Gå til innhold

To spørsmål: fotobok og landskapsfotografering

Anbefalte innlegg

Spm 1:

Er det noen som har en god fotobok av typen "hvordan bli et råskinn av en fotograf" å anbefale? Har et EOS400D-kamera som jeg kunne tenkt meg å bli bedre på å bruke. Jeg er på nivået nybegynner til medium.

Spm 2:

Når jeg tar landskapsfotografier er det enten himmelen eller naturen som blir riktig eksponert, avhengig av hva jeg retter kameraet mot. Noen som har noen idé om hvordan jeg kan få både himmel og natur riktig eksponert? Ganske irriterende når f.eks. skogen har naturlig grønnfarge og himmelen bare blir helt hvit.

Gode svar mottaes med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Ingen bøker har nøkkelen til "hvordan bli et råskinn av en fotograf". Det krever masse målretta arbeid. Punktum.

Men Magnar Fjørtoft sin "Digital fotografi i praksis" hjelper deg nok et stykke på vei. Ellers så finnes det et kompendie her på forum en plass, som tar for seg mye av det tekniske.

2. Du har støtt på landskapsfotografens store hodepine :-)

(Stort kontrastområde, eller stort toneomfang kalles ofte dette)

Å bruke et gradert gråfilter under opptak kan ofte hjelpe. Men gode gråfilter, uten fargestikk, de er dyre. Tungvindt i bruk er de og. Men alternativet er og tidkrevende.

En annen mulighet er å forsøke å styre eksponeringen til noe midt i mellom, og så jobbe aktivt med etterbehandlingen for å styrke de detaljene du ikke har fått godt nok fram. Hvordan du gjør dette rent prakisk varierer med kameratype.

Hvis du fotograferer i raw har du ofte et mye bedre utgangspunkt for slik etterbehandling. Eksponerer du tilnærma rett, så har du som regel all informasjon du trenger i ei råfil.

Til slutt bør du kanskje og tenke over når på dagen du fotograferer. Midt på dagen, da er det mye lys, og da blir de problemene du snakker om større. Skyggene blir også veldig harde i direkte sollys. Så oftest tar du de beste bildene om morgenen eller om kvelden.

Mvh

Lenke til kommentar