trykk. Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 (endret) For andre gang. Jeg liker motorlyd, men jeg synes ikke dieselen har fin lyd. Den kan være så stillegående den bare vil, jeg liker det ikke. Lå bak en e39 525td her om dagen. Når den gav på, kom det støvsugerlyd og svart røyk. Dette er ikke det jeg forbinder med bil. En bensin med 6-12 sylindere er musikk i mine ører. Dieselklapring annser jeg som støy. Lyden er halve opplevelsen, og dermed mister man halve opplevelsen med dieselbil. Rebel rider: Jeg kom med de meningene jeg har hatt muligheten til å gjøre meg opp en mening om, uten å ha kjørt en nyere diesel. Selv om jeg prøver en ny diesel, vil den fortsatt ha stygg lyd, ryke svart og ha lavt turtall. Og om noen lurte, så er dette min subjektive mening, ikke en fasit for hva andre skal synes om diesel. Endret 5. september 2007 av Yngvejos Lenke til kommentar
Explorer Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Angående innhold av energi: Diesel fuel has a higher energy density than gasoline. On average, 1 gallon (3.8 L) of diesel fuel contains approximately 155x106 joules (147,000 BTU), while 1 gallon of gasoline contains 132x106 joules (125,000 BTU). This, combined with the improved efficiency of diesel engines, explains why diesel engines get better mileage than equivalent gasoline engines. Kilde Og ja, min neste bil blir en TDI. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 For de som lurer på energiinholdet i diesel vs. bensin, så: Diesel: 10.72kW/h pr. liter Bensin: 9,7kW/h pr. liter Etanol: 6,53kW/h pr. liter Selvsagt varierer dette noe, men generelt sett ser man at diesel har høyere energiinnhold enn bensin. Lenke til kommentar
hfthomas Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 nyttig informasjon Lenke til kommentar
hfthomas Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 For andre gang. Jeg liker motorlyd, men jeg synes ikke dieselen har fin lyd. Den kan være så stillegående den bare vil, jeg liker det ikke. Lå bak en e39 525td her om dagen. Når den gav på, kom det støvsugerlyd og svart røyk. Dette er ikke det jeg forbinder med bil. En bensin med 6-12 sylindere er musikk i mine ører. Dieselklapring annser jeg som støy. Lyden er halve opplevelsen, og dermed mister man halve opplevelsen med dieselbil. Rebel rider: Jeg kom med de meningene jeg har hatt muligheten til å gjøre meg opp en mening om, uten å ha kjørt en nyere diesel. Selv om jeg prøver en ny diesel, vil den fortsatt ha stygg lyd, ryke svart og ha lavt turtall. Og om noen lurte, så er dette min subjektive mening, ikke en fasit for hva andre skal synes om diesel. 9431942[/snapback] vi forstår deg, men vi har jo de som tenker økonomisk og da Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Hvis diesel har mere engergi i seg, hvorfor er det billigere å kjøpe? og hvorfor går diesel uten turbo som dass? og hvorfor bruker ikke racer biler det? utenom en audi på le-mans, men der har diesel mange regel fordeler som turbo trur jeg Da kunne dem jo brukt diesel i top fuel bilene da Lenke til kommentar
hfthomas Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 (endret) Hvis diesel har mere engergi i seg, hvorfor er det billigere å kjøpe? og hvorfor går diesel uten turbo som dass? og hvorfor bruker ikke racer biler det? utenom en audi på le-mans, men der har diesel mange regel fordeler som turbo trur jeg Da kunne dem jo brukt diesel i top fuel bilene da 9447611[/snapback] er vel på grunn av trekk-kraften trur jeg. dieselbiler har ikke så høy toppfart. og så er det turtallet da Endret 7. september 2007 av spax Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Bensin er jo ekstremt eksplosivt iforhold til diesel, diesel skal det mye til for å få fyr på.. diesel funker pga kompen i motoren som antenner den Lenke til kommentar
hfthomas Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Ja, kanskje det er derfor den svarte røyken oppstår når man gasser på? Jeg har faktisk aldri tenkt på at diesel tenner dårligere enn bensin, men det er jo sant Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå