Gå til innhold

Legge inn WinXP SP2 på Dell 1720, sata driver

ken8

Anbefalte innlegg

Jeg booter fra cd'en og trykker som en gal på F6, når cd'en spør om jeg skal legge inn sata driver, men ingen ting skjer. Etterhvert så stopper installasjonen opp da den ikke finner noen harddisker. Da kan jeg trykke S for å lete etter drivere, men den vil kun ha drivere fra diskett (noe jeg ikke har) og jeg klarer heller ikke å browse til noe annet.

Så for å slutte må jeg trykke F3 og det funker helt fint. Er det BIOS instillinger jeg må endre for å få lagt inn WinXP SP2? Det funker nemlig fint å legge inn Vista.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vista har SATA drivere pa CDen.

Men XP stotter bare a fa driverene fra diskett. (USB diskettstasjon feks), eller du kan fikse en USB-disk til a emulere en diskettstasjon.

Eller du kan bruke et program som nLite for a brenne en ny installasjonsCD med windows, sammen med SATA-drivere.

Lenke til kommentar
Prøv å slå av AHCI mode i bios ( endre til IDE ) - installer XPSP2 uten F6 opsjonen.

Leste et sted at dette var en mulighet, men at man da fikk "litt" tregere pc. Men at dette nesten ikke var målbart. (Tenker da på lese/skrive ytelse på disken).

I Vista må man også legge inn SATA driverne som man laster ned fra Dell sine sider, men da kunne man browse hvor som helst på disken.

Tror dere jeg vil miste ytelse ved å skru over til IDE i BIOS, er det evt. mulig å legge inn driverene etter XP er installert og skru over til AHCI mode i BIOS igjen?

Lenke til kommentar

Disken skriver sustained speed rundt 60-70MB/s .

IDE mode supporterer ATA-133 speed UDMA6 , SATA AHCI 150/300 MB/s .

Max speed nås bare til-fra diskens cache (buffer).

Så det sier seg selv at det ikke kan oppfattes annet enn i benchmark programmer .

Samme diskusjonen var ved introduksjonen av SATA150 vs IDE ATA133

Lenke til kommentar

Vi har samme problem med en ny HP maskin her, en Pavilion dv9550eo. Denne kom med Vista som vi skal fjerne i fordel for XP Pro. Denne har også S-ATA disker som jeg måtte hente drivere til fra Intel sine sider. Problemet er at vår lånte USB diskettstasjon deaktiveres rett etter at installasjonen har formatert partisjonen, rett før den skal kopiere over installasjonsfilene. Da kommer spørsmålet om å laste driverene fra disketten, men det er ikke lys lenger i diskettstasjonen. Det fungerer fint i starten: Vi trykker F6, informasjon lastes fra disketten, installasjonen starter og vi setter opp en partisjon og formaterer. Men så straks den er ferdig formatert, "dør" diskettstasjonen og når den da spør igjen etter driverne kommer vi ingen vei. Hva skjer? :(

Det er heller ingen måte å deaktivere AHCI fra HP's elendige BIOS.

Har vurdert å slipstreame driverne direkte inn på cd'en, men vil da XP cd'en finne driverene automatisk? Uten at vi trenger trykke F6? Og hvor i såfall skal jeg legge driverne på cd'en?

All hjelp mottas med stor takk! :)

/espenah

Lenke til kommentar

Det ordnet seg til slutt. Jeg brukte nLite og la inn akkurat den AHCI driveren jeg trengte for min HD. (husker ikke navnet nå) Men måten jeg fant det ut var å begynne å legge inn Vista, for da kan du loade AHCI driveren og da vises kun den som passet mitt system, så avbrøt jeg installasjonen og lagde en ny winxp cd med AHCI driveren på.

Når jeg satte i winxp disken trykket jeg ikke F6 og etter en stund spør den om jeg vil installere SCSI eller RAID driver, da trykket jeg bare fortsett og winxp installasjonene begynnte etterhvert. Så nå sitter jeg i WinXP, men problemet er at jeg ikke finner drivere til skjermkortet, trådløst og litt til :D Så mulig jeg hopper tilbake til vista igjen. Men skulle vært gøy å se om det var Intel 4965AGN trådløse kortet mitt eller sammensetningen med Vista som lagde krøll på ruteren min. Jeg opplevde mye oftere enn før at oppkoblingen PPPOE datt ut. Kan kanskje prøve å kjøre oppkoblingen i modemet også kjøre på dynamic på ruteren...Mye som kan være "galt" og som kan testes ;) Tenkte jeg bare skulle dele min erfaring med XP på Inspiron 1720...

Lenke til kommentar
Jeg booter fra cd'en og trykker som en gal på F6, når cd'en spør om jeg skal legge inn sata driver, men ingen ting skjer.

Dette er helt normalt. Ingenting SKAL skje med en gang, du gir bare installasjonsprogrammet beskjed om å spørre etter driver senere.

Etterhvert så stopper installasjonen opp da den ikke finner noen harddisker. Da kan jeg trykke S for å lete etter drivere, men den vil kun ha drivere fra diskett (noe jeg ikke har) og jeg klarer heller ikke å browse til noe annet.

I XP kan man BARE laste driver fra diskett.

Alternativet er (som du har gjort) å slipstreame inn driverene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...