DaJev Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 diesel er mer miljøvennlig og koster mindre har jeg fått med meg. Men jeg skjønner ikke hvorfor alle har gått over til diesel. Noen fordommer jeg har hørt fra faren min er at 'dieselbiler drar ikke'. Altså er de treigere eller no sånt? Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Tro meg, nye turbodiesel maskiner "drar"! ja faktisk mye bedre enn "vanlige" bensinmotorer som blir naturlig å sammenligne med.... Gikk fra 2.0 bensin til 2,0 diesel nå! Herlig! Pluss, forbruk er mye lavere, og pris er litt lavere for drivstoff! Men så koster gjerne diesel varianten av en bil 15-20000 mer.... Lenke til kommentar
gxi Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 At diesel er mer miljøvennlig er en myte som ingen har bekreftet. Alt går i teorier. Det som derimot ikke er tvil om er at dieselbiler er farlige for mennesker og andre pustende organismer i større grad enn bensinbiler. Dette kommer av partikler som kommer uti eksosen pga. urenheter i dieselen. Både drivstoffet og bilene har blitt bedre, men det er foreløpig om jeg ikke tar veldig feil, ingen dieselbiler som klarer å fjerne de farlige partiklene fra eksosen. Teorier sier at bensinbiler er mer skadelig for miljøet (kloden) i lengden enn dieselbiler (CO2). Dette er altså bare en teori, som aldri er blitt bekreftet. Når det gjelder hvorfor så mange går over til diesel, så har nok det noe med avgifter å gjøre, samt det faktum at en dieselbil er billigere i drift enn en bensinbil generelt sett. For ikke lenge siden ble avgiftene på dieselbiler kuttet (pga. CO2-teorien) og dermed ble disse billigere enn tilsvarende bensinbiler. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 I noen byer i USA har de innsett at diesel er MINDRE miljøvennlig. De får ikke kjøre inn i byene engang. Og her har vi såvidt fått med oss at diesel er SUNNERE... Akkurat som med egg. Ett år er det sunt, til neste år er det for mye kolesterol. Året etter får vi vite at egg er rikt på sunt kolesterol... Here we go again... Naturfaglæreren lærte oss jo mindre molekylene er, dess mindre forurenser det. Det vil si at gass er sunnest, og tunge fyringsoljer (diesel ligger nærmest denne kategorien) forurenser mest. Dieselbiler lager støv. Det er ikke bare CO2 som teller, det er støvet som gir folk astma. Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Tankegangen til Norges myndigheter: Dieselbiler bruker mindre drivstoff, ergo bedre for miljøet. Lenke til kommentar
hfthomas Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 I noen byer i USA har de innsett at diesel er MINDRE miljøvennlig. De får ikke kjøre inn i byene engang. Og her har vi såvidt fått med oss at diesel er SUNNERE... Akkurat som med egg. Ett år er det sunt, til neste år er det for mye kolesterol. Året etter får vi vite at egg er rikt på sunt kolesterol... Here we go again... Naturfaglæreren lærte oss jo mindre molekylene er, dess mindre forurenser det. Det vil si at gass er sunnest, og tunge fyringsoljer (diesel ligger nærmest denne kategorien) forurenser mest. Dieselbiler lager støv. Det er ikke bare CO2 som teller, det er støvet som gir folk astma. 9422547[/snapback] La oss følge etter usa, de som er så smarte! de tar ikke på seg sikkerhetsbeltet engang fordi de er redd for å brenne inne i bilen! Lenke til kommentar
hfthomas Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Dieselbiler har ofte større dreimoment enn bensinbiler! jeg har 110hk diesel, som lett tar en annen 130hk bensin. men, så var det vekt på bilene også da.. Er da en grunn til at lastebiler og traktorer oftest ikke har bensin Lenke til kommentar
satanjapan Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 (endret) Dieselbiler har ofte større dreimoment enn bensinbiler!jeg har 110hk diesel, som lett tar en annen 130hk bensin. men, så var det vekt på bilene også da.. Er da en grunn til at lastebiler og traktorer oftest ikke har bensin 9423286[/snapback] Du kan jo ikke si at din 110hk diesel lett tar en bil med 130hk, kommer ann på mange forskjellige ting en bensin motor med 130 kan gå mye dårligere enn en anen. Trur ikke en 110hk diesel hadde slått den forrige bilen min med en søt liten 1.6l bensin på 124hk som gjorde 0-100 på 8.5sek og når det kommer til 100- å oppover i fart blir diesel biler skikkelige trege, har prøvd en Touran 170hk diesel og ble ikke sånn kjempe imponert når det kom til aks i høye hastigheter. 0-100 var da også en del tregere enn min gamle lille 1.6 bensin med bare 160nm. synes diesel biler føles som at de går mye bedre enn de egentlig gjør når man tar tiden på dem. Og lasebiler og traktorer blir noe helt annet, da dette er motorer for trekkkraft og ikke fart Endret 4. september 2007 av Dennis87 Lenke til kommentar
TheHead Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Dieselbiler krever litt mer giring enn bensin hvis man skal kjøre fort eller aktivt. Dette bruker man mye "verdifull" tid på. Respons og dreiemoment er tilgjengelig på et mye smalere register enn bensin. Lenke til kommentar
hfthomas Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 (endret) Dieselbiler har ofte større dreimoment enn bensinbiler!jeg har 110hk diesel, som lett tar en annen 130hk bensin. men, så var det vekt på bilene også da.. Er da en grunn til at lastebiler og traktorer oftest ikke har bensin 9423286[/snapback] Du kan jo ikke si at din 110hk diesel lett tar en bil med 130hk, kommer ann på mange forskjellige ting en bensin motor med 130 kan gå mye dårligere enn en anen. Trur ikke en 110hk diesel hadde slått den forrige bilen min med en søt liten 1.6l bensin på 124hk som gjorde 0-100 på 8.5sek og når det kommer til 100- å oppover i fart blir diesel biler skikkelige trege, har prøvd en Touran 170hk diesel og ble ikke sånn kjempe imponert når det kom til aks i høye hastigheter. 0-100 var da også en del tregere enn min gamle lille 1.6 bensin med bare 160nm. synes diesel biler føles som at de går mye bedre enn de egentlig gjør når man tar tiden på dem. Og lasebiler og traktorer blir noe helt annet, da dette er motorer for trekkkraft og ikke fart 9423469[/snapback] det jeg sa var at min bil kjører fra en annens 130hk bensin ikke at det skjer med ALLE biler og sa jeg forresten at lastebiler og traktorer hadde diesel pga aks.? nope... Endret 4. september 2007 av spax Lenke til kommentar
hfthomas Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Dieselbiler krever litt mer giring enn bensin hvis man skal kjøre fort eller aktivt. Dette bruker man mye "verdifull" tid på. Respons og dreiemoment er tilgjengelig på et mye smalere register enn bensin. 9423502[/snapback] jepp, dieselbiler kommer ikke opp i så høyt turtall Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Tro meg, nye turbodiesel maskiner "drar"! ja faktisk mye bedre enn "vanlige" bensinmotorer som blir naturlig å sammenligne med.... Gikk fra 2.0 bensin til 2,0 diesel nå! Herlig! Pluss, forbruk er mye lavere, og pris er litt lavere for drivstoff! Men så koster gjerne diesel varianten av en bil 15-20000 mer.... 9422531[/snapback] Ja mulig pga din diesel har TURBO noe ikke din tidligere bensin motor ikke har. Og selv om den har turbo er det ikke sikkert at den tar en lik bensin motor uten turbo i aks til 100 pga at den har mye dreiemoment er også pga turboen og høy komp, disel har mindre energi i seg en bensin. Mindre eksplosivt. Hvorfor brukes diesel i lastebil, jo pga økonomi diesel har bedre smørning i seg, samt slikt motoren er satt opp trenger den veldig lite turtall=lite slitasje. pga diesel forbrukes via selve komp ikke tennplugg som bensin har moteren velig lavt turtall og veldig seig drag, ikke eksplosivt som bensin Men det å kjøpe en gammel diesel bil er ikke alltid lønnsomt da det er dyrere reperasjoner hvis det skulle skje noe,, f.eks pris på en diesel pumpe er sinnsykt. Og utrolig trege. I de senere åra har det blitt utviklet mange gode motorer pga dem ser at vi er mer opptatt av forbruk(økonomi) og miljø.. Lenke til kommentar
satanjapan Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 det jeg sa var at min bil kjører fra en annens 130hk bensinikke at det skjer med ALLE biler og sa jeg forresten at lastebiler og traktorer hadde diesel pga aks.? nope... 9423633[/snapback] beklager leste litt fort :!: Lenke til kommentar
hfthomas Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 (endret) hehe;D Men, alle er vel enige om at dieselbiler er mest økonimisk å kjøre med? Endret 4. september 2007 av spax Lenke til kommentar
Hullsag Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 biler av nyere modell er turbodiesel absolutt å anbefale. eldre dieselbiler er ofte litt treg og må gire ofte, med det gjelder absolutt ikke nyere. har en 2004 golf 1.9 tdi 4motion gt-sport. en drøm å kjøre, trenger ikke gire oftere enn en bensiner. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 hehe;D Men, alle er vel enige om at dieselbiler er mest økonimisk å kjøre med? 9424498[/snapback] jepp! Billigere i forsikring, og billigere å kjøre. Hvis du er heldig, så kan de bruke 100% biodiesl, og da blir det enda billigere! Varer diesler mer bensiner? (antall km) Lenke til kommentar
OlaOlablakken Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 disel har mindre energi i seg en bensin. --------------------------------------------- Er dette riktig da ? Trodde at diesel hadde mer energi/kraft,og at det var derfor diesel-biler bruker mindre pr. mil iforhold til bensin-biler ? Lenke til kommentar
0ystein Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Diesel er jo billigere i drift og har en lavere literpris. Mye "triveligere" motor pga. det høye dreiemomentet. Det verste er nok den jævlige lyden. Kjører selv rundt i bil med 5-sylindra 2,3 l 10v motor...Ingenting som slår lyden av gammel Audi-femmer. Lenke til kommentar
Hullsag Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 dreiemomentet er mye høyere på dieselbiler, og demed drar den bedre på lave turtall. en dieselmotor vil nok vare lengre enn en bensiner ved normalt vedlikehold Lenke til kommentar
Dipstick Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 (endret) La oss følge etter usa, de som er så smarte!de tar ikke på seg sikkerhetsbeltet engang fordi de er redd for å brenne inne i bilen! 9423278[/snapback] Hurra for generalisering Spax! Hvor i alle dager har du dette surret i fra? Nåværende regjereing har ved å stramme skruen i avgiftsregimet enda noen hakk har for alvor fått hjernevaska folk til å tro at Diesel er så miljøvennlig. Det skulle ikke forundre meg om dette også blir dyrt og farlig så snart "alle" kjører rundt i dieselbiler. Endret 4. september 2007 av Dipstick Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå