Gå til innhold

Flight modus - er det lov?

Wiciwato

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

HUSK å skru på flightmode før du skrur av telefonen! viss ikke begynner den å bruke radiosignalet før du vinner å skru det på! (på de fleste mobiler)

Men det er vell ingen skandale om den er på som vanlig, var ei gammel kjerring som telefonen ringte til da vi landa på gardemoen, og jeg sitter her ennda... :p

Lenke til kommentar

På Nokia N80 (og sikkeret flere andre telefoner) er ikke det nødvendig. Du kan slå på flightmode direkte slik: I stedet for å trykke på av/på knappen for å starte telefonen, holder du den inne til du blir bedt om PIN kode. Da vil telefonen starte direkte i flightmodus.

Jeg har selv verifisert at det fungerer på N80, men ikke testet andre telefoner. Prøv om det fungerer på din.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
På Nokia N80 (og sikkeret flere andre telefoner) er ikke det nødvendig. Du kan slå på flightmode direkte slik: I stedet for å trykke på av/på knappen for å starte telefonen, holder du den inne til du blir bedt om PIN kode. Da vil telefonen starte direkte i flightmodus.

Jeg har selv verifisert at det fungerer på N80, men ikke testet andre telefoner. Prøv om det fungerer på din.

9424077[/snapback]

det fungerer på sony erikson sin w serie også

også p serien

men på f.eks n73 velger man frakoblet etter man har skrud på telefonen.

Husk også at blåtann må være skrudd av...

Lenke til kommentar

Tror det kommer an på flyselskapet.

En kompis hadde en sånn flight modus at du kunne bruke alle funksjoner, ikke bare høre på musikk som på min. Så satt vi på klassetur til tyrkia og han begynte og spillel også kom det en ganske aggresiv dame (fra turkish airlines) og ba han skru den av, og han sa at det var i flight modus, men det gjorde ingen forskjell for ho.

Ellers fløy jeg totalt 6 fly t/r kina og ingen kommenterte telefonen, men tok da og skjulte den hver gang jeg skifta sang.

Så det jeg gjør er å ha den i lomma, skjule litt når jeg endrer noe og ellers ha den i lomma... Men om norwegian sier det er greit så er det jo ikke vits å være redd for at de skal si at du ikke kan høre på musikk..

Lenke til kommentar
Det sier de hos Norwegian i hvertfall. Utstyr med flightmode må skrus i flightmode nå for deretter å skrus helt av under avgang og landing.

9424011[/snapback]

Jeg fløy med Norwegian i sommer og da sa dem at alle elektroniske apparater med antenner skulle være avslått under hele flyturen.
Lenke til kommentar

Grunnen til at man skal skru elektriske apparater av under takeoff og landing er pga at man skal ha oppmerksomheten rettet mot hva som skjer rundt seg i tilfelle noe skal skje. Under takeoff og landing er maskinen mer sårbar enn ellers, ulykkesstatestikken er høyest her.

Ad å ha mobilen på ser jeg ikke som noe case. Jeg skrur den alltid av, men kun fordi jeg får beskjed om det. Jeg har flere ganger glemt å skru den av, og i de tilfellene har jeg blandt annet sittet i cockpit i både passasjerfly og helikopter (nei, jeg er ikke flyvert, heller ikke flyver :-) ) og alt har da gått bra. Hadde mobiltelefoner vært så farlige som man får beskjed om at de er, ville de vært forbudt på fly på samme måte som håndgranater og luftvernraketter. Saken er at man ikke 100% vet OM strålingen påvirker systemene, så better safe than sorry..

Lenke til kommentar

Tja. Man har vell funnet ut at det ikke er farlig å bruke mobil på fly? Bl. a. Boing har jo laget systemer for å forsterke GSM signal ut og inn av flyet. Og flere flyselskap har jo snust på dette.

Men det viste seg at brorpraten av kundene ikke ville at man skulle kunne ta i bruk mobil på fly (les business kunder som har en unnskyldning for å slappe av og jobbe uforstyrret). Så hele greia ble lagt på is.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1345t12

står vel i den sikkerhetsbrosjyra på sasflyene at flightmode ikke er lov det heller. men så er jeg ganske sikker på at flyene ikke påvirkes uansett om du har mobilen på eller ikke uavhengig av flight mode.

Lenke til kommentar
Det sier de hos Norwegian i hvertfall. Utstyr med flightmode må skrus i flightmode nå for deretter å skrus helt av under avgang og landing.

9424011[/snapback]

Jeg fløy med Norwegian i sommer og da sa dem at alle elektroniske apparater med antenner skulle være avslått under hele flyturen.

9428999[/snapback]

jupp og gad besjed om at mobiler måtte settes i flightmode nå, men skrus av under take off og landing

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar

Dette er avhengig fra selskap til selskap. Noen har som policy at mobilene kan brukes i Flight-Mode,da kun under Cruise.

Andre selskaper har null-tolleranse mot påskrudde mobiler whatsoever.

Du må nesten bare følge nøye med på sikkerhetsinstruksen,eller huke tak i ei flyvertinne ;)

Lenke til kommentar
Flight mode (or airplane mode) is a feature included in some electronic devices that deactivates radio transmitters and receivers. It mostly applies to cell phones, but it is applicable to any electronic device that transmits radio signals as its primary function. In this mode the phone's secondary features (such as its music, games, or scheduler) can be used safely in environments requiring minimal radio interference, such as planes and clinics.

The term is something of a misnomer, as many airlines continue to prohibit all use of cell phones on aircraft, with some specifically announcing onboard that even cell phones with a flight-safe mode may not be used inflight. As a practical matter most cell phone users simply treat flight mode as a power-saving feature or a soft-off.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Dette er avhengig fra selskap til selskap. Noen har som policy at mobilene kan brukes i Flight-Mode,da kun under Cruise.

Andre selskaper har null-tolleranse mot påskrudde mobiler whatsoever.

Du må nesten bare følge nøye med på sikkerhetsinstruksen,eller huke tak i ei flyvertinne ;)

9432745[/snapback]

Dette er prøvd. Slå på sjarmen og alt går bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...