Gå til innhold

Varmeveksler Volvo Penta AQ140


duRden

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har oppdaget at varmeveksleren min ikke holder vann, så det har kommet saltvann inn i motor. Siden jeg skal bytte motor så er ikke dette et problem, men jeg skal bruke kjølesystemet fra gammel motor på den nye, og trenger derfor noen råd.

 

Jeg har funnet feilen og det er en ganske stor sprekk i ene kjøleribba. Jeg kan se at noen har forsøkt å reparere denne tidligere, så jeg vet ikke om det holder med å bare lodde på ny eller om jeg må bytte den ut.

 

Snakket med den lokale pentaforhandleren, og han ville ha en SYK pris for en ny en. lurer derfor på om noen har noen tips for å utbedre feil, eller om noen har en liggende i garagen :)

 

Mvh

rohny

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Nå er jeg ikke helt kjent med innbordsmotorer og alle detaljer rundt de. Er heller ikke sikker på hvordan varmeveksler ser ut og eller funksjonalitet. Så gjerne forklar meg om den.

 

Men til sprekken, rekner med den er avstøpegods? om så er så kan du prøve Esab 92.18 (sveisepinner) beregnet for støpegods.

Evt er det anna meteriale? Så få høre.

Lenke til kommentar

Prinsippet er det samme som en radiator. Mens radioatorer blir nedkjølt av luft som strømmer gjennom den, blir varmeveksleren nedkjølt av vann som blir hentet opp gjennom hekkaggregatet. På denne måten blir kjøleveska på motor nedkjølt.

 

Den består av meget små og tynne ribber laget av messing eller kobber, så jeg vet ikke om jeg tør å sveise på den. Spesielt siden mine sveiseegenskaper er på lik linje med en blind manns kjøreferdigheter.

Endret av duRden
Lenke til kommentar

Morn

Okey, da skjønner jeg litt bedre. Takk.

 

Har du mulighet til å ta noen bilder og legg de ut her? gjerne ett på som viser hele veksleren og ett nærbilde av sprekken.

 

Om det er kobber eller messing så kan du enten sølvlodde eller bruke fonas gul. (er ikke sikker på skrivemåten på sistnevnte, men det er også lodding)

Endret av KenBjork
Lenke til kommentar

Jo takk for det. Hadde egentlig en plan om å bare bytte motor, så komme seg på havet i en fei. Men jeg har endret litt på kursen, skal heller bruke litt tid å gjøre en skikkelig jobb. Skal blant annet lakke motor, og motordeler. Legge ny støydemping i motorrom, samt lakke motorrom og trekke opp noe av det elektriske anlegget før jeg sjøsetter igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...