Gå til innhold

RAW konvertering i Paint Shop Pro - trial versjon

Anbefalte innlegg

Driver og tester litt forskjellige programmer før jeg bestemmer meg for hva jeg skal kjøpe. Har nettopp lastet ned test-versjonene av PSP XI, og foreløpig ser det ut til å være et glimrende program. Bortsett fra at jeg ikke får lest inn RAW filer fra Nikon D40. Kan ikke finne noen oppdateringer på nettsidene til Corel, så jeg håper noen der ute kan gi meg noen tips. Ifølge reklamen så skal dette programmet ha en innebygget RAW konverter.

Tar også gjerne i mot tips om hva som er fordeler/ulemper med Photoshop Elements og Paint Shop Pro. Tror det blir et av disse to.... :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PsP er nok et kraftigere verktøy enn Elements, som likevel forsvarer prisen sin mer fordi det er en versjon av PS. Resultatene blir uansett glimrende med begge to. Hvordan du konverterer fra raw vet jeg ikke, men før i tiden måtte det en plug til. I dag er sikkert støtten til raw inkludert siden bruken av raw har steget dramatisk de siste par årene. Det er dog mulig at man trenger en codec til nyere modeller som D40, og at du ikke kan laste den ned uten lisens.

Jeg synes ikke det er noe som taler i mot noen av alternativene, men jeg tror nok jeg hadde valgt PsP selv. Likevel så ville jeg av og til trengt mer avanserte muligheter, men de kan dekkes av Gimp. Derfor ville jeg ha satset på det programmet jeg synes virker lettest å bruke, og kombinert det med gratisprogrammet Gimp til mer avanserte redigeringer.

Jeg bruker pt Lightroom i kombinasjon med PS CS2. Siden rawkonverteren i CS2 er litt slapp etter min smak, så konverterer jeg altid til TIFF eller jpg før jeg tar bildet inn i CS2 for å gjøre de ekstra redigeringene som jeg trenger å gjøre der. Det er mulig at også siste versjon av Elements bruker RSP rawengine som sitter i Lightroom og CS3, og hvis det er tilfelle ville jeg valgt Elements. Om det er tilfelle kan ikke jeg svare på, men hvis versjonen er kommet på markedet i år, så er det sannsynlig at de flinke danskene Adobe har ansatt også har hatt en finger med i spillet her.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Takk for raske svar.

Jeg ser PSP støtter nef filer fra D80, men det kom vel på markedet litt før D40. Tvilsomt da kanskje om de kommer med en raw konverter for D40 i løpet av de neste 30 dagene... :(

PMnormal:

I Elements installerte jeg en plug-in som heter "Camera raw 4.1". Det er kanskje noe annet enn RSP rawengine som du bruker?

Lenke til kommentar

Jeg har brukt Paint Shop Pro i mange år og synes det er helt topp program til en overkommelig pris. Har PhotoShop også men havner alltid tilbake til Psp...

Elements er vel litt mer begrenset?

Har ikke prøvd med raw men... (skal prøve så snart som mulig)

Under hjelp i Psp står det blant annet:

To set General image preferences

1. Choose File Preferences File Format Preferences.

The File Format Preferences dialog box appears.

2. Click the General tab.

3. Mark the Rotate images automatically upon opening using EXIF data check box to have photos taken in the portrait orientation open without you needing to rotate them.

This option only applies to digital cameras that let you preview portrait mode photos without having to rotate the camera body.

4. Mark the Open Camera Raw images with Smart Photo Fix check box to automatically display this command dialog upon opening a raw camera image.

Du må også krysse av for RAW i File Format Assosiation

Lenke til kommentar
Takk for raske svar.

Jeg ser PSP støtter nef filer fra D80, men det kom vel på markedet litt før D40. Tvilsomt da kanskje om de kommer med en raw konverter for D40 i løpet av de neste 30 dagene... :(

PMnormal:

I Elements installerte jeg en plug-in  som heter "Camera raw 4.1". Det er kanskje noe annet enn RSP rawengine som du bruker?

9420763[/snapback]

Det jeg kaller RSP er rawmotoren til Pixmantec, som ble kjøpt opp av Adobe i april i fjor. Den er nå innebygd i den versjonen av PS som er kommet etter oppkjøpet (CS3), og Lightroom som også er nyere. Jeg vil derfor anta at det samme gjelder evt Elementsversjoner som er kommet i år. Grunnen til at jeg kaller det RSP er at Pixmantecs program het RSP. PS vil jo aldri innrømme at deres egenutviklede rawengine var undermåls i forhold til de beste av de uavhengige konverterene, men det er ingen tvil om hvorfor Adobe kjøpte Pixmantec. Det var i alle fall ikke fordi det bittelille firmaet fra Danmark utgjorde en skikkelig trussel mot Adobe som de kunne merke på omsettningen, slik enkelte antikapitalister på fotodotten ser ut til å mene. Tipper heller det skyldes at de ikke vil innse at de tok feil vedrørende kvaliteten på konverteren i CS2, he he he :tease:

