Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

bensin vs diesel

DaJev

Anbefalte innlegg

Dette uten hjelp av turbo, mindre hk og mye mindre nm, men like vell litt raskere.

9471935[/snapback]

Er den raskere på f.eks. 80-120 også? :hmm:

9472087[/snapback]

Er nok det ja, men man må bruke høyt gir, best aks fra 80-120 vil feks i de fleste bensin biler være i 3 eller 4 gir. mens Diesel bilen vil dra greit i 4 og 5 gir, men bare man girer litt så drar den lett fra Diesel.

Diesel er nok best for gubbekjøring og gubbeforbikjøringer men liker man aktiv kjøring blir det kjedelig. turtall sperre som slår inn før 5000 rpm er heller kjedelig. liker mye mer turtall sperre på 8500, hører bilen godt på over 8000 rpm med konfilter i tuneller da:w00t:

Toyota kommer snart med Lexus LF-A som blir en V10 bensin som har redline på 9000 rpm og over 500 hk, da snakker vi god lyd og aks.

http://www.edmunds.com/insideline/do/Gener...rticleId=121313

:love:

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nei, og hvem sin feil er det tro...

9483331[/snapback]

De som satser på velferd og klima?

9483714[/snapback]

Vent, er ikke det de samme som prøver å sperre nordmenn fra friheten sin? Jo jeg tror det.

9484060[/snapback]

Jo, sykehusinnleggelse er jo gratis så noe må jo hindre folk i å havne der.

Lenke til kommentar
Nei, og hvem sin feil er det tro...

9483331[/snapback]

De som satser på velferd og klima?

9483714[/snapback]

Kan du gi meg noen konkrete tilfeller hvor de har tenkt på klima uten å bruke avgifter som eneste virkemiddel?

Finnes vel, men blekner godt ut i sammenhengen.

Store ord og lite handling.

Velferd? Mulig mange nyter godt av det, men ikke jeg.

Har forresten litt tannverk, hvor stiller staten opp?

Lenke til kommentar

Velferd får man for tiden av inneklimaet på byenes utesteder i Norge. Der har de tenkt klima uten bruk av avgifter.

Og det blekner ikke ut i sammenhengen lenger.

små ord "ikke lov til å røyke inne" STOR HANDLING... protest... aksept.

Tror du kan få fradrag på skatten for store utgifter til f.eks tannlege.

Lenke til kommentar

Kan dere ikke ta politikken i riktig del av forum ;)

Sånn jeg ser på diesel så:

Diesel bruker mindre uansett og er lettere og kjøre økonomisk med. Spesielt by, finnes det noen bensin biler på ca 2 liter som bruker under litern på bykjøring? Er kriterier landevei så er det en helt annen sak. Nye bensin og diesel motorer er veldig like der.

Diesel har mer kraft fra lavere turtall.

Diesel er billigere per liter.

Diesel har en penere lyd. (Personlig mening)

Diesel motorer varer lengre. (km)

Når det kommer til NOx og andre farlige partikler fra diesel. Det er så lite på nye motorer så merker du det ikke. Far sin bil har en 3 liter Common rail turbodiesel motor. Som bruker fra 0.6.07 på blandet pen kjøring. Når han kjører den inn i garasjen etter og ha kjørt en eller annen tur så kan du ikke lukte at den har kjørt inn der selv om han lar den stå på tomgang en stund (Den har ikke partikkelfilter). I 2005 så kom 18% av det totale NOx utslippet fra veitrafikken.

Nå i dag som partikkelfilter er standard på stort sett alle personbiler? så ser jeg ikke lenger problemet.

Tar vi en titt på hvilke utslippstandarder som er satt for diesel biler i dag så ser man tydelig på nye biler at det ikke er store forskjellen.

http://en.wikipedia.org/wiki/European_emission_standards

Kunne ha gjort et forsøk på dette. Ta 2 garasjer en garasje med en ny diesel bil på tomgang og en med en ny bensin bil på tomgang. Så putte to mus eller et eller annet der inne for og se hvem som dør først? :hmm:

I år har også Mb kommet med en ny type motor prinsipp: Diesotto. Det er faktisk interessant, men skal bli spennende og se hvor bra det egentlig er.

http://en.wikipedia.org/wiki/DiesOtto

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke lest hele tråden her, men slenger nå ut mine synspunkter om bensin vs. diesel her.

Nå skal det sies at det fleste nyere biler jeg har kjørt har vært dieselbiler, og de har vært ypperlige langkjøringsbiler. Det jeg liker med dieselbiler, er på langkjøring trenger man ikke å gire. Man dytter den i 5. gir, og bare suser avgårde. De fleste har krefter nok til å ta forbikjøringer uten å måtte gire. Så alt i alt liker jeg dem godt.

Men så er det bensinbiler da. Bensinbiler er suverene til morrokjøring. Man får ikke den samme morrofaktoren av å ligge å jage på turtall med en diesel. Og lydmessig er de oftest mer behagelig.

Men alt i alt så liker jeg nok diesel best. Lavt forbruk, drar godt og er rimelig spreke sett i forhold til bensinbiler i samme prisklasse.

Lenke til kommentar

Jeg synes momentargumentet til dieselmotoren faller bort om man velger automatkasse, da girer bilen ved behov eventuelt ved manipulering av gasspedalen som i sin tur fører til at man slipper å gire.

Veien bort fra gir problematikken er jo lang og krunglete ved valg av diesel.

Man må jo til syvende og sist gire alikavel.

Automatkasse er den korte og lettvinte veien samtidig med at man aldri mere skal behøve å "røre i grøten" hverken på landeveien eller i byen.

Lenke til kommentar
Jeg synes momentargumentet til dieselmotoren faller bort om man velger automatkasse, da girer bilen ved behov eventuelt ved manipulering av gasspedalen som i sin tur fører til at man slipper å gire.

Veien bort fra gir problematikken er jo lang og krunglete ved valg av diesel.

Man må jo til syvende og sist gire alikavel.

Automatkasse er den korte og lettvinte veien samtidig med at man aldri mere skal behøve å "røre i grøten" hverken på landeveien eller i byen.

9500171[/snapback]

Skjønner egentlig ikke hva du mener her :s

Husk at de fleste biler har sport/komfort knapp på automatkassa.

Lenke til kommentar

Mange bruker dieselmotorens store moment på lave turtall slik at man slipper å gire så mye på landeveien som argument for dieselmotor.

Med automatkasse trenger du ikke dette momentet da girkassa fikser rett turtall på rett gir uten at sjåføren trenger å løfte en finger.

Er man lei av giring velger man automat og ikke motor med stort dreiemoment på lavt turtall og manuell kasse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...