Gå til innhold

Hvor lang reklamasjonstid på mp3 spiller?

-Tommy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei.

Som topic sier så lurer jeg på hvor lang reklamasjons tid det er på en Mp3 spiller? Har en Sony NW-HD1 som har tatt kvelden etter litt over 3 år.

Så er det 2 eller 5 år?

Takk på forhånd :)

9418496[/snapback]

vel noen sier 2(butikkene) noen sier 5(forbrukerrådet), men nå kommer det snart en dom fra høyesterett på hvor lang reklamasjonstid det skal være på mobiler, dette er så vidt jeg forstår en sak som kan brukes i denne sammenheng.

se annen diskusjon her: Høyesterett avgjør reklamasjonsfristen for mobil for mer om denne saken.

jeg vil si 5 år, men er redd det kan bli endel krangling på det med selger.

Lenke til kommentar
Garatisak for en gammeldags, VHS-videospiller ble også prøvd for høyesterett i sin tid.

Konklusjon: 5 år.

9418747[/snapback]

forskjellen på dette er at en VHS spiller er en (forholdsvis) stor klump som ikke er ment til å flyttes over alt konstant. du tar ikke med deg ut en VHS spiller på løpetur mens du har den til å spille av favoritt filmen din.

konklusjon: det er ikke sammenlignbart.

men jeg er enig den bør ha 5 års reklamasjonsrett.

Lenke til kommentar

Nå dreier jo videospillerdommen Rt 1998-774- seg om en kjøpsrettslig mangel etter kjøpsloven og ikke forbrukerkjøpsloven. Det er forsåvidt en interessant dom der HR gjør noen uttalelser som man finner til dels inntatt i forbrukerkjøpsloven.

Jeg finner at en forbrukerkjøpers begrunnede normalforventing i et slikt tilfelle som det

foreliggende, må bestemmes i lys av en objektiv risikobetraktning. Tidsperspektivet for denne

risikobetraktningen bør for videospillere som Førelands være hele den særlige reklamasjonstiden for

slike varer som følger av kjøpsloven §32 (3), dvs fem år regnet fra den dagen Føreland overtok

varen. Det dreier seg om en vare med elektroniske komponenter som skal ha meget lang teknisk

levetid, som ikke er utsatt for vanlig slitasje, og som heller ikke forutsetter alminnelig vedlikehold.

Risikoplasseringen mellom selger og kjøper bør være slik at innen det nevnte tidsperspektivet bør

Føreland som forbrukerkjøper ha rett til å forvente at IR-mottakeren ikke blir funksjonsudyktig på

grunn av svakheter som forelå ved leveringen, altså at selgeren bør ha risikoen for svakheter som i

løpet av fem år leder til funksjonssvikt i en så viktig del i en videospiller som IR-mottakeren er. Jeg

finner denne løsning rettspolitisk velgrunnet, og legger også vekt på at funksjonsudyktighet

Side 782

i IR-mottakeren i en videospiller er statistisk påregnelig, og at det for selgersiden derfor langt på vei

er et spørsmål om å plassere omkostninger. En utligning gjennom prisene på samtlige produkter har

mer for seg enn å plassere omkostningen hos den enkelte forbrukerkjøper som tilfeldig rammes av svikten

Lenke til kommentar
Da har jeg vært på experten og snakket med de, de sto fast på sitt med at det var 2 års reklamasjonrett men jeg hadde heldigvis 3 års garanti på den så det var ikke så store problemer.

9419663[/snapback]

Som topic sier så lurer jeg på hvor lang reklamasjons tid det er på en Mp3 spiller? Har en Sony NW-HD1 som har tatt kvelden etter litt over 3 år.

Så er det 2 eller 5 år?

Jaha ja..?

Jeg vil si det er 5 års reklamasjon også på MP3-spillere. Det forutsetter selvsagt at feilen er en mangel i kjøpsrettslig forstand, og ikke en defekt som skyldes bruksmåten e.l.

Lenke til kommentar
Da har jeg vært på experten og snakket med de, de sto fast på sitt med at det var 2 års reklamasjonrett men jeg hadde heldigvis 3 års garanti på den så det var ikke så store problemer.

9419663[/snapback]

Så er det 2 eller 5 år?

Jaha ja..?

Jeg vil si det er 5 års reklamasjon også på MP3-spillere. Det forutsetter selvsagt at feilen er en mangel i kjøpsrettslig forstand, og ikke en defekt som skyldes bruksmåten e.l.

9419810[/snapback]

Sry for den, var jeg som rotet litt med navn og tall. Mp3'en er litt over 2 år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...