Gå til innhold

sær feilmelding ved bruk av date()

Anbefalte innlegg

Hver gang jeg bruker date() til å formatere ett timestamp som genereres av time() i det samme scriptet, får jeg følgende feilmelding:

Strict Standards: date() [function.date]: It is not safe to rely on the system's timezone settings. Please use the date.timezone setting, the TZ environment variable or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected 'Europe/Berlin' for 'CEST/2.0/DST' instead in /home/username/public_html/index.php on line 118

Feilmeldingen kommer ikke når jeg bruker date til å håndtere ett timestamp som hentes ut fra for eksempel en database. det vil si:

Alle disse tre eksemplene gir feilmelding:

PHP
<?php

$dvar time();

$svar date("d.m.y",$dvar);

$svar date("d.m.y",time());

$svar date("d.m.y");

?>

Dette eksempelet gir ikke feilmelding:

PHP
<?php

$svar date("d.m.y",1109451147);

?>

Hva slags sær innstilling i php.ini, httpd.conf eller noe annet er det som gir denne feilmeldingen (som såvidt jeg kan se rapporterer om en feil som ikke er en feil i hele tatt...)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en litt dårlig/sær feilmelding som i bunn og grunn skal si at du bruker date som i utgangspunktet returnerer tid utfra serverens tidssone. Dette vil være litt kjedelig hvis du plutselig bytter til en server i en annen tidssone. Løsningen på dette er å sette en tidssone i fila (mulig det også går an i php.ini), eller bruke gmdate

Edit: Date, ikke time :wallbash:

Edit2: Jeg må være litt trøtt her. Gmdate gir ut dato i GMT-tid og det er jo ikke helt ønskelig. Altså, løsningen er bare å sette default timezone.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar

feilen viste seg å være at date.timezone ikke var definert i php.ini. Spør ikke meg hvordan det er mulig, jeg måtte selv tipse serveradmin hos selskapet jeg leier webhotell av om å prøve dette (de skjønte ikke hvordan jeg fikk feilmeldingen og enda mindre hvordan den skulle fikses).

Lenke til kommentar
litt tungvint og unødvendig å måtte definere standardverdier hver gang ett script skal kjøres, syns du ikke? Uansett er feilen funnet nå, som sagt i forrige post.

9441655[/snapback]

Ser ikke noe problem med å definere dette i ett script, f.eks. en config som inkluderes over hele siden, nei. Da er jeg sikker på at det blir riktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...