Gå til innhold

Skolevalg - hva stemte du?

Skolevalg, kun for elever ;)  

201 stemmer

1. 1. Skolevalg, kun for elever ;)

• A
      24
    • SV
      19
    • RV
      18
    • SP
      12
    • KrF
      4
    • V
      15
    • H
      44
    • FrP
      39
    • NKP
      3
    • MDG
      2
    • PP
      3
    • SFP
      0
    • KP
      3
    • KS
      1
    • D
      2
    • Andre
      4
      8

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi skjuler litt. :)

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Han kan nok ha vært forvirret ja. Håper han snart tar til vettet og bytter parti. :p

Jeg sa ikke forvirret. Men du mente kanskje at det er en forutsetning hvis det er ditt parti han skal inn i? ;)

Forøvrig, han snakket kun om ungdom når det gjaldt kollektivtilbudet. Å gjøre buss billigere for de som ikke har ungdomskorttilbud er jo bare bra. Vi har vel noe som heter Innlandskortet her, som er noe av samme greia for de som ikke er ungdommer. Jeg er ikke helt sikker.

9443465[/snapback]

Jeg kan selvsagt bare snakke ut fra mine erfaringer, og ettersom jeg ikke har (rett på) ungdomskort i Møre og Romsdal blir det Rogaland. Jeg bodde på Karmøy og hadde hele mitt sosiale liv i Haugesund. I Rogaland kan også voksne få månedskort. Det koster 500 kroner og lønner seg dersom man bruker bussen ofte nok, det vil si minst 8 ganger tur-retur pr. måned på min strekning, som koster 35 hver vei, litt mindre på de lengste strekningene, og minst 13 ganger tur-retur mellom steder med den minste taksten - med unntak av lokaltaksten på 10 kroner, men det er så korte strekninger at du nesten må gå på bussen med rullator hvis ikke bussjåføren skal le av deg. Ikke bra nok, etter min mening, for oss som fremdeles er unge og gjerne vil bruke busstilbudet en del.

I sommerferien brukte jeg flere tusen kroner i bensinpenger bare for å være sosial. Bare de første to-tre ukene brukte jeg over 2000 kroner. På bensin. Jeg burde kanskje skaffet meg flexipass, som det heter, men gevinsten var ikke stor nok til at jeg skulle ta meg bryet med det. Jeg hører også at det fremdeles er en del kluss med system og byråkrati, og det overrasker meg ikke i det hele tatt. Så det spørs om det kunne blitt noe busskort på meg overhodet, men det er som sagt en annen historie.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Busstilbudet ble lagt ut på anbud for snart to år siden, eies nå av et fransk selskap og er drevet av et styre satt sammen av lokale næringsdrivende og politikere, og jeg kan gi deg den lengre historien på PM hvis du vil. Den er en katastrofe fra begynnelse til slutt - i alle fall så langt min erfaring strekker seg, men jeg flyttet i august i fjor og la saken bak meg.

Anbefaler at du får greie på dette med innlandskortet før du blir så gammel at du trenger det.

...Og om du blir skuffa får du appellere til SU og RU med bønnene dine om bedre tilbud ;)

9443495[/snapback]

Jeg skal finne ut av saken med Innlandskortet, så kan vi komme tilbake til det. Her er også busstilbudet lagt ut på anbud, om jeg ikke tar helt feil. Her har det blitt bra, faktisk. Bussavganger hver halvtime, alle steder i byen og 200kr i måneden for ungdom er ikke dårlig utnyttelse av ressursene. Dessverre vil ikke private tiltak hjelpe alle steder, slik er det bare. Det er klart, på de rutene som er mindre lønnsomme går det færre busser her og, men det er pga liten kommunal bevilgning til å opprettholde tilbudet. Mange jobber for at bussene skal gå like mye i utkantstrøkene og (det vi kan kalle bygda), særlig venstrepartiene, men jeg synes det er litt dobbeltmoralsk å snakke om miljø, sparing og tiltak for å få folk til å kjøre mindre buss og samtidig fremme forslag for å sende ut busser hver halvtime til bygdene, hvor det fra før av kun sitter 2-3 passasjerer på de rutene som allerede er.

Og hvis jeg skulle apellert til SU og RU med noe, måtte det ha vært at de burde skjerpe seg og slutte å ødelegge norsk ungdom. ;)

Lenke til kommentar

Tviler på at noen er for at bussene ute i distriktene skal gå hver halvtime, men det hadde vært koslig om det gikk mer enn èn buss frem, og èn buss tilbake.

Ser virkelig ikke hvorfor man skal avskaffe ungdomskortet. Bytte det ut med stippend? Idioti! La heller de som bryr seg, og som busser, skaffe seg kortet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Og hvis jeg skulle apellert til SU og RU med noe, måtte det ha vært at de burde skjerpe seg og slutte å ødelegge norsk ungdom. ;)

9444760[/snapback]

Du har kanskje svart på det før, men hvordan ødelegger de norsk ungdom? :hmm:

Lenke til kommentar

9444760[/snapback]

9446877[/snapback]

Fyller de med ideologi jeg ser på som menneskefiendtlig.

Men moral og etikk er veldig forskjellig fra person til person, så jeg forstår jo de som synes det er riktig.

Lenke til kommentar

9444760[/snapback]

9446877[/snapback]

Men moral og etikk er veldig forskjellig fra person til person, så jeg forstår jo de som synes det er riktig.

9447715[/snapback]

Den vanlige mannen i gata tar vel uansett ikke sånt kommunistjabbel innpå seg uansett, så er jo ingen fare :!:

Lenke til kommentar

Det er ditt synspunkt. Eg er ikkje einig, men skulle gjerne likt å vite kva du meinar er menneskefiendtlig med sosialisme :)

9449582[/snapback]

Det var derfor jeg presiserte at det var min mening. ;)

Jeg synes likhet fremfor mangfold-prinsippet er menneskefiendtlig. Men den diskusjonen er for en annen tråd og en annen tid. :)

Lenke til kommentar

Det er ditt synspunkt. Eg er ikkje einig, men skulle gjerne likt å vite kva du meinar er menneskefiendtlig med sosialisme :)

9449582[/snapback]

Her er i alle fall min mening: Jeg synes ikke det er rettferdig å ta litt penger fra alle for så å fordele de utover de som er fattigst. Individets frihet fremfor alt, og målet helliger ikke middelet. Når sant skal sies ville et samfun uten skatt i det hele tatt aldri fungert, men for mye skatt er bare tull.

Lenke til kommentar
Her er i alle fall min mening: Jeg synes ikke det er rettferdig å ta litt penger fra alle for så å fordele de utover de som er fattigst. Individets frihet fremfor alt, og målet helliger ikke middelet. Når sant skal sies ville et samfun uten skatt i det hele tatt aldri fungert, men for mye skatt er bare tull.

9450895[/snapback]

Kan du begrunne dette? Det er jo fult mulig å hevde at det er rettferdig, fordi man har begrenset kontroll over eget liv, og fordi slik omfordeling kompenserer for endel av urettferdigheten det skaper.

Hva er dessuten verdien av "individets frihet"? Det du snakker om her er jo "negativ frihet", "fravær av tvang". Slik frihet har ingen egenverdi, fordi det er det å faktisk kunne gjøre det man ønsker som har egenverdi, og slik frihet blir det ikke nødvendigvis mer av i et veldig høyreorientert samfunn.

Lenke til kommentar
Jeg synes likhet fremfor mangfold-prinsippet er menneskefiendtlig. Men den diskusjonen er for en annen tråd og en annen tid. :)

9449600[/snapback]

Det er ikke slik at større forskjeller automatisk fører til mer mangfold. Det kan heller være slik at økt fattigdom gjør at folk blir mer redde for å skille seg ut, noe som kan gjøre at de sliter på jobbmarkedet, slik at samfunnet blir enda mer konformt. Ser man på amerikanske middelklasseforsteder og den japanske middelklassen så er jo det ekstremt konforme grupper.

Lenke til kommentar

Stemte SV. Håper de vinner lokalvalget i Rogaland/Stavanger slik at det blir innført rushtidsavgift, bedre kollektivtilbud, fjerning av nattakst på buss, fungerende bybane raskest mulig og ikke minst at Sevland ikke endrer opp som ordfører og bestemmer seg for å bygge enda flere unødvendige konserthus slik at navnet hans kommer i minneboka.

Det var ikke overraskende SV som vant skolevalget på min skole. De hadde oppimot 30% av stemmene. Venstre stilte med dyktig representant, Solum-Larsen, andrekandidat på bylista, noe som jeg tror gjorde at det partiet endte opp med uvanlig mange stemmer. RV gjorde historisk dårlig valg og fikk bare rundt to prosent av stemmene. Vanligvis har de ligget mellom 15-25%. Altså en veldig rød skole... :D

Lenke til kommentar

Det naturlige - Venstre. Enkelt og greit fordi den var de eneste av alle partiene som var med i debatten som kunne kalles politikere, resten gjorde ikke noe annet enn å rett og slett leke drittunger som krangler om hvem som er hvem sin venn.

Statsministeren kom på besøk og han ble spurt hvorfor politikerne her drev med "lavmålsdiskusjoner" om trimming av mopeder mens vi omtrent går mot 3. verdenskrig. Han hadde ikke noe svar. Sjokk liksom..

Lenke til kommentar

9449582[/snapback]

Det var derfor jeg presiserte at det var min mening. ;)

9449600[/snapback]

All different, All equal.

Utrolig hvor utbredt den misforståelsen er, om hva sosialister mener med "likhet." Det skal ikke gå på bekostning av mangfold, tvert imot. Da misforstår du noe, og da skjønner jeg jo at du ikke betrakter deg som sosialist.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...