kjelle392 Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Hei Aner ikke om denne kommer i riktig forum, men tar sjansen likevel: I mitt nye prosjekt har jeg tenkt å ha bilde av hodet på en hund øverst til venstre på skjermen. Bak bildet skal det gå en bård nedover hvor bl.a. menyen skal være. Problemet er at jeg ikke får det hvite på bildet til å bli transparent i Gimp slik at bården under synes! Jeg har klippet ut hodet og visket vekk bakgrunnen slik at utenfor hodet er det transparent. Under dette laget har jeg lagt en skygge på eget lag. Men nå kommer problemet; lagring. Hvordan lagrer jeg dette her slik at det gjennomsiktige forblir gjennomsiktig? Jeg prøver GIF og alle de valgene som er å prøve (?), men uansett blir bakgrunnen hvit når jeg tar bildet fram i nettleseren. Mulig jeg har oversett noe her... Se for øvrig vedlagte bilde. Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Hmm..hvis du har visket vekk det rundt hodet slik at det er transparent, spørs det om du har gjort noe feil med layers. Se til at du oppretter en ny layer, den skal være transparent. Kopier eventuelt arbeidet ditt dit fra «background». Slett «background» etterpå, slik at du sitter kun med ny, transparent layer. Gjør ferdig tegningen. Lagre som GIF, og det du ser er transparent i GIMP, forblir også transparent etter lagring. Jeg testet dette nettopp. ok. Lenke til kommentar
kjelle392 Skrevet 3. september 2007 Forfatter Del Skrevet 3. september 2007 (endret) Er helt fersk med Gimp så dette må jeg nok ha inn med teskje... Jeg har nå 3 lag (nr. 1 øverst): 1. "Bakgrunn" - her er selve hodet på hunden som er klippet. 2. "Bakgrunn kopier" - er ligger skyggen. 3. "Nytt lag" - er bare et testelag med hvit farge. Så nå skal jeg altså kopiere lag nr. 1 ("Bakgrunn") over på et nytt, transparent lag. Hvordan gjør jeg det? Syntes Photoshop var litt enklere å forstå. Endret 3. september 2007 av kjelle392 Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 (endret) «Merk alt», kopier og lim inn i det nye laget. Eller som i Photoshop: Merk alt: CTRL+A Kopier: CTRL+C Lim inn: CTRL+V EDIT: vet ikke helt om du forsto alt det tullet jeg skrev, men jeg legger ved et bilde her som viser det transparente laget uten bakgrunn. Slik det skal se ut før jeg lagrer som f.eks. GIF. Endret 4. september 2007 av flyndrefjes Lenke til kommentar
kjelle392 Skrevet 4. september 2007 Forfatter Del Skrevet 4. september 2007 (endret) Hei igjen. Jeg gjør akkurat som du sier, og bildet ser helt OK ut før jeg lagrer det. Mener også at jeg gjør akkurat som du beskriver: 1. Oppretter et nytt - transparent lag. 2. Går tilbake til laget med hundehodet, og trykker CTRL+A og CTRL+C. 3. Går til det nye laget og trykker CTRL+V. Nå ser det ut som bildet under. Jeg får et flytende utvalg (innlimt lag), men når dette er gjort er det ikke mulig å slette bakgrunnslaget med det originale bildet på. Gjør jeg det, forsvinner ALT - også det som jeg nettopp limte inn. Er eneste muligheten å starte helt fra begynnelsen og opprette bildet på et nytt, transparent lag uten å bruke bakgrunnslaget? Mener bestemt at jeg forstår prinsippet, men føler at Gimp ikke helt følger med Endret 4. september 2007 av kjelle392 Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 (endret) Akkurat. Vi må da prøve å få til denne «saken». Om ikke annet må jeg vel installere programvare som tar opp GIF-film fra skrivebordet her Ja, jeg ser at du har det flytende utvalget øverst på det medsendte skrivebordsbildet. Nytt problem følger: jeg kjører GIMP på engelsk, men det skal nok gå bra. Jeg ville ha høyre-klikket på laget med det flytende utvalget og valgt «merge down» for å plassere det i den transparente layeren under. Mulig du må bruke «anchor» først?? Så ville jeg har merket (trykket en gang) på bakgru Endret 5. september 2007 av flyndrefjes Lenke til kommentar
kjelle392 Skrevet 5. september 2007 Forfatter Del Skrevet 5. september 2007 Jeg har nå klart å få til transparent bakgrunn, og cluet var å "slå sammen nedover" i lagoversikten. Tusen takk for fantastisk hjelp! Jeg har imidlertid et annet problem som kan være relatert til lag/transparent bakgrunn fordi den flotte graderte skyggen som jeg lager - enten ved Blur eller ScriptFu - bare blir kul svart ved eksport til GIF. Hvorfor skjer det? Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 (endret) Det var bra du fikk løst saken! Jeg så til min store overraskelse at halve innlegget mitt hadde forsvunnet! Godt jobbet. Neste problem. Gradering ved lagring som GIF. Sender med tre bilder her der jeg har laget en drop-shadow på noe tekst. Det burde vel være det samme som å bruke blur eller script-funksjoner, tipper jeg. Poenget er sikkert at en farge skal gå gradvis over til transparent. Håper mine bilder fungerer her som vedlegg, eller blir det en aldri så liten tabbe! Har laget sort og gul skygge istedenfor hvit – som sikkert blir «usynlig» på denne siden på forumet. Og til slutt et screenshot der jeg viser hvordan lagene og bildet ser ut like før jeg lagrer det hele som GIF. EDIT: plutselig ser jeg kanskje problemet ditt. Det «fader» temmelig dårlig her på websiden. Skal se litt nærmere på dette. EDIT 2:: ser ikke så lovende ut for transparent GIF. GIF lagres jo i 256 farger og det ser ut til at dette blir for lite når det er transparent. Derimot går det an å bruke transparente PNG-bilder. Men OBS! Dette fungerte ikke som transparente bilder på damas Internett Explorer! Så det er kanskje ingen god ide. Iallfall hadde du hatt millioner av farger å tatt av. Så løsningen blir nok at du må klemme ned graderinger osv. til en bakgrunn som er i helt samme farge som f.eks. web-siden din. Da kan du bruke PNG eller JPG og beholde pene graderinger. Endret 5. september 2007 av flyndrefjes Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Refererer til min post over angående tilpassing av bakgrunnsfarge på web-siden. Her er et eksempel som beskriver det på en bedre måte enn med ord: Lenke til kommentar
kjelle392 Skrevet 6. september 2007 Forfatter Del Skrevet 6. september 2007 Jaja da er vel eneste muligheten å trekke bakgrunnen inn i det transparente bildet. Tusen takk for meget god hjelp! Har fått en mye større forståelse av Gimp og tankegangen nå enn jeg hadde i utgangspunktet. Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 (endret) Jaja da er vel eneste muligheten å trekke bakgrunnen inn i det transparente bildet. Tusen takk for meget god hjelp! Har fått en mye større forståelse av Gimp og tankegangen nå enn jeg hadde i utgangspunktet. 9436577[/snapback] Flott! Og jeg er enig: du kommer langt hvis du først har skjønt layer-opplegget. En annen stilig funksjon i web-sammenheng er å blande sammen flere bilder gradvist. Har brukt denne funksjonen selv en del (alpha-channel). Men ettersom dette er Open Source og greier finnes det mange fine guider på nettet. For eksempel denne guiden. Men det er noe eget ved å finne ut tingene på sin egen måte. Nøl ikke med flere spørsmål. Ikke sikkert jeg kan svare på alt, men det er lærerikt også for min egen del. Endret 6. september 2007 av flyndrefjes Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå