Gå til innhold

Sigma 105mm F2.8 EX DG Macro vs Sigma 150mm F2.8 E

Anbefalte innlegg

Hei, vurderer og invistere i et macro objektiv, tar endel blomsterbilder og av noen insekter. Men tenkte også at jeg skulle bruke macro objektivet til portrett foto av barna. Siden jeg ikke har allverdens erfaring, lurer jeg på hvilket objektiv som passer best til mine ønsker? Legger ved en link av objektivene: https://prisguiden.no/vis_side_ved_side....lign=Sammenlign

Jeg har et Olympus E-500

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanskelig kombinasjon. Har selv Sigma 105 for Canon og den er så vidt lang nok til Macro av insekter men bli i lengste laget for portrett. Det finnes macro med kortere brennvidder som egner seg bedre til porterett, men disse blir for korte til macro av insekter igjen. Tror det beste er to objektiver som er tilpasset hvert sitt bruksområde. Hvis du vurderer Sigma 150 har du råd til dette :p

Lenke til kommentar
Vanskelig kombinasjon. Har selv Sigma 105 for Canon og den er så vidt lang nok til Macro av insekter men bli i lengste laget for portrett. Det finnes macro med kortere brennvidder som egner seg bedre til porterett, men disse blir for korte til macro av insekter igjen. Tror det beste er to objektiver som er tilpasset hvert sitt bruksområde. Hvis du vurderer Sigma 150 har du råd til dette  :p

9421171[/snapback]

Tok frem kamerat med 40-150 ogjektivet på, og den blir nokk i lengste laget til portrett ja :roll:

Vil denne fungere godt til portrett? https://prisguiden.no/product.php?produc...=specifications

Kanskje ikke av de mest lyssterke, mente Olympus hadde et 50 mm macro objektiv, men fant det ikke ifarta.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Det tok sin tid og bestemme seg gitt, men nå er 105mm endelig bestilt, og gleder meg til jeg kan begynne og utforske macro objektiv, og leke meg med dybdeskarphet på en annen måte en tidligere.

Lenke til kommentar
Det tok sin tid og bestemme seg gitt, men nå er 105mm endelig bestilt, og gleder meg til jeg kan begynne og utforske macro objektiv, og leke meg med dybdeskarphet på en annen måte en tidligere.

Gratulerer ! Skulle du føle at du "kommer til kort", kan du skaffe en 1.4 x konverter. Bruker selv en slik kombinasjon når jeg føler for det.

Lenke til kommentar

Gratulerer ! Skulle du føle at du "kommer til kort", kan du skaffe en 1.4 x konverter. Bruker selv en slik kombinasjon når jeg føler for det.

Tror kanskje jeg "kommer til kort" på insektene. Nå har jo jeg 2X croppfaktor da, men det utgjør kanskje ikke allværden. Det blir 210 mm til meg, mens det blir 160 mm med 1,5X til Nikon, og 168 mm til Canon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...