Gå til innhold

Angrerettsloven + laptop + godtatt Vista lisens

Anbefalte innlegg

Beklager en dårlig tittel, men er det noen som vet noe om angrerettsloven gjelder selv om man har startet laptopen og godtatt Windows Vista sin lisens?

Det eneste som stod i forskrift om angreskjema som jeg fikk med var

Du mister ikke angreretten ved å åpne en vareforsendelse, så lenge varen kan leveres tilbake i vesentlig samme stand og mengde. Angrerettloven griper ikke inn i rettigheter du har etter bl.a. kjøpsloven hvis det skulle oppstå mangler eller forsinkelser. Dersom du beholder varen, kan du på visse vilkår kreve prisavslag, omlevering (ny vare), erstatning eller heve kjøpet (få pengene tilbake). Du må da reklamere innen rimelig tid etter at du oppdaget feilen/mangelen. Har du spørsmål om angrerettloven, kjøpsloven eller andre regler som angår deg som forbruker, kan du kontakte Forbrukerrådet i ditt hjemfylke. Internettadresse: http://www.forbrukerradet.no 

En splitter ny laptop med Vista lisensen godtatt må gå under "vestentlig samme stand". Gjør den ikke?

Takk på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Etter angrerettloven kan forbrukeren gå fra avtalen uten å oppgi noen grunn innen 14 dager etter at hele varen og de opplysninger som kreves med hjemmel i angrerettloven kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte (se side 2 av dette skjemaet). Fristen løper uansett ut senest 3 måneder etter at varen er mottatt, eller 1 år dersom opplysninger om angrerett ikke er gitt.

Så, jeg trenger vel egentlig ikke å oppgi noen grunn i det hele tatt? Føles liksom at det er litt rart å si at jeg gjorde det i halvsøvne...

Okay, det vil fungere selvom jeg har fyrt den opp osv?

Lenke til kommentar
du har 30 dagers retur rett på online kjøp, uansett.

Men de fleste selskaper krever en forbaska god grunn...

9419248[/snapback]

Kan du vær så snill å lese loven før du skriver dette?

Forbruker kan i utgangspunktet i en angrettssak gå fra avtalen uten å måtte gi grunn til selskapet. Når det gjelder det faktum at lisens er godtatt, så ser ikke jeg det som et problem, men jeg er nokså sliten nå, så skal ikke uttale meg for sikkert.

Lenke til kommentar

At du har godtatt en OEM-lisens som var pre-installert har ingenting å si, siden lisensen følger maskinen og ikke deg personlig.

@Fritz0r: Angreretten gjelder i 14 dager fra man mottok varen, og det stilles krav til at varen kan leveres tilbake i vesentlig samme stand og mengde. 30-dagers regelen Elkjøp og enkelte andre har kalles åpent kjøp og er en frivillig ordning fra butikken sin side.

Lenke til kommentar

Okay, har endelig fått svar. Men nå påstår dem at angreretten blir brutt om man har tatt i bruk varen. Stemmer dette?

Hei

Så sant innpakningen ikke tar skade eller blir forringet på noen måte (fremstår som ny), vil ikke åpning innebære avskåring i angreretten. Dersom varen er tatt i bruk, som din egen, kan ikke angreretten gjøres gjeldende.

Hvis varen er innen for disse kravene, send varen som anvist under:

Vennligst send varen inn til:

Amentio AS

Postboks 1489 Leangen

7444 Trondheim

Merk forsendelsen tydelig med RMA nummer:RMA 2232

Helst og med "Amentio - Ordre "#70588

Betingelser:

- Husk å legg ved korrekt utfylt angrerettskjema ved forsendelsen. Varer uten medfølgende angrerettskjema vil bli sendt i retur.

- Returvarer må sendes komplett i orginal embalasje med alt av opprinnelig medfølgende tilbehør.

- Ikke riv, eller skriv direkte på original emballasje.

RMA nummeret er gyldig i 10 dager.

Beløpet for varen blir overført til din konto så snart varen er mottatt og behandlet.

Er beløpet innbetalt via forskuddsbetaling vennligst legg ved kontonummer for refundering.

Lenke til kommentar
Okay, har endelig fått svar. Men nå påstår dem at angreretten blir brutt om man har tatt i bruk varen. Stemmer dette?

9423046[/snapback]

"Tatt i bruk som din egen" og "Tatt i bruk" er to forskjellige ting ;)

Å prøve maskinen kan ingen nekte deg. Dersom du har repartisjonert harddisken, byttet ut en RAM-brikke og satt på klistremerker med navnet ditt, så får du ikke angret :)

Lenke til kommentar

Takk for alt svar. Kan oppdatere folk med at det ordnet seg og jeg får hele summen tilbake. Kan forøvrigt også nevne at det var amentio som var nettbutikken, og må si at denne hendelsen er et pluss poeng. Dem laget ikke noe bråk eller noe, så Amentio anbefales!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...