Gå til innhold

MV-370 GSM <-> SIP gateway

cyclo

Anbefalte innlegg

I dag ankom endelig min MV-370 GSM <-> SIP gateway fra Taiwan. Rimelig kjappt i grunn. Den ble sendt på torsdag. Slapp også å betale moms (posten så tydeligvis ikke at det stod VALUE 260 USD utenpå pakke).

Hva er det?

MV-370 er en liten boks (på størrelse med en router) som man putter et SIM-kort i. Dernest får man en GSM <-> SIP gateway som gjør at man kan route samtaler fra GSM nettet til SIP og motsatt. Boksen er kompatibel med Asterisk, som jeg selv bruker. Dette gjør det mulig for meg å route GSM samtaler inn til alle SIP telefonene, samt route utgående samtaler fra SIP telefonene via GSM.

Det finnes også en storebror som har 2 GSM kanaler. Jeg angrer på at jeg ikke bestillte storebroren, så jeg må muligens kjøpe en MV-370 til etterhvert. Vi får se.

Hva er vitsen?

1) Dersom man har to SIM-kort som er tilknyttet et "familie" abb. eller en "venner" tjeneste, samtidig som man har IP-telefoni kan man få gratis eller tilnærmet gratis (oppstartsavgift) samtaler fra mobilen til fastnettet.

I praksis ringer du opp det andre SIM-kortet og taster nummeret du vil ringe, og du routes da via IP-telefonen videre.

2) IP-telefoner har som regel ganske høye priser mot mobilnettet, sammenlignet med mobil. Med denne boksen kan man route utgående samtaler som skal til GSM nettet fra IP-telefonen via SIM-kortet som står i boksen. Dermed betaler man bare vanlig "GSM-takst" evt. gratis om man bruker "familie" eller "venner" abb.

3) Om du vil gjøre avanserte ting (slik jeg kommer til å ville gjøre), kan man f. eks. ringe det andre GSM-nummeret og få lest opp en meny, som lar deg styre ulike ting på nettet hjemme, sjekke Asterisk voicemail, etc, etc.

Det første jeg skal teste ut her er å gjøre det mulig å ringe hjem og skru på PVR-maskinen min, samt slå på opptak av en kanal. (fint om man plutselig kommer på noe man må ta opp)

Jeg kommer tilbake med mer etterhvert som jeg har fått satt opp dette orntlig sammen med Asterisk og testet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...