Lenke til kommentar

Det var da jeg testet Camera Raw jeg oppdaget potensialet i raw formatet. Men dette er den eneste konverteren jeg har testet, så hvordan den er i forhold til andre vet jeg ikke. Det blir nok ikke aktuelt å kjøpe PSP uten å ha testet raw konverteren, som jeg helt sikkert kommer til å bruke. Dessverre, for ellers er programmet mer enn godt nok for mitt bruk. Dessuten liker jeg ikke "monopolbedrifter" som Adobe... Men idealismen stikker nok ikke så dypt.... :whistle:

Lenke til kommentar
Hva med å kjøpe en uavhengig konverter som Bibble i tillegg. Den koster overraskende lite.

9421680[/snapback]

Som dere skjønner så er jeg relativt fersk i dette med raw konvertering så Bibble var ukjent for meg. Jeg fant en versjon som heter Bibble Lite til $69 som jeg har lastet ned en testversjon av. Ved første øyekast virker det som om den har alt som Elements har, men jeg må teste den mer senere. Men trenger jeg egentlig noe mer enn dette? Hva er det f.eks. PS Elements har som Bibble ikke har?

Lenke til kommentar
Ganske mye, men man trenger faktisk ikke mer til å fremkalle bilder, for å si det slik. Jeg hater å klone både i Bibble og ljosstoga, men det kan du jo bruke Gimp til. En kombinasjon av Bibble lite og Gimp kan jo være en grei kombinasjon.

9422012[/snapback]

Jo, jeg ser at Bibble har noen begrensninger, men også en del muligheter. Men kloneverktøyet som du nevner finner jeg rett og slett ikke...

Lenke til kommentar
Hva med å kjøpe en uavhengig konverter som Bibble i tillegg. Den koster overraskende lite.

9421680[/snapback]

Som dere skjønner så er jeg relativt fersk i dette med raw konvertering så Bibble var ukjent for meg. Jeg fant en versjon som heter Bibble Lite til $69 som jeg har lastet ned en testversjon av. Ved første øyekast virker det som om den har alt som Elements har, men jeg må teste den mer senere. Men trenger jeg egentlig noe mer enn dette? Hva er det f.eks. PS Elements har som Bibble ikke har?

9421941[/snapback]

Elements er primært til bruk for avansert redigering av bilder i jpeg/tiff/psd format, den har også funksjoner som ikke fotografer behøver, men som folk som jobber innenfor annen grafisk industri benytter seg av (disse vil som oftest benytte seg av photoshop, men funksjonene er de samme), den har 90% av funksjonene i photoshop til 10% av prisen. På windows versjonen fåt du også med et glimrende organiseringsprogram for bildene som du helt sikkert vil trenge når antallet bilder stiger > 2000. Bibble er primært en RAW konverter som mangler flere av redigeringsmulighetene som du har i elements. Det som hovedsaklig skiller RAW konvertere som Bibble og andre jpeg/tiff redigeringsverktøy som Elements er at Bibble mangler selektiv redigering, du kan f.eks ikke skarpe opp ett øynene i et portrettbilde vha Bibble, samt mulighet for masking. Bibble har de grunnleggende redigeringsmulighetene som en fotograf trenger som korrigering av kontrast, farger, hvitbalanse etc.

Lenke til kommentar

Nå har Phase One lagt ut en beta-versjon av Capture One 4, som er deres raw-konverter.

Har testet den litt, og det virker ganske bra, veldig enkelt grensesnitt, og plenty med justeringsmuligheter.

Kjøpte et par Sandisk Ex III kort i fjor, og der fulgte det med lisens til Capture One LE.

Lenke til kommentar
Nå har Phase One lagt ut en beta-versjon av Capture One 4, som er deres raw-konverter.

Har testet den litt, og det virker ganske bra, veldig enkelt grensesnitt, og plenty med justeringsmuligheter.

Kjøpte et par Sandisk Ex III kort i fjor, og der fulgte det med lisens til Capture One LE.

9425238[/snapback]

PhaseOne er akterutseilt, de har ikke hengt med i utviklingen og lanseringen deres kommer alt for seint. Se bare på hvor langt Lightroom har kommet. Phase One tilfører intet nytt til RAW konverter verdenen. Syns det er bekymringsfullt at Bibble ikke kommer med ny versjon. Ser ut som om Adobe nok en gang har tatt en stor del av kaka med Lightroom.

Lenke til kommentar
Syns det er bekymringsfullt at Bibble ikke kommer med ny versjon.

9430280[/snapback]

Bibble holder på med versjon 5, men vil ikke gi noe hint om når den kan forventes eller hva den kommer til å inneholde. Kjøper man versjon 4 nå får man oppgradere til versjon 5 gratis når den kommer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...