CaZpeR Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Hei! Har et lite problem med Sony Ericsson sin service for meg som forhandler. Jeg har nemlig en kunde som har en reklamasjonssak (da denne er veldig usannsynlig at går gjennom på reklamasjon, men dette er om prinsipp). Dette objektet ble kjøpt i August 2005. Dvs. rett før Sony Ericsson gikk over til 2 års Garanti på telefonene sine (dette skjedde 1. September 2005). Problemet er det at kunden har per Norsk kjøpslov 5 års reklamasjon. Om ikke jeg gikk glipp av et møte eller to. For jeg er ganske sikker på at rettsaken som gikk nå for en stund siden ikke avgjorde noe som helst og derfor 5 år fortsatt gjelder. Det jeg fikk beskjed om var at det kun er 2 års reklamasjon innenfor "mobilbransjen" sa han det så pent. Men dette strider jo mot Norsk kjøpslov. Jeg har en kunde som har rett på å reklamere, som gjerne ønsker å bruke denne, men hinderet blir Sony Ericsson. Hva skal jeg gjøre som forhandler når jeg ønsker at kunden skal få benyttet seg av sin reklamasjonsrett? Noen tips eller paragrafer jeg kan forholde meg til? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 1) Dette objektet ble kjøpt i August 2005. Dvs. rett før Sony Ericsson gikk over til 2 års Garanti på telefonene sine (dette skjedde 1. September 2005). 2) Problemet er det at kunden har per Norsk kjøpslov 5 års reklamasjon. ...Det jeg fikk beskjed om var at det kun er 2 års reklamasjon innenfor "mobilbransjen" sa han det så pent. 9418431[/snapback] Først og fremst. Garanti (punkt 1) og reklamasjonsrett (punkt 2) er to forskjellige ting og må ikke blandes sammen. Det er dissens om reklamasjonsrettens lenge for mobiler. Det er dette som er oppe til doms i disse dager. Dermed er det ikke avklart om reklamasjonstiden er 2 eller 5 år. Uansett, etter 2 år må kjøper sannsynliggjøre at feilen er en produksjonsfeil og ikke har oppstått på annen måte. Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 3. september 2007 Forfatter Del Skrevet 3. september 2007 (endret) 1) Dette objektet ble kjøpt i August 2005. Dvs. rett før Sony Ericsson gikk over til 2 års Garanti på telefonene sine (dette skjedde 1. September 2005). 2) Problemet er det at kunden har per Norsk kjøpslov 5 års reklamasjon. ...Det jeg fikk beskjed om var at det kun er 2 års reklamasjon innenfor "mobilbransjen" sa han det så pent. 9418431[/snapback] Først og fremst. Garanti (punkt 1) og reklamasjonsrett (punkt 2) er to forskjellige ting og må ikke blandes sammen. Det er dissens om reklamasjonsrettens lenge for mobiler. Det er dette som er oppe til doms i disse dager. Dermed er det ikke avklart om reklamasjonstiden er 2 eller 5 år. Uansett, etter 2 år må kjøper sannsynliggjøre at feilen er en produksjonsfeil og ikke har oppstått på annen måte. 9418557[/snapback] Dette vet jeg Ville bare si at garantien var utløpt og kunden ønsket å bruke sin reklamasjonsrett. Så dette vil si at kunden har fortsatt rett på 5 år slik som loven fortsatt står? I tanke på at dommen ikke er satt på denne avgjørelsen enda. Tenker mest på retten til kunden. EDIT: Spørsmålet er hvem jeg skal forholde meg til. SE sitt ord eller loven? Jeg selv vil følge loven. Men vil heller ikke tape på dette. Endret 3. september 2007 av CaZpeR Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå