kim-roger Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 (endret) 4 spørsmål 1. er det forsjeld på S-ATA, SATA og SATA 2 osv? 2.har hørt rykter om at S-ATA ikke funker i XP er det sant, må til for at det skal funke?? 3 S-ATA går ann å bruke på harddisk?? ser at det er S-ATA2 osv, hvilken går på harddisk?? 4. jeg er u-sikker på om at jeg har S-ATA eller ikke (bildene under) Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor takk for svar (er litt sån noob i herre sjø ) Endret 3. september 2007 av enden Lenke til kommentar
enden Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Det er egentlig ikke noe som heter SATA 2. Det man som regel mener med SATA 2 er en revisjon av SATA med høyere båndbredde, og/eller støtte for NCQ. Den gamle SATA-standarden hadde en båndbredde på 1,5 gbps mens den nye støtter dobbel båndbredde. NCQ er en teknikk for å prefetche data smartere på harddisken. Når man sier at SATA ikke fungerer i XP så snakker amn som regel om installasjon av XP. Det har ingenting med SATA å gjøre, men med kontrollere som er nyere enn XP. Dermed finnes det ikke drivere på XP-CD-en, og XP klarer ike å finne noen harddisk. Dette løses enkelt ved at de aller fleste produsenter har driverne tilgjengelig slik at man kan legge de på en diskett. Dermed er det bare å trykke F6 i oppstarten av installasjonen og følge anvisnigene for å legge til drivere. De ulike revisjonene av SATA går om hverandre. Har du en "SATA 2"-disk så kan du bruke den på en "SATA 1"-kontroller, men du vil ikke få den samme ytelsen som på en "SATA 2"-kontroller siden båndbredden bare er 1,5 gbps og den mangler NCQ. Jeg la bildene dine i en spoiler, så du slipper å ødelegge designet på forumet. Legg ut litt mindre bilder, eller legg de i en spiler selv neste gang er du snill Det nederste bildet viser fire vinklede svarte kontakter helt i bunnen. Dette er SATA-kontakter. Du må også ha egne strøm-kontakter som ligner litt, men er lenger, da de aller færreste SATA-disker bruker vanlinge molex-kontakter. Dette følger som regel med hovedkortet eller diskene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå