Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC som enkelte ganger ikke vil starte

Anbefalte innlegg

Har fått ny maskin som sliter med at den i gitte øyeblikk nekter å gjøre mer enn bare å lyse opp som et juletre ved oppstart (Maskinen har stått på i flere dager sammenhengende og renderet på alle sylindre tidligere). Skjermen våkner ikke, som den vanligvis gjør ved post boot, og alle lys ifra harddisk/strøm lyser på kabinettet. Så, kanskje etter noen timer så løser problemet seg av seg selv (tilsynelatende..)

Det hører med til historien at en annens maskin som jeg hadde i samme rommet (bursdagsgave) led av lignede problem. Den ville heller ikke starte opp, bare pep hele tiden. Så, etter å ha vært avskrudd og så skrudd på i ren apati, våknet den "av seg selv" igjen.. Der den (maskin 2) står nå starter den uten et sukk og har gjordt så i flere måneder...

Begynte å tenke at det hadde noe med strømmen å gjøre, men det er en heller ubrukelig antagelse på dette tidspunkt. Trenger noe mer å gå på før jeg evnt går tilbake å klager/elektriker/flytter den til et annet hus... Input på hva det kan være tas imot med takk!

Endret av ikodn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har samme problem selv.

men har en mistanke om at dette skjer hver gang jeg kopler den bort fra padda. f.eks når jeg går på lan / kommer hjem fra lan. da starter pcen, men kommer ikke noe signal til skjermen osv.. så må jeg skru av og på 100 ganger før det skjer noe. men når den først funker, så funker den til jeg kopler den fra en stund igjen

Lenke til kommentar

Prøv med skøyteledning fra stikkontakter som uten tvil hører til en annen sikringskurs som første valg. Skulle du være så heldig å ha en nabo nært, og lang skøyteleding kan du også prøve med strøm fra naboen.

Virker det OK i et av disse tilfellene, da bør du få noen til å måle strømkurser for å sjekke etter feil.

Lenke til kommentar
Det som DarkZhade nevner med at den våkner etter hvert er meget typisk for min og. Bare det at nå nekter den å våkne end period.. Bare lyser opp.. :( Strøm er alternativ nr 2.  Takk for input sålangt! :)

9423529[/snapback]

Hadde samme problemet selv for en tid tilbake. Byttet PSU. Nå er problemet oppstått igjen. Mistenker at det kan være forgreningskontakten, kanskje. har lite kunnskap om volt/spenning og motstand. Men jeg har prøvd å koble pc direkte i veggen og da har det av og til fungert. Forgreningskontakten er av den typen med av/på bryter (lysende rød knapp). kanskje denne kan skape noe problemer. Virker merkelig, men alt går jo an.....

Uansett får jeg testet dette med ny vare om ikke alt for lenge.

Lenke til kommentar

Etter å ha sprunget rundt omkring i huset med "blyloddet" under armen for å sjekke andre strømkurser, inklusiv en tur til naboen, fant jeg ut at jeg bare måtte levere inn maskinen til Datakjeden.

Der inne oppførte heldigvis (!!) maskinen seg helt likt. Tyder på komponenter kanskje kontra spenning?!?! Uansett så har folka der noe å bryne seg på. Hadde jeg hatt et extra skjermkort å prøve med, hadde jeg gjordt det hjemme, men... :)

Endret av ikodn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...