Zappza Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Hei, jeg har satt opp en FTP server på en PC hjemme, og har routet port 21 til den PCen. Det funker helt fint. Hvis jeg er koblet på det trådløse internettet hjemme, vil da routeren sende forespørselen direkte til min PC, eller vil den gå om internett først? Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 3. september 2007 Forfatter Del Skrevet 3. september 2007 Enda et spørsmål. Når jeg prøver å koble til serveren fra en annen maskin får jeg timeout, noe som sikkert skyldes at PCen er bak en router, og derfor blir FTP serveren satt i Passive mode. Hvordan får jeg da ordnet porten til Passive mode slik at jeg får tilgang? Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 1. Når du er tilkoblet via lokalnettet må du koble på lokal ip-adresse, om du kobler på ekstern vil du ikke få kontakt. Hvis ikke det går ann å konfigurere i DNS-serveren 2. Sikker på at det ikke er klienten som går i passive mode? Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 4. september 2007 Forfatter Del Skrevet 4. september 2007 1. Når du er tilkoblet via lokalnettet må du koble på lokal ip-adresse, om du kobler på ekstern vil du ikke få kontakt. Hvis ikke det går ann å konfigurere i DNS-serveren2. Sikker på at det ikke er klienten som går i passive mode? 9422978[/snapback] 1. DNS serveren har jeg ikke så stor peiling på, fant bare en gratis server på No-IP.com. Har satt opp en adresse som skal routes om til IPen min. 2. Det er godt mulig, har ikke fått prøvd med en vanlig FTP klient utenfor hjemmenettverket. Eller, jeg har prøvd med en web-to-FTP klient, og da funket det helt fint. Bortsett fra den, har jeg bare fått prøvd med en webbrowser, og da funket det ikke. Får da timeout. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Altså. På nummer en bare bruk den lokale ipen din.. Jeg bruker 192.168.1.123 når jeg kobler til ftpen på lokalnettet, så bruker jeg no-ip-adressen utenifra. For å få det fram med webbrowser må du ha en webserver i tillegg og ha alt av filene i mappen webserveren henviser til Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 4. september 2007 Forfatter Del Skrevet 4. september 2007 Greia var liksom at jeg ville kunne bruke samme adresse både når jeg er hjemme og andre plasser. Har et program som skal koble seg til FTPen, og da blir det litt knotete å måtte endre adresse alt etter hvor jeg er. Lager bare to forskjellige config filer, så bytter jeg bare på de. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 øhm, hva med å bruke smartftp eller coreftp og bare lage to connections? Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 4. september 2007 Forfatter Del Skrevet 4. september 2007 Joda, det er ikke noe problem å koble seg til med FTP program til forskjellige adresser, er bare bare det at jeg bruker MediaPortal. Det har støtte for å koble til mapper over FTP, noe som hadde funket knall hvis jeg hadde kunnet bruke samme adresse både hjemme og når jeg er hos andre folk. Men jeg får ordnet det på en litt uelegant måte Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå