ventle Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Hver gang jeg bruker date() til å formatere ett timestamp som genereres av time() i det samme scriptet, får jeg følgende feilmelding: Strict Standards: date() [function.date]: It is not safe to rely on the system's timezone settings. Please use the date.timezone setting, the TZ environment variable or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected 'Europe/Berlin' for 'CEST/2.0/DST' instead in /home/username/public_html/index.php on line 118 Feilmeldingen kommer ikke når jeg bruker date til å håndtere ett timestamp som hentes ut fra for eksempel en database. det vil si: Alle disse tre eksemplene gir feilmelding: PHP <?php $dvar = time(); $svar = date("d.m.y",$dvar); $svar = date("d.m.y",time()); $svar = date("d.m.y"); ?> Dette eksempelet gir ikke feilmelding: PHP <?php $svar = date("d.m.y",1109451147); ?> Hva slags sær innstilling i php.ini, httpd.conf eller noe annet er det som gir denne feilmeldingen (som såvidt jeg kan se rapporterer om en feil som ikke er en feil i hele tatt...)? Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 (endret) Det er en litt dårlig/sær feilmelding som i bunn og grunn skal si at du bruker date som i utgangspunktet returnerer tid utfra serverens tidssone. Dette vil være litt kjedelig hvis du plutselig bytter til en server i en annen tidssone. Løsningen på dette er å sette en tidssone i fila (mulig det også går an i php.ini), eller bruke gmdate Edit: Date, ikke time Edit2: Jeg må være litt trøtt her. Gmdate gir ut dato i GMT-tid og det er jo ikke helt ønskelig. Altså, løsningen er bare å sette default timezone. Endret 3. september 2007 av Ernie Lenke til kommentar
ventle Skrevet 5. september 2007 Forfatter Del Skrevet 5. september 2007 feilen viste seg å være at date.timezone ikke var definert i php.ini. Spør ikke meg hvordan det er mulig, jeg måtte selv tipse serveradmin hos selskapet jeg leier webhotell av om å prøve dette (de skjønte ikke hvordan jeg fikk feilmeldingen og enda mindre hvordan den skulle fikses). Lenke til kommentar
Peter Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 date_default_timezone_set('Europe/Oslo'); Selv om feilmeldingen var litt diffus, så står det jo hvorfor det ble feil og hvordan du kunne fikse det. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 6. september 2007 Forfatter Del Skrevet 6. september 2007 litt tungvint og unødvendig å måtte definere standardverdier hver gang ett script skal kjøres, syns du ikke? Uansett er feilen funnet nå, som sagt i forrige post. Lenke til kommentar
Peter Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 litt tungvint og unødvendig å måtte definere standardverdier hver gang ett script skal kjøres, syns du ikke? Uansett er feilen funnet nå, som sagt i forrige post. 9441655[/snapback] Ser ikke noe problem med å definere dette i ett script, f.eks. en config som inkluderes over hele siden, nei. Da er jeg sikker på at det blir riktig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå