Gå til innhold

Skolevalg - hva stemte du?


Skolevalg, kun for elever ;)  

201 stemmer

  1. 1. Skolevalg, kun for elever ;)

    • A
      24
    • SV
      19
    • RV
      18
    • SP
      12
    • KrF
      4
    • V
      15
    • H
      44
    • FrP
      39
    • NKP
      3
    • MDG
      2
    • PP
      3
    • SFP
      0
    • KP
      3
    • KS
      1
    • D
      2
    • Andre
      4
    • Blank
      8


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234
Vel, buinga kom jo fra "de kule AUFerne" som satt bak og veiva med flaggene sine. Kanestrøm var jo faktisk den eneste som var nogen lunde saklig, men som vanlig funker jo ikke det i skoledebatten på Kongsbakken.

9435555[/snapback]

AUF-soldatane sto også uttafor datarommet og kauka om at vi sku stemme AP. Var difor eg ikke stemte på dei.

 

MDG-gutten var også saklig gjennom hele syns eg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dersom de ønsker at elevene skal betale (kun) 10kr per tur når de tar buss, så er jo det innebefattet at de vil fjerne ungdomskortet. Når ungdomskortet ble nevnt holdt de stort sett kjeft. Hvis de ikke vil fjerne ungdomskortet forstår jeg ikke hva de sto i halvannen time og snakket om.

 

 

Frå rødt sitt partiprogram:

 

Rødt arbeider for:

 

- å nasjonalisere hele transportsektoren og lage et integrert system, med overlappende horisontale nettverk av transportløsninger. Rødt går imot privatisering av offentlige kollektivselskap.

- at staten skal betale en mye større del av kollektivtransporten lokalt og nasjonalt.

- at kollektivtransporten ikke settes ut på anbud.

- at alle fylker innfører billige månedskort for ungdom og studenter, kortene skal gi ubegrenset antall reiser på all kollektivtransport.

- innkreving av 1 % kollektivskatt (som tillegg til arbeidsgiveravgifta) i byer og konsentrerte regioner på over 70 000, som satser på bane/trikk.

 

Ergo, du tek feil.

 

Men husk at ungdomskortet gjør at ungdom kan reise fritt, og det er jo veldig negativt. At ungdom reiser hit og dit i hytt og pine kan vi ikke ha noe av.

 

:!:

Lenke til kommentar

Vel, vi er grunnleggende enige i metoden, det er sikkert og visst. Men siden dere er for ungdomskortet, hva var det deres ungdomsdebattant brukte debatten på å snakke om?

 

Forøvrig synes jeg RUs debattant på de debattene jeg var (samme fyren) var en veldig frekk og uhøflig person, uten respekt for dirigentbordet og absolutt ingen respekt for sine motdebattanter. Jeg håper han var den eneste.

Lenke til kommentar
Du har en test her og en test her.

9425823[/snapback]

 

De testene der har fått kjempemye kritikk på andre forums for å være svært unøyaktige.

9435865[/snapback]

 

Eg fekk Venstre på begge... Visste ikkje at dei ville behalde nynorsken i skulen..?

 

Uansett, skuledebatten vår var ikkje akkurat noko suksess, heller. Folk blei fort lei og byrja å prate. Fleire gonger måtte lærarane kjefte for å få oss til å slutte, men det hjalp ikkje. I tillegg kom RV med påstandar om noko FrP hadde gjort då dei var i regjeringa (!) og at Høyre hadde føreslått Hitler som kandidat til Nobels pris. Skal seie FrP og Høyre, spesielt Høyre, blei irriterte.

 

Stemde FrP, eg, pga av at dei støttar Israel.

Lenke til kommentar
Vel, buinga kom jo fra "de kule AUFerne" som satt bak og veiva med flaggene sine. Kanestrøm var jo faktisk den eneste som var nogen lunde saklig, men som vanlig funker jo ikke det i skoledebatten på Kongsbakken.

9435555[/snapback]

AUF-soldatane sto også uttafor datarommet og kauka om at vi sku stemme AP. Var difor eg ikke stemte på dei.

 

MDG-gutten var også saklig gjennom hele syns eg.

9436536[/snapback]

 

Ja, glemte av han. Han var ganske anonym, så huska egentlig ikke så mye annet enn at han i det minste var ærlig. For å gjøre ting miljøvennlig, vil det koste, eller hva han nå sa.

 

Og apropos - jeg har havnet i 3SK-klasse med alle "hoved-AUFerne" på skolen. Dem begynte å blåse opp AUF-ballonger osv. Meh.

Lenke til kommentar
Gjorde de? Her lovet de det motsatte.

9430525[/snapback]

 

Det hørtes nok billigere ut ja, men etter et par sekunders regning fant jeg ut at det ville blitt dobbelt så dyrt for unge i Oppland om RV bestemte.

9430924[/snapback]

 

Hvordan får du halv pris på månedskort til å bli dyrere?

 

Stemte SV, SV vant med 37% på min skole. Etter det kom Ap og så RV.

Lenke til kommentar
Hvordan får du halv pris på månedskort til å bli dyrere?

 

Stemte SV, SV vant med 37% på min skole. Etter det kom Ap og så RV.

9439499[/snapback]

 

De nevnte ikke månedskortet. De ville ta 10kr per busstur.

9439602[/snapback]

 

Til oss (bor i Trondheim) var ihvertfall hovedkampsaken deres halv pris på månedskort. Trodde det var sånn i resten av landet også.

Lenke til kommentar

Det er ingen motsetning mellom å kreve makspris på 10 for unge, og å få billigere ungdomskort. Hvem innbilte dere det? Ikke alle kjøper ungdomskort, og ikke alle er gamle nok, eller unge nok, til å få busskort. Budskapet til RV er ganske enkelt: Buss skal være billig.

 

I Møre og Romsdal sier de at de vil ha "makspris, ikke minimumspris" på 20 kroner for å ta bussen. Busskort koster forskjellig ulike steder, og det kan godt være at lokalpolitikken er litt annerledes de ulike stedene når det gjelder prisen på disse. Men man kan gjerne senke prisen til 10 kroner for barn/ungdom og også redusere ungdomskortprisen. Jeg kunne gjerne tenke meg en tilsvarende ordning for oss som studenter. Jeg er for gammel til å ha ungdomskort, men betrakter meg fremdeles som ungdom.

Endret av kkt1986
Lenke til kommentar

Men din omgangskrets er ikke samtlige i lokalsamfunnet. Og i alle fall ikke dem som er for unge eller for gamle til å ha ungdomskort.

...og som forklart: Det er ingen motsetning mellom å senke prisen på enkeltbillettene og busskortet.

 

I Møre og Romsdal koster ungdomskortet over 400 kroner. I Rogaland koster det 250. Så langt. Ditt parti ville øke det til 350 for fire år siden.

(Jeg kommer fra Rogaland).

Endret av kkt1986
Lenke til kommentar
Hvem innbilte dere det?

Fant svaret:

Dersom de ønsker at elevene skal betale (kun) 10kr per tur når de tar buss, så er jo det innebefattet at de vil fjerne ungdomskortet. Når ungdomskortet ble nevnt holdt de stort sett kjeft. Hvis de ikke vil fjerne ungdomskortet forstår jeg ikke hva de sto i halvannen time og snakket om.

Det kan jo være at representanten var usikker på politikken om ungdomskort, for eksempel? Var det ikke en ungdomsrepresentant? Man lærer seg gjerne spesielt godt noen saker til skoledebatten og snakker mest om dem, og er ellers i noen grad forberedt på angrep fra andre saker, men hvem vil vel angripe RV på busskort?? SV/SU er ofte enige, eller stiller ikke like radikale krav, AP/AUF stiller ikke like radikale krav, og de andre satser ganske enkelt ikke på buss på den måten. Unntakene bekrefter regelen. Det er ingen som kan slå en noenlunde belært RUer på buss. Ikke i en skoledebatt.

 

Det er også et problem for små ungdomsorganisasjoner å få folk til å komme på skoledebatter. Av og til får man inn folk fra sentralt, men av og til strekker de ikke til og av og til blir det gjort feilvurderinger. Jeg har sett flere ganger at RVs representant sliter med saker der jeg kunne forsvart saken bedre selv, og jeg er ikke RVer. Vil ikke påstå at jeg kjenner politikken så inngående heller.

Endret av kkt1986
Lenke til kommentar

Han kan nok ha vært forvirret ja. Håper han snart tar til vettet og bytter parti. :p

 

Forøvrig, han snakket kun om ungdom når det gjaldt kollektivtilbudet. Å gjøre buss billigere for de som ikke har ungdomskorttilbud er jo bare bra. Vi har vel noe som heter Innlandskortet her, som er noe av samme greia for de som ikke er ungdommer. Jeg er ikke helt sikker.

Lenke til kommentar
Han kan nok ha vært forvirret ja. Håper han snart tar til vettet og bytter parti. :p

Jeg sa ikke forvirret. Men du mente kanskje at det er en forutsetning hvis det er ditt parti han skal inn i? ;)

 

Forøvrig, han snakket kun om ungdom når det gjaldt kollektivtilbudet. Å gjøre buss billigere for de som ikke har ungdomskorttilbud er jo bare bra. Vi har vel noe som heter Innlandskortet her, som er noe av samme greia for de som ikke er ungdommer. Jeg er ikke helt sikker.

9443465[/snapback]

Jeg kan selvsagt bare snakke ut fra mine erfaringer, og ettersom jeg ikke har (rett på) ungdomskort i Møre og Romsdal blir det Rogaland. Jeg bodde på Karmøy og hadde hele mitt sosiale liv i Haugesund. I Rogaland kan også voksne få månedskort. Det koster 500 kroner og lønner seg dersom man bruker bussen ofte nok, det vil si minst 8 ganger tur-retur pr. måned på min strekning, som koster 35 hver vei, litt mindre på de lengste strekningene, og minst 13 ganger tur-retur mellom steder med den minste taksten - med unntak av lokaltaksten på 10 kroner, men det er så korte strekninger at du nesten må gå på bussen med rullator hvis ikke bussjåføren skal le av deg. Ikke bra nok, etter min mening, for oss som fremdeles er unge og gjerne vil bruke busstilbudet en del.

 

I sommerferien brukte jeg flere tusen kroner i bensinpenger bare for å være sosial. Bare de første to-tre ukene brukte jeg over 2000 kroner. På bensin. Jeg burde kanskje skaffet meg flexipass, som det heter, men gevinsten var ikke stor nok til at jeg skulle ta meg bryet med det. Jeg hører også at det fremdeles er en del kluss med system og byråkrati, og det overrasker meg ikke i det hele tatt. Så det spørs om det kunne blitt noe busskort på meg overhodet, men det er som sagt en annen historie.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Busstilbudet ble lagt ut på anbud for snart to år siden, eies nå av et fransk selskap og er drevet av et styre satt sammen av lokale næringsdrivende og politikere, og jeg kan gi deg den lengre historien på PM hvis du vil. Den er en katastrofe fra begynnelse til slutt - i alle fall så langt min erfaring strekker seg, men jeg flyttet i august i fjor og la saken bak meg.

 

Anbefaler at du får greie på dette med innlandskortet før du blir så gammel at du trenger det.

...Og om du blir skuffa får du appellere til SU og RU med bønnene dine om bedre tilbud ;)

Endret av kkt1986
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...