duRden Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Hei Jeg har oppdaget at varmeveksleren min ikke holder vann, så det har kommet saltvann inn i motor. Siden jeg skal bytte motor så er ikke dette et problem, men jeg skal bruke kjølesystemet fra gammel motor på den nye, og trenger derfor noen råd. Jeg har funnet feilen og det er en ganske stor sprekk i ene kjøleribba. Jeg kan se at noen har forsøkt å reparere denne tidligere, så jeg vet ikke om det holder med å bare lodde på ny eller om jeg må bytte den ut. Snakket med den lokale pentaforhandleren, og han ville ha en SYK pris for en ny en. lurer derfor på om noen har noen tips for å utbedre feil, eller om noen har en liggende i garagen Mvh rohny Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Hei Nå er jeg ikke helt kjent med innbordsmotorer og alle detaljer rundt de. Er heller ikke sikker på hvordan varmeveksler ser ut og eller funksjonalitet. Så gjerne forklar meg om den. Men til sprekken, rekner med den er avstøpegods? om så er så kan du prøve Esab 92.18 (sveisepinner) beregnet for støpegods. Evt er det anna meteriale? Så få høre. Lenke til kommentar
duRden Skrevet 4. september 2007 Forfatter Del Skrevet 4. september 2007 (endret) Prinsippet er det samme som en radiator. Mens radioatorer blir nedkjølt av luft som strømmer gjennom den, blir varmeveksleren nedkjølt av vann som blir hentet opp gjennom hekkaggregatet. På denne måten blir kjøleveska på motor nedkjølt. Den består av meget små og tynne ribber laget av messing eller kobber, så jeg vet ikke om jeg tør å sveise på den. Spesielt siden mine sveiseegenskaper er på lik linje med en blind manns kjøreferdigheter. Endret 4. september 2007 av duRden Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 (endret) Morn Okey, da skjønner jeg litt bedre. Takk. Har du mulighet til å ta noen bilder og legg de ut her? gjerne ett på som viser hele veksleren og ett nærbilde av sprekken. Om det er kobber eller messing så kan du enten sølvlodde eller bruke fonas gul. (er ikke sikker på skrivemåten på sistnevnte, men det er også lodding) Endret 5. september 2007 av KenBjork Lenke til kommentar
duRden Skrevet 5. september 2007 Forfatter Del Skrevet 5. september 2007 Tror jeg har løst problemet. Kan sende den til radiatorservice og det koster ca 1500,- for å få den reparert renset og trykktestet. Tar den kostnaden med et skjeivt smil siden en ny koster 7900,- Takk for svar. Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Okey, var ikke så ille rep.pris heller det da. Får vel da også garanti på reparasjonen sikkert. Lykke til med motorbytte. Mvh Kenneth Lenke til kommentar
duRden Skrevet 6. september 2007 Forfatter Del Skrevet 6. september 2007 Jo takk for det. Hadde egentlig en plan om å bare bytte motor, så komme seg på havet i en fei. Men jeg har endret litt på kursen, skal heller bruke litt tid å gjøre en skikkelig jobb. Skal blant annet lakke motor, og motordeler. Legge ny støydemping i motorrom, samt lakke motorrom og trekke opp noe av det elektriske anlegget før jeg sjøsetter igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå