Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvordan fjerne tyskerkål?

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg hus med hage. Denne hagen er full av det noen kaller "tysker-kål" andre "skvalderkål".

Åssen får jeg fjernet dette? Det er utrolig irriterende. Klipper jeg gresset er ugresset det første som kommer tilbake.(2-3 dager.)

Jeg har hørt om Raundup, dette hjelper kun hvis jeg bruker ublandet/landbruks- typen. Men dette har jeg forstått er livsfarlig og er litt skeptisk.

Jeg har hørt om en DuppeDitt med propan flamme som brenner ugresset og er veldig presist. Men, tar det rot-ugress om har røtter hele 20cm ned i jorden?

Flere har lagt på plast som skal fjerne solen, men dette funker ikke, det bare vokser opp hvit ugress istede. Grunnet mangel på fotosyntese (eller noe!?!)

Ha gjør jeg?

Huseieren;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hørt om Raundup, dette hjelper kun hvis jeg bruker ublandet/landbruks- typen. Men dette har jeg forstått er livsfarlig og er litt skeptisk.

9420683[/snapback]

Dette har jeg brukt både på sommerjobb og privat. Du skal ikke ta på det med henda uten hansker, ei heller spise det. Så da er det ikke så skummelt. :) Bare pass på og og ikke kast det der du ikke vil at andre ting skal dø. :)

Lenke til kommentar

roundup er fint. bland den litt sterkere enn det som står på den, dette må du holde deg unna i ca 6 timer etter at du har sprøytet. etter det er det ikke noe problem. det går ca 1 uke før du vil se resultater av jobben din, ikke fortvil, det vil bli brunt etterhvert. ikke bruk dette på en dag det blåser mye. best er selvfølgelig å sprøyte før du går inn for kvelden.

det er ikke så giftig som mange skal ha det til. ja det er ikke bra rett etter sprøyt, men etter noen timer som sagt er det ikke farlig, rådyra er veldig gla i gress som er sprøytet med roundup. og jeg har ikke sett at de lider noen nød. de kommer tilbake gang på gang og spiser av det samme gresset

lars :thumbup:

Lenke til kommentar

Ikke bland sterkere enn det står på flasken om du vil drepe skvalderkålen. Det vil drepe bladene og litt av planten før den får sugd i seg all giften. Altså vil ikke hele planten få tid til å dø, og du får nye ganske kjappt. Akkurat som om du sprøyter gift i armen din, men kutter den av før giften får spredd seg.

Ellers er ikke Roundup så farlig. Bare ikke ta på det. Den viktigste grunnen til at man må ha sprøytesertifikat for å få kjøpt det (og lovlig brukt det) er at det før ble brukt i alt for store mengder og all sprøytingen ble et problem for grunnvannet. Derfor innførte de sprøytesertifikat så bare de som jobber med det (og som vet hva de driver med) skal få kunne bruke det.

For best effekt må du sprøyte en dag med fint vær, men ikke all for sterk solsteik. 10 - 20 grader og litt fuktig luft er det beste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